Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74278
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Competitiveness of Ukrainian Companies in Foreign Markets: New Challenges and Opportunities
Other Titles Конкурентоспособность украинских компаний на внешних рынках: новые вызовы и возможности
Конкурентоспроможність українських компаній на зовнішніх ринках: нові виклики й можливості
Authors Sabadash, Viktor Volodymyrovych  
Stauvermann, P.J.
Peleshchenko, R.O.
ORCID http://orcid.org/0000-0003-1157-212X
Keywords бізнес
зовнішньоекономічна діяльність
компанія
компетентність
конкуренція
продукт
рейтинг
ринок
торгівля
бизнес
внешнеэкономическая деятельность
компания
компетентность
конкуренция
рынок
торговля
business
foreign economic activity
company
competence
competition
product
rating
market
trade
Type Article
Date of Issue 2019
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74278
Publisher Sumy State University
License
Citation Sabadash, V.V. Competitiveness of Ukrainian Companies in Foreign Markets: New Challenges and Opportunities [Текст] / V.V. Sabadash, P.J. Stauvermann, R.O. Peleshchenko // Механізм регулювання економіки. - 2019. - № 1. - С. 79-89. - DOI: https://doi.org/10.21272/mer.2018.83.06.
Abstract У статті на основі аналізу актуальних проблем зовнішньоекономічної діяльності визначено ключові завдання українських компаній при роботі на зовнішніх ринках. Технології виходу українських компаній (особливо невеликих) на зовнішні ринки є досить витратними і організаційно складним. Навіть одного разу вибудувана успішна стратегія зовнішньоекономічної діяльності потребує постійних покращень, коректив і налаштувань відповідно до змін зовнішнього бізнес-середовища. Пріоритетними сферами, інновації й удосконалення в яких сприятимуть покращенню конкурентних позицій українських компаній на зовнішніх ринках, визначено: професійну (компетентності, знання, досвід), логістичну (базис поставки у зовнішньоторговельних контрактах), страхову (валютні ризики), фінансову (валютні дерегуляції), інституційну (залучення зовнішніх інвестицій), митну (електронне декларування), технологічну. У дослідженні доведено, що у конкурентних умовах комерційно успішна стратегія зовнішньоекономічної діяльності українських компаній може бути забезпечена за рахунок: активізації трансферу технологій; нарощування обсягів торгівлі високотехнологічними товарами і експорту товарів (послуг) із високою доданою вартістю; використання преференцій угод про зону вільної торгівлі; нарощування експорту органічної продукції землеробства; посилення процедур захисту інтелектуальної власності. Вказані компоненти характеризуються суттєвим потенціалом зростання конкурентоспроможності національних компаній на зовнішніх ринках. Ураховуючи ресурсні можливості українських компаній і зовнішні виклики (економічні, геополітичні, технологічні, інвестиційні), стратегічним завданням є поступова, але незворотна переорієнтація торговельних потоків із ринків країн-СНД на європейський та азійський ринки.
В статье на основе анализа актуальных проблем внешнеэкономической деятельности определены ключевые задачи украинских компаний при работе на внешних рынках. Технологии выхода украинских компаний (особенно небольших) на внешние рынки являются достаточно затратными и организационно сложными. Даже однажды выстроенная успешная стратегия внешнеэкономической деятельности требует постоянных улучшений и корректив в соответствии с изменениями внешней бизнес-среды. Приоритетными сферами, инновационные преобразования и усовершенствования в которых будут способствовать улучшению конкурентных позиций украинских компаний на внешних рынках, являются: профессиональная (компетентности, знания, опыт), логистическая (базис поставки во внешнеторговых контрактах), страховая (валютные риски), финансовая (валютные дерегуляции), институциональная (привлечение внешних инвестиций), таможенная (электронное декларирование), технологическая. В исследовании доказано, что в конкурентных условиях коммерчески успешная стратегия внешнеэкономической деятельности украинских компаний может быть обеспечена за счёт активизации трансфера технологий; наращивания объёмов торговли высокотехнологичными товарами и экспортом товаров (услуг) с высокой добавленной стоимостью; использования преференций соглашений о зоне свободной торговли; наращивания экспорта органической продукции земледелия; усиления процедур защиты интеллектуальной собственности. Указанные компоненты характеризуются существенным потенциалом роста конкурентоспособности национальных компаний на внешних рынках. Учитывая ресурсные возможности украинских компаний и внешние вызовы (экономические, геополитические, технологические, инвестиционные), стратегической задачей является постепенная, но необратимая переориентация торговых потоков с рынков стран-СНГ на европейский и азиатский рынки.
The key tasks of Ukrainian companies in foreign markets are determined in the article on the basis of analysis of the actual problems of foreign economic activity. The technologies of Ukrainian companies (especially small ones) entering foreign markets are quite costly and organizationally complex. Even a once successful strategy of foreign economic activity needs continuous improvement and adjustments in line with changes in the external business environment. Priority areas, innovations, and improvements that will contribute to improving the competitive position of Ukrainian companies in foreign markets include: professional (competence, knowledge, experience), logistics (the basis of supply in foreign trade contracts), insurance (exchange rate risks), financial (currency deregulation), institutional (attraction of external investments), customs (electronic declaration), and technological. The study proved that in a competitive environment, a commercially successful strategy of foreign economic activity of Ukrainian companies can be secured through intensification of technology transfer; increase in the volume of hightech goods trade and exports of goods (services) with high added value; use of advantage of free trade agreements; increase in exports of organic farming products; strengthening the procedures for protecting intellectual property. These components are characterized by the significant potential for increasing the competitiveness of national companies in foreign markets. Taking into account resource opportunities of Ukrainian companies and external challenges (economic, geopolitical, technological, investment), the strategic task is gradual, but the irreversible shift of trade flows from the CIS countries to the European and Asian market.
Appears in Collections: Механізм регулювання економіки (Mechanism of Economic Regulation)

