Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/72705
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Exploring the Requirements of Tourism Labour Market in Armenia
Other Titles Дослідження вимог ринку праці туристичної галузі Вірменії
Authors Tovmasyan, G.
ORCID
Keywords ринок праці
туризм
оголошення про роботу
зарплата
навики
досвід
фахівець
tourism labour market
job ads
salary
skills
experience
specialist
Armenia
Type Article
Date of Issue 2019
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/72705
Publisher Sumy State University
License
Citation Tovmasyan, G. (2019). Exploring the Requirements of Tourism Labour Market in Armenia. Marketing and Management of Innovations, 1, 96-104. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.1-08
Abstract У статті проаналізовано основні передумови формування сучасних навичок працівників на ринку праці у відповідності до вимог та викликів розвитку туристичної галузі. На основі систематизації наукових досліджень автором визначено, що не дивлячись на значний науковий доробок за даним напрямом, універсальний підхід до визначення необхідних професійних навичок працівників туристичної галузі відсутній. Основною метою дослідження є систематизація необхідних базових професійних навичок для працівників туристичного ринку Вірменії. У рамках дослідження автором проаналізовано наявні оголошення про роботу в туристичній сфері, а також визначено систему факторів, що впливають на розвиток ринку праці туристичної галузі Вірменії. Дослідження здійснено в наступній логічній послідовності: огляд наявних наукових праць за визначеною тематикою, аналіз оголошень про роботу, статистичний аналіз основних факторів-вимог, зазначених в оголошеннях про роботу, висновки та інтерпретація отриманих емпіричних результатів дослідження. Об'єктом дослідження обрано ринок праці в туристичній галузі і наявні оголошення про роботу в Вірменії. Інформаційну базу дослідження сформовано з 390 оголошень. Для аналізу даних автором застосовано статистичні методи, а саме: кростабуляція з використанням критеріїв Пірсона хі-квадрат, Фішера, V-критерію Крамера та коефіцієнта коінтеграції. За результатами досліджень визначено, що статистично значимими виявились взаємозв’язки між факторами – вимоги до кандидатів на роботу, тип організації, рівень освіти, знання мов, навички роботи з комп'ютером і рівень заробітної плати. На основі проведеного аналізу виявлено, що затребуваними навичками на ринку праці туристичної галузі є наступні: комунікативні навички, вміння працювати в команді, високий рівень відповідальності, відмінне знання основних туристичних напрямків, організаційні та аналітичні навички. У статті наголошено, що швидкий розвиток туристичної галузі та потреб туристів обумовлює появу нових вимог до працівників відповідно до ринку праці туристичної галузі. У зв’язку з цим, туристична освіта повинна бути сучасною та гнучкою, а також відповідати новим стандартам туристичної галузі. Результати дослідження мають практичне значення і можуть бути прийняті до впровадження в різних сферах науки і освіти, зокрема для підвищення якості туристичної освіти, ефективності організації ринку праці. Враховуючи отримані результати, автором визначено, що необхідним є розробка нової освітньої політики в галузі туризму та розвитку ринку праці. При цьому у статті наголошено, що приватний та державний сектори повинні бути залучені до даного процесу.
This paper summarizes the arguments and counterarguments within the scientific discussion on the issue of the main skills of employees required in the labour market. Tourism labour market needs skilled specialists with professional knowledge as the advancement of tourism industry depends on skilled workers of the sphere. Systematization literary sources and approaches for solving the problem indicate that different authors have investigated and offered different skills of tourism labour. The main purpose of the research was to analyse job ads of the labour market in Armenia in order to find out the main skills required in the labour market and the connections of different factors of job ads, which influence the development of tourism labour market. For this purpose, 390 job ads were observed. The key results were obtained by using Crosstabulations with Pearson Chi-square, Phi, Cramer’s V and Contingency coefficient testing. Findings indicate that statistically significant relations were found between the main factors of jobs: type of the organization, education degree, knowledge of languages, computer skills and salary rate. Besides, the main skills required in labour market were revealed: communication skills, ability to work in a team, high level of responsibility, excellent knowledge of major tourism destinations, organizational skills, and analytical skills. The relevance of the decision of this scientific problem is that tourism industry and touristic needs change very fast, so the requirements of labour market also are changeable and tourism education must be modern and flexible in order to meet the requirements of the labour market. Investigation of the topic in the paper is carried out in the following logical sequence: the main literature was observed, then the job ads were analysed, after which the statistical analyses were done between the main factors of job ads. In the end, some conclusions were done. The object of the research is the tourism labour market and job ads in Armenia. The paper presents the results of an empirical analysis, which showed the main skills that tourism specialists must have in order to be competitive in the tourism industry. The research empirically confirms and theoretically proves that labour market needs new techniques and solutions, so tourism education must be able to meet these requirements. The findings are very good indicators for institutions that prepare specialists, for workers of the tourism industry, and for state organs to improve labour policy in the sphere. The findings have practical significance and based on the results many spheres of science and education may be improved, such as tourism education, labour market organization, labour economics and management. The main approach should be the elaboration of new policies of tourism education and labour development. The private sector and state organs must collaborate in the above-mentioned directions.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Armenia Armenia
1
China China
328415407
Czechia Czechia
1599210
Finland Finland
1
France France
1
Germany Germany
5380228
India India
1
Ireland Ireland
136864
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1096
Philippines Philippines
1
Singapore Singapore
1
Sweden Sweden
1
Taiwan Taiwan
1
Ukraine Ukraine
39270332
United Kingdom United Kingdom
19636264
United States United States
2063286588
Unknown Country Unknown Country
39270331
Vietnam Vietnam
8052

Downloads

China China
1629568785
Czechia Czechia
1
France France
1
Germany Germany
223113017
Iran Iran
1
Ireland Ireland
1
Lithuania Lithuania
285440
Singapore Singapore
1
South Africa South Africa
1
Ukraine Ukraine
117810630
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
2063286581
Unknown Country Unknown Country
5
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Tovmasyan_ММІ_01_2019.pdf 308.71 kB Adobe PDF -260902830

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.