Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/72739
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Implications of Effective Conflict Management on Organizational Performance: Case Study of Nigerian Bottling Company PLC
Other Titles Взаємозв’язок між конфлікт-менеджментом та ефективністю діяльності компанії: на прикладі компанії Ботлер в Нігерії
Authors Adewole, Adeyinka Joseph
Ogunyemi, Kayode Joseph
Otapo, Toyin W.
ORCID
Keywords конфлікт-менеджмент
конфлікт
прибутковість
ефективність
conflict
management
organizational performance
efficiency
Type Article
Date of Issue 2019
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/72739
Publisher Sumy State University
License
Citation Adewole, A. J., Ogunyemi, K. J., & Otapo, T. W. (2019) Implications of Effective Conflict Management on Organizational Performance: Case Study of Nigerian Bottling Company PLC. Marketing and Management of Innovations, 1, 257-280. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.1-22
Abstract У статті авторами систематизовано аргументи та контраргументи щодо впливу ефективного конфлікт-менеджменту на показники діяльності компанії. Основною метою дослідження є вивчення взаємозв’язку між ефективністю конфлікт-менеджменту та прибутковістю компанії в Нігерії. При цьому авторами досліджено та узагальнено причини виникнення конфліктів, підходи до їх класифікації, умови розвитку конфліктних ситуацій та стратегій управління ними, а також засоби урегулювання їх з метою підвищення ефективності діяльності компанії. З метою перевірки висунутих гіпотез у статті авторами було застосовано регресійний аналіз. Дані для аналізу були зібрані шляхом анкетування. При цьому вибірку даних сформовано на основі опрацювання відповідей 98 респондентів. Емпіричні результати регресійного аналізу підтвердили гіпотезу, що урегулювання конфліктних ситуацій сприяє підвищенню ефективності діяльності компанії. При цьому отримані результати свідчать про наявність позитивного взаємозв’язку між урегулюванням конфліктів (незалежною змінною) та показниками діяльності компанії (залежною змінною). Таким чином, на основі отриманих результатів дослідження автори сформували низку рекомендацій для організацій, а саме: необхідно ефективно управляти виявленими конфліктами для того, щоб підвищити прибутковість компанії; з метою зниження рівня конфліктності, компанії повинні чітко розподіляти обов’язки між працівниками, що сприятиме підвищенню рівня задоволеності працею та матеріального благополуччя; необхідно неупереджено розповсюджувати та реалізовувати процедуру урегулювання суперечок між сторонами конфлікту; оскільки конфліктні ситуації виникають внаслідок виконання аналогічних обов’язків, компанія повинна покладати нові обов’язки на працівників, що у свою чергу забезпечить підвищення їх продуктивності; менеджмент компанії повинен удосконалювати систему оплати праці та забезпечувати сприятливе середовище для зміцнення дружніх відносин між керівниками вищої ланки та їх підлеглими, оскільки авторитарний стиль управління є не ефективним у довгостроковій перспективі та спричинює появу низки криз; необхідно налагоджувати комунікації з метою невіліювання асиметрії інформації.
This paper summarizes the arguments and counterarguments within the scientific discussion on the implications of effective conflict management on organizational performance. The main purpose of the research is to examine the relationship between effective conflict management and organisational performance in Nigeria. The study covers matters such as causes of conflict, types of conflict, conflict development and strategies for managing conflicts as well as means of managing conflict in an attempt to enhance organizational productivity. Systematization literary approach for solving the problem is Simple Regression Analysis. The major instrument used for the collection of data for this study was a questionnaire. This was done in order to give an equal chance to each respondent to be heard, in order for an objective outcome to be achieved. One hundred (100) set of the questionnaire were distributed, out of which ninety-eight of them were properly filled and returned. The restatement of the hypothesis revealed that conflict management leads to improve organizational performance. The result also revealed that there is a positive relationship between conflict management (independent variable) and improved organizational performance (dependent variable). This study also shows that conflict management contributes to improved organizational productivity. The result also revealed that there is a positive relationship between conflict management (independent variable) and improved organizational performance (dependent variable). This study also shows that conflict management contributes to improved organizational productivity. The study, therefore, recommends that Organizations should manage identified conflicts effectively to improve organizational performance; there should be a clearly defined task allocation, which could lead to job satisfaction and enrichment driven, in order to reduce the rate of conflict; the dispute settlement procedure should be well circulated and implemented among the warring parties without fear or favour; the emergence of conflict does arise as a result of overlapping of responsibilities, however an attempt should be made to design duties among workers, in such a way that will enhance efficiency; Managers should imbibe the culture of good remuneration package through motivation, since motivation will go a long way in improving productivity and reduce conflict; Management should maintain and create a conducive environment to strengthen the cordiality between the top-level managers and subordinates because autocratic leadership style can easily result in inefficiency and crisis; Communication and effective flow of information should be encouraged so as to discourage any form of communication breakdown; Customers' satisfaction should be given adequate priority so that the employees will not suffer undue punishment by the management.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Austria Austria
1
Cameroon Cameroon
2313758
El Salvador El Salvador
1
Ethiopia Ethiopia
1
France France
1
Germany Germany
2313756
India India
375626048
Ireland Ireland
64505
Kenya Kenya
1
Lithuania Lithuania
1
Nigeria Nigeria
29913
Pakistan Pakistan
1
Taiwan Taiwan
1
Ukraine Ukraine
35098990
United Kingdom United Kingdom
15186656
United States United States
285516200
Unknown Country Unknown Country
35098989
Vietnam Vietnam
3271

Downloads

Belgium Belgium
1867
France France
1
Ghana Ghana
1
Hungary Hungary
1
India India
1
Ireland Ireland
1
Lithuania Lithuania
1
Nigeria Nigeria
2313751
Pakistan Pakistan
1
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
105296504
United Kingdom United Kingdom
2313753
United States United States
375626048
Unknown Country Unknown Country
20560
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Adewole_ММІ_01_2019.pdf 455,95 kB Adobe PDF 485572492

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.