Views

Algeria Algeria
128636
Armenia Armenia
57214
Australia Australia
913473048
Austria Austria
125823
Bangladesh Bangladesh
1
Belgium Belgium
1
Bosnia & Herzegovina Bosnia & Herzegovina
1
Brazil Brazil
1194559502
Cambodia Cambodia
1
Canada Canada
95094
Chile Chile
-1894324354
China China
-1933786326
Czechia Czechia
-1894324347
Côte d’Ivoire Côte d’Ivoire
1
Egypt Egypt
1
Estonia Estonia
197119
Ethiopia Ethiopia
216896
France France
1742662891
Germany Germany
27803
Greece Greece
944132744
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
-1894324349
India India
-1126055024
Indonesia Indonesia
36672
Iran Iran
127180
Iraq Iraq
103689
Ireland Ireland
38087
Israel Israel
1
Italy Italy
115852
Japan Japan
1
Jordan Jordan
1
Kenya Kenya
1195042473
Lesotho Lesotho
1
Lithuania Lithuania
1117569563
Malaysia Malaysia
152178
Maldives Maldives
1
Mauritius Mauritius
1
Mexico Mexico
155671
Moldova Moldova
1
Morocco Morocco
1194559495
Namibia Namibia
1
Netherlands Netherlands
61454
New Zealand New Zealand
2028565038
Nigeria Nigeria
350937228
North Macedonia North Macedonia
1
Norway Norway
1
Oman Oman
1
Pakistan Pakistan
120845
Peru Peru
194803
Philippines Philippines
38770
Poland Poland
1344692313
Portugal Portugal
350937208
Russia Russia
350937237
Singapore Singapore
-1217386260
Slovakia Slovakia
1
Slovenia Slovenia
1
South Africa South Africa
116072
South Korea South Korea
1742662897
Spain Spain
58390
Sweden Sweden
29839616
Switzerland Switzerland
168444
Syria Syria
1
Taiwan Taiwan
1791682937
Thailand Thailand
63654
Turkey Turkey
1791682938
Ukraine Ukraine
913473049
United Arab Emirates United Arab Emirates
109191
United Kingdom United Kingdom
1742662894
United States United States
-1126373793
Unknown Country Unknown Country
1124267703
Uzbekistan Uzbekistan
127474
Vietnam Vietnam
196497
Zimbabwe Zimbabwe
1596875334

Downloads

Algeria Algeria
187830
Armenia Armenia
1
Australia Australia
120144
Bangladesh Bangladesh
1
Canada Canada
711636310
China China
711636310
Colombia Colombia
50729
Croatia Croatia
1
Czechia Czechia
1194559471
Denmark Denmark
180537
Egypt Egypt
-1126373792
Ethiopia Ethiopia
1
France France
617562971
Germany Germany
-1539005184
Guyana Guyana
142944
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
196387
India India
-1126055028
Indonesia Indonesia
177355
Iran Iran
36760
Iraq Iraq
1
Ireland Ireland
112735
Italy Italy
216599
Kenya Kenya
350937231
Lithuania Lithuania
1446383674
Malaysia Malaysia
1194559490
Mauritius Mauritius
1
Mexico Mexico
1194559488
Morocco Morocco
150257
Namibia Namibia
1194559496
Netherlands Netherlands
99263
Nigeria Nigeria
-1894324353
Pakistan Pakistan
1
Peru Peru
101359
Philippines Philippines
144491
Poland Poland
1742662896
Portugal Portugal
1902634240
Serbia Serbia
1
Singapore Singapore
617562971
Slovakia Slovakia
1
South Korea South Korea
80086
Sri Lanka Sri Lanka
769307446
Syria Syria
1
Taiwan Taiwan
1
Turkey Turkey
1791682939
Ukraine Ukraine
1195042466
United Arab Emirates United Arab Emirates
1
United Kingdom United Kingdom
1742662893
United States United States
-1126373792
Unknown Country Unknown Country
-507426704
Uzbekistan Uzbekistan
108085
Vietnam Vietnam
711636310

Files

File Size Format Downloads
Sabadash_Competitiveness.pdf 509.73 kB Adobe PDF -1112768566

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.