Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/71636
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Living standards of EU countries' residents: impact of education and innovation
Other Titles Рівень життя населення країн ЄС: вплив освіти та інновацій
Authors Migala-Warchol, A.
Pasternak-Malicka, M.
ORCID
Keywords quality of life
determinants of the standard of living
diversity of living standards
education
personal finance
synthetic measure
якість життя
детермінанти
рівень життя
освіта
особисті фінанси
синтетичний індекс
Type Article
Date of Issue 2018
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/71636
Publisher Sumy State University
License
Citation Migala-Warchol, A., & Pasternak-Malicka, M. (2018). Living Standards of EU Countries' Residents: Impact of Education and Innovation. Marketing and Management of Innovations, 4, 307-315. http://doi.org/10.21272/mmi.2018.4-26
Abstract The aim of the publication is an attempt to assess the impact of the level of education and innovation on a synthetic measure of living standards of European Union countries residents based on the estimation of the model in which the synthetic measure will be a dependent variable. The implementation of the objective required the use of descriptive-statistical methods, in particular, linear regression method. The Pearson's linear correlation coefficient was also used to study the relationship between quantitative variables – the synthetic measure and particular analysed determinant. The publication describes the essence of education and the level of innovation in the European Union countries and also reviews the theoretical concept of quality and standard of living in an objective approach. On the basis of Eurostat data from years 2006-2016, an attempt was made to assess the impact of higher education on the standard of living of the inhabitants of the European Community. The standard of the living measure will be calculated on the basis of five determinants: Economy and Finance, Science and Technology, Health, Education and Living Conditions. One of the authors of this paper enriched the dimensions of HDI indicator and proposed the modified index of the level of living. On the basis of the values of synthetic measures for each determinant of the standard of living, the final synthetic measure will be calculated as an arithmetic mean. The necessity of finding a new measurement of the standard of living in societies is emphasized by international organizations and especially scientists. That is why the author decided to modify the standard measure. Nowadays important factors are also science and technology and the standard of human living. The conducted research allowed to determine the relationship between the synthetic measure and important determinants characterizing the level of life. Finally estimated parameters of the linear regression models allowed to get the positive effects of education and innovation on the lives of individuals in the European Community.
Стаття присвячена аналізу впливу рівня освіти та інновацій на синтетичний індикатор рівня життя населення країн Європейського Союзу на основі емпіричної моделі, в якій синтетичний індикатор виступає залежною змінною. У ході дослідження було використано методи описової статистики, зокрема метод лінійної регресії. З метою виявлення взаємозв’язку між кількісними змінними – синтетичний індикатор та детермінантами якості життя населення – авторами розраховано коефіцієнт лінійної кореляції Пірсона. У роботі автори досліджують тенденцій розвитку системи освіти та інновацій у країнах Європейського Союзу, а також виокремлюють основні аспекти теоретичної концепції якості та рівня життя населення. Автори наголошують про необхідність пошуку та розробки нового індексу оцінки рівня життя суспільств, що також підкреслюється міжнародними організаціями та науковою спільнотою. У статті було модифіковано індекс суспільного розвитку (Human Development Index) за рахунок включення додаткових параметрів. На основі даних Євростату за 2006-2016 рр. було оцінено вплив вищої освіти на рівень життя населення Європейського співтовариства. При цьому якість життя розраховується на основі п'яти детермінант: економіка та фінанси, наука і технологія, охорона здоров'я, освіта та умови життя. Окрім цього у роботі обґрунтовано необхідність врахування рівня розвитку наука і техніки при оцінці рівня життя суспільства. Проведене дослідження дозволило визначити зв'язок між синтетичним індикатором та визначеними детермінантами, що характеризують рівень життя. Так, збільшення на один пункт рівня розвитку науки і техніки призведе до підвищення синтетичного показника соціально-економічного розвитку на 0,39. Підвищення рівня освіти на один пункт призведе до збільшенні синтетичного показника соціально-економічного розвитку на 0,43. Емпіричні результати лінійної регресії підтвердили позитивний вплив освіти та інновацій на рівень якості життя суспільства в Європейському співтоваристві.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Austria Austria
1
Bolivia Bolivia
114609
Canada Canada
46492794
Croatia Croatia
4737486
Ecuador Ecuador
1
France France
1
Germany Germany
2024658516
Greece Greece
224144548
India India
1
Ireland Ireland
2024658521
Japan Japan
16751
Kazakhstan Kazakhstan
1
Kenya Kenya
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
1
Malta Malta
1
Netherlands Netherlands
423601
Nigeria Nigeria
1
Pakistan Pakistan
42441
Singapore Singapore
1
Spain Spain
1579161
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
215464
United Kingdom United Kingdom
714770068
United States United States
1686018022
Unknown Country Unknown Country
211880
Vietnam Vietnam
4849
Zimbabwe Zimbabwe
224144546

Downloads

Bolivia Bolivia
114610
Brazil Brazil
1
Canada Canada
1
France France
1
Germany Germany
1
Lithuania Lithuania
1
Malta Malta
1
Pakistan Pakistan
4737484
Russia Russia
1
Slovakia Slovakia
1
Ukraine Ukraine
195017
United Kingdom United Kingdom
2024658515
United States United States
-1637701322
Unknown Country Unknown Country
9
Vietnam Vietnam
1
Zimbabwe Zimbabwe
1

Files

File Size Format Downloads
MMI_A177-04-2018_Migała.pdf 247,28 kB Adobe PDF 392004323

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.