Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74276
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Program-Target Method as an Instrument of State Regulation of Strategic Economic Development of Ukraine
Other Titles Програмно-цільовий метод як інструмент державного регулювання стратегічного економічного розвитку України
Authors Vasylieva, Tetiana Anatoliivna
Kasianenko, Volodymyr Oleksiiovych
Dzeverina, K.S.
Keywords національна економіка
державна цільова програма
таргет
оптимізація
державна експертиза
национальная экономика
государственная целевая программа
оптимизация
государственная экспертиза
national economy
state target program
target
optimization
state examination
Type Article
Date of Issue 2019
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74276
Publisher Sumy State University
License
Citation Vasilyeva, T.A. Program-Target Method as an Instrument of State Regulation of Strategic Economic Development of Ukraine [Текст] / T.A. Vasilyeva, K.S. Dzeverina, V.O. Kasianenko // Механізм регулювання економіки. - 2019. - № 1. - С. 99-108. - DOI: https://doi.org/10.21272/mer.2018.83.08.
Abstract У роботі розвинуто теоретичні та прикладні засади щодо визначення умов запровадження режиму таргетування у системі інструментів державного управління економічним і соціальним розвитком. Визначено ключові фактори, що впливають на процеси розвитку державно-цільових програм, та проаналізовано основні недоліки стосовно організації їх виконання. Запропоновано етапи проведення моніторингу на основі режиму таргетування з урахуванням стадій розробки та виконання державних цільових програм. Розроблено концептуальні засади механізму запровадження режиму таргетування при реалізації державних цільових програм. У роботі відзначено недосконалість вітчизняної системи реалізації програмно-цільового методу порівняно з його використанням у країнах Європи у частині управління та оцінювання програм. Важливим аспектом успішності застосування режиму таргетування є наявність належного нормативноїправової бази, що регламентує основні положення його реалізації, завданням якої є забезпечення взаємоузгодженості показника як на стратегічному та оперативному рівнях, так і на загальнодержавному, регіональному, галузевому рівнях. Об’єктом моніторингу на заключному етапі виконання державних цільових програм виступає рівень таргету, розрахований на основі досягнутих показників. У статті зазначено, що проведення моніторингу на основі режиму таргетування державних цільових програм дозволяє проранжувати їх пріоритетність за кількісним (рівень таргету з урахуванням просторових та часових обмежень) та якісним аспектами (відповідність базовим та додатковим умовам економічного потенціалу національної економіки). Також моніторинг на основі режиму таргетування дозволяє сформувати затверджений перелік державних цільових програм, впровадження яких буде здійснюватися першочергово. Зроблено висновок, що для методичного забезпечення запровадження режиму таргетування необхідним є оцінювання реальних умов, що детермінують розвиток економічного потенціалу економіки України на сучасному етапі.
В работе развиты теоретические и прикладные основы по определению условий введения режима таргетирования в системе инструментов государственного управления экономическим и социальным развитием. Определены ключевые факторы, влияющие на процессы развития государственно-целевых программ, и проанализированы основные недостатки по организации их выполнения. Предложено этапы проведения мониторинга на основе режима таргетирования с учетом стадий разработки и выполнения государственных целевых программ. Разработаны концептуальные основы механизма введения режима таргетирования при реализации государственных целевых программ. В работе отмечено несовершенство отечественной системы реализации программно-целевого метода по сравнению с его использованием в странах Европы в части управления и оценки программ. Важным аспектом успешности применения режима таргетирования является наличие надлежащего нормативной правовой базы, регламентирующей основные положения его реализации, задачей которой является обеспечение согласованности показателя как на стратегическом и оперативном уровнях, так и на общегосударственном, региональном, отраслевом уровнях. Объектом мониторинга на заключительном этапе выполнения государственных целевых программ выступает уровень таргета, рассчитанный на основе достигнутых показателей. В статье указано, что проведение мониторинга на основе режима таргетирования государственных целевых программ позволяет проранжировать их приоритетность по количественному (уровень таргета с учетом пространственных и временных ограничений) и качественным аспектам (соответствие базовым и дополнительным условиям экономического потенциала национальной экономики). Также мониторинг на основе режима таргетирования позволяет сформировать утвержден перечень государственных целевых программ, внедрение которых будет осуществляться в первую очередь. Сделан вывод, что для методического обеспечения введения режима таргетирования необходимо оценивания реальных условий, детерминирующих развитие экономического потенциала экономики Украины на современном этапе.
The paper investigates theoretical and applied principles to determine the conditions for the introduction of the targeting regime in the government instruments system of economic and social development. This paper determines the key factors influencing the development of state-targeted programs, and analyzes the main weaknesses in the organization of its implementation. The paper suggests stages of monitoring based on the targeting regime, taking into account the stages of development and implementation of state target programs. We have developed the conceptual principles of the introduction mechanism of the targeting regime in the implementation of state target programs. The paper demonstrates the imperfection of the domestic system to implement the program-target method compared with its use in the European countries in terms of management and assessment of programs. An important aspect of the success to apply the targeting regime is the availability of a proper legal and regulatory framework that controls the main provisions of its implementation, the purpose of which is to ensure consistency of the indicator both at the strategic and operational levels and at the national, regional, sectoral levels. The object of monitoring at the final stage of the state target programs implementation is the target level, calculated on the basis of achieved indicators. The article states that the monitoring on the basis of the state target program targeting regime allows them to rank their priority in quantitative (target level taking into account spatial and temporal constraints) and qualitative aspects (compliance with the basic and additional conditions of the economic potential of the national economy). Also, monitoring based on the targeting regime allows the formation of an approved list of state target programs, which will be implemented first and foremost. The paper concludes that for the methodological support of the target regime introduction it is necessary to assess the real conditions that determine the development of the economic potential of the Ukrainian economy at the present stage.
Appears in Collections: Механізм регулювання економіки

Views

Germany Germany
1
Ukraine Ukraine
153
United States United States
1
Unknown Country Unknown Country
26

Downloads

Ukraine Ukraine
122
United States United States
1
Unknown Country Unknown Country
5

Files

File Size Format Downloads
Vasilyeva_Program_Target_Method.pdf 550,37 kB Adobe PDF 128

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.