Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/71941
Title: What leads Ukrainian university students to use Wikipedia?
Authors: Mulina, Nataliia Ihorivna 
Keywords: університет
университет
university
студенти
студенты
Wikipedia
Вікіпедія
Википедия
Internet
Інтернет
Интернет
students
опитування
опрос
survey
Issue Year: 2018
Publisher: Igor Sikorsky Kyiv Politechnic Institute, Publishing House "Polytechnics"
Citation: Mulina, N. What leads Ukrainian university students to use Wikipedia? [Text] / N. Mulina // Advanced Education: scientific journal. - Kyiv : Igor Sikorsky Kyiv Politechnic Institute, Publishing House "Polytechnics", № 9. - 2018. - P. 26-32. - DOI: 10.20535/2410-8286.131582.
Abstract: Інтернет надає студентам доступ до великої кількості джерел інформації. Посилання на сайт Вікіпедії є одним з тих, що найбільш часто зустрічається у результатах пошуку популярних сервісів. Метою дослідження було вивчити загальне ставлення студентів до Вікіпедії та з'ясувати, чи є певні закономірності використанні Вікіпедії як інформаційного джерела для навчальних цілей різними групами студентів в українському університеті, зокрема щодо мови, якою вони здійснюють пошук. Встановлено, що переважна більшість студентів користуються Вікіпедією, і більшість з них використовують її з навчальною метою. На початковому етапі роботи над письмовими завданнями студенти цінують стислість та інформативність Вікіпедії. Однак, її використання обмежується, з одного боку, недостатнім наповненням статей рідною мовою, а з іншого, - недостатнім рівнем володіння англійською. Ми з'ясували, що використання Вікіпедії з навчальною метою також залежить від спеціальності студента, року навчання і рекомендації викладачів.
Интернет предоставляет студентам доступ к большому количеству источников информации. Ссылка на сайт Википедии является одним из тех, что наиболее часто встречается в результатах поиска популярных сервисов. Целью исследования было изучить общее отношение студентов к Википедии и выяснить, есть ли определенные закономерности использовании Википедии как источника информации для учебных целей различными группами студентов в украинском университете с учетом языка, на котором они осуществляют поиск. Установлено, что подавляющее большинство студентов пользуются Википедией, и большинство используют ее в учебных целях. На начальном этапе работы над письменными заданиями студенты ценят краткость и информативность Википедии. Однако, ее использование ограничивается, с одной стороны, недостаточным наполнением статей на родном языке, а с другой – недостаточным уровнем владения английским. Мы установили, что использование Википедии в учебных целях также зависит от специальности студента, года обучения и рекомендации преподавателей.
The Internet provides students with information from a great number of online sources. Wikipedia is one of the most frequently suggested by search engines and popular students’ reference websites. The purpose of the research was to study students’ use and attitudes of Wikipedia and to find out the patterns of Wikipedia use as an information source for academic purposes amongst different student groups in a Ukrainian university considering the language used. The results revealed that the overwhelming majority of students used Wikipedia and most of the respondents used it for academic purposes. Students were likely to value Wikipedia’s being short and informative for writing assignments at the beginning of their work. However, the findings suggest that Wikipedia’s usage is restricted by the coverage and completeness of the Wikipedia content in students’ native language and the level of their knowledge of English. We found that students’ major, year and mode of study as well as teachers’ approval can also relate to their use of Wikipedia in relation to university studies.
URI: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/71941
Type: Article
Appears in Collections:Наукові видання (ІФСК)

Views
Other12
Downloads
Other4


Files in This Item:
File Description SizeFormatDownloads 
Mulina_Adv_Edu.pdf1.97 MBAdobe PDF4Download


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.