Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/73735
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Corporate Social Responsibility as the Basis of Innovative Development of Modern Companies: Literature Review and Empirical Study from Ukraine
Other Titles Корпоративна соціальна відповідальність як основа інноваційного розвитку сучасних підприємств: огляд літератури та емпіричне дослідження досвіду України
Authors Fadyeyeva, V.
ORCID
Keywords корпоративна соціальна відповідальність
стандарти
корпоративні фінансові показники
інвестиційна привабливість
corporate social responsibility
CSR standards
corporate financial performance
investment attractiveness
CSR in Ukraine
Type Article
Date of Issue 2019
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/73735
Publisher Sumy State University
License
Citation Fadyeyeva, V. (2019). Corporate Social Responsibility as the Basis of Innovative Development of Modern Companies: Literature Review and Empirical Study from Ukraine. Marketing and Management of Innovations, 2, 52-61. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.2-05
Abstract Будучи сучасною та інноваційною стратегією, корпоративна соціальна відповідальність (КСВ) вже зарекомендувала себе як ефективний інструмент для створення позитивного іміджу компанії серед стейкхолдерів та споживачів. Проте прямий економічний вплив КСВ, наприклад його взаємозв'язок з корпоративними фінансовими показниками, залишається не до кінця зрозумілим. Таким чином, дана стаття підсумовує тривалу дискусію про вплив КСВна корпоративні фінансові показники і демонструє поточний стан КСВ у найбільших компаніях українського ринку. Основною метою дослідження є оцінка ролі КСВ в інноваційному розвитку та міжнародній диверсифікації компаній з урахуванням показників корпоративної фінансової діяльності шляхом аналізу найбільш актуальних публікацій та основних економічних показників найбільших національних та міжнародних компаній українського ринку. Об’єктом дослідження є КСВ у світі та в Україні. Стаття складається з двох частин – теоретичної та емпіричної. Для теоретичного аналізу був проведений огляд літератури за допомогою інструмента пошуку Google Scholar за ключовими словами, пов'язаними з КСВ; до емпіричного аналізу рівнів КСВ було включено 100 найбільших українських компаній за версією Топ-200 Україна 2017. Оцінювалися два показники – наявність на офіційних веб-сторінках компаній інформації про програми КСВ / сталого розвитку та наявність щорічних або періодичних звітів про програми з КСВ / сталого розвитку. Після виключення 12 підприємств з державною формою власності та 5 без відповідної інформації, 83 компанії були розділені на 2 групи: №1 – транснаціональні корпорації (ТНК) та їхні дочірні компанії (21 підприємство) та № 2 – інші (62 компанії). Результати огляду літератури показали, що на сьогодні більша частина доказів свідчить про позитивний зв’язок КСВ та корпоративних фінансових показників. Проте деякі дослідження не змогли підтвердити цю кореляцію, тому дана проблематика лишається частково невизначеною. Водночас всі автори визнали, що сьогодні КСВ є однією з основних складових інноваційних стратегій розвитку. Емпіричне дослідження показало, що рівень КСВ істотно відрізняється між ТНК, їхніми дочірніми підприємствами та українським великим бізнесом (p = 000,5) з вищими рівнями у першій групі. Таким чином, КСВ можна розглядати як невід'ємну частину інноваційного менеджменту та міжнародної диверсифікації компанії. Ця стаття висвітлює одне з небагатьох досліджень сучасного стану КСВ в Україні, підкресливши важливий напрямок подальших пошуків у сфері КСВ. Поряд із науковим значенням, результати цього дослідження можуть бути корисними для фахівців у сфері стратегічного планування, керівників компаній, фінансових менеджерів.
During several decades corporate social responsibility (CSR) has passed a long way from the theoretical concept of several scientists and entrepreneurs to the integrative part of the activity of the large business. Being a contemporary and innovative strategy CSR has already recommended itself as an effective tool for the positive overall perception of the company by stakeholders and consumers. However, the direct economic impact of CSR e.g. its relationship with corporate financial performance still remains unclear. Thereby this article summarizes the long discussion about the influence of CSR on the corporate financial performance (CFP) and shows the current state of CSR in the largest companies of the Ukrainian market. The main purpose of the research is to estimate the role of corporate social responsibility in the innovative development and international diversification of the companies regarding their corporate financial performance by analyzing most relevant publications and main economic indicators of the largest national and international companies of the Ukrainian market. Consequently, the object of the study is CSR in the world and in Ukraine. The article comprises of two-part – theoretical and empirical. For the theoretical analysis literature review was performed via Google Scholar search tool by key words connected to CSR; empirical analysis of the CSR levels in Ukrainian companies included 100 largest firms according to Top-200 Ukraine 2017. Two indicators were estimated – the presence of the information on theirs official web-pages about CSR/sustainable development programs and the presence of the annual or periodical (several years) reports about CSR/sustainable development programs. After the exclusion of 12 enterprises with state ownership and 5 without relevant information, 83 companies composed 2 study groups: #1 – TNCs and their subsidiaries, – 21 companies, and #2 – other, – 62 companies. Moving to the results literature review showed that up to date a bigger part of the evidence declares the positive CSR and CFP. However, still, some studies failed to confirm this correlation thus issues about this relationship remains partly uncertain. Nevertheless, all authors admitted that today CSR is one of the basic components of developmental strategies. The empirical study of the largest Ukrainian companies showed that levels of CSR significantly differs between TNCs with subsidiaries and national large business (p=000,5) with higher levels in the first group. That means that CSR could be considered as an integral part of innovative management and international diversification of a firm. This article highlights one of the few studies about the current state of CSR in Ukraine, emphasized the important direction of further research in the field of corporate social responsibility in Ukraine. In spite of the scientific role, the results of this research may be useful for specialists in strategic planning, CEO's, financial managers.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Canada Canada
1
China China
1
Denmark Denmark
1
Finland Finland
1
Germany Germany
1
Greece Greece
36925
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
India India
1
Ireland Ireland
936443
Lithuania Lithuania
12977407
Malaysia Malaysia
1
Netherlands Netherlands
5037
Oman Oman
1
Pakistan Pakistan
368932236
Philippines Philippines
135642670
Poland Poland
3363068
Sweden Sweden
37995787
Switzerland Switzerland
1
Ukraine Ukraine
180392
United Kingdom United Kingdom
1768669613
United States United States
165349793
Unknown Country Unknown Country
95081
Vietnam Vietnam
36923

Downloads

Bulgaria Bulgaria
165349794
Canada Canada
1
Germany Germany
2131445496
Greece Greece
1
Ireland Ireland
1
Lithuania Lithuania
1
Romania Romania
1
Saudi Arabia Saudi Arabia
1
South Korea South Korea
1
Spain Spain
1
Sweden Sweden
1
Switzerland Switzerland
1
Ukraine Ukraine
2131445496
United Arab Emirates United Arab Emirates
1
United Kingdom United Kingdom
368932238
United States United States
2131445497
Unknown Country Unknown Country
65
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Fadyeyeva_ММІ_02_2019.pdf 365,16 kB Adobe PDF -1661315994

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.