Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74278
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Competitiveness of Ukrainian Companies in Foreign Markets: New Challenges and Opportunities |
Other Titles |
Конкурентоспособность украинских компаний на внешних рынках: новые вызовы и возможности Конкурентоспроможність українських компаній на зовнішніх ринках: нові виклики й можливості |
Authors |
Sabadash, Viktor Volodymyrovych
Stauvermann, P.J. Peleshchenko, R.O. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0003-1157-212X |
Keywords |
бізнес зовнішньоекономічна діяльність компанія компетентність конкуренція продукт рейтинг ринок торгівля бизнес внешнеэкономическая деятельность компания компетентность конкуренция рынок торговля business foreign economic activity company competence competition product rating market trade |
Type | Article |
Date of Issue | 2019 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74278 |
Publisher | Sumy State University |
License | |
Citation | Sabadash, V.V. Competitiveness of Ukrainian Companies in Foreign Markets: New Challenges and Opportunities [Текст] / V.V. Sabadash, P.J. Stauvermann, R.O. Peleshchenko // Механізм регулювання економіки. - 2019. - № 1. - С. 79-89. - DOI: https://doi.org/10.21272/mer.2018.83.06. |
Abstract |
У статті на основі аналізу актуальних проблем зовнішньоекономічної діяльності визначено ключові завдання українських компаній при роботі на зовнішніх ринках. Технології виходу українських компаній (особливо невеликих) на зовнішні ринки є досить витратними і організаційно складним. Навіть одного разу вибудувана успішна стратегія зовнішньоекономічної діяльності потребує постійних покращень, коректив і налаштувань відповідно до змін зовнішнього бізнес-середовища. Пріоритетними сферами, інновації й удосконалення в яких сприятимуть покращенню конкурентних позицій українських компаній на зовнішніх ринках, визначено: професійну (компетентності, знання, досвід), логістичну (базис поставки у
зовнішньоторговельних контрактах), страхову (валютні ризики), фінансову (валютні дерегуляції), інституційну (залучення зовнішніх інвестицій), митну (електронне декларування), технологічну. У дослідженні доведено, що у конкурентних умовах комерційно успішна стратегія зовнішньоекономічної діяльності українських компаній може бути забезпечена за рахунок: активізації трансферу технологій; нарощування обсягів торгівлі високотехнологічними товарами і експорту товарів (послуг) із високою доданою вартістю; використання преференцій угод про зону вільної торгівлі; нарощування експорту органічної продукції землеробства; посилення процедур захисту інтелектуальної власності. Вказані компоненти характеризуються суттєвим потенціалом зростання конкурентоспроможності національних компаній на зовнішніх ринках. Ураховуючи ресурсні можливості українських компаній і зовнішні виклики (економічні, геополітичні, технологічні, інвестиційні), стратегічним завданням є поступова, але незворотна переорієнтація торговельних потоків із ринків країн-СНД на європейський та азійський ринки. В статье на основе анализа актуальных проблем внешнеэкономической деятельности определены ключевые задачи украинских компаний при работе на внешних рынках. Технологии выхода украинских компаний (особенно небольших) на внешние рынки являются достаточно затратными и организационно сложными. Даже однажды выстроенная успешная стратегия внешнеэкономической деятельности требует постоянных улучшений и корректив в соответствии с изменениями внешней бизнес-среды. Приоритетными сферами, инновационные преобразования и усовершенствования в которых будут способствовать улучшению конкурентных позиций украинских компаний на внешних рынках, являются: профессиональная (компетентности, знания, опыт), логистическая (базис поставки во внешнеторговых контрактах), страховая (валютные риски), финансовая (валютные дерегуляции), институциональная (привлечение внешних инвестиций), таможенная (электронное декларирование), технологическая. В исследовании доказано, что в конкурентных условиях коммерчески успешная стратегия внешнеэкономической деятельности украинских компаний может быть обеспечена за счёт активизации трансфера технологий; наращивания объёмов торговли высокотехнологичными товарами и экспортом товаров (услуг) с высокой добавленной стоимостью; использования преференций соглашений о зоне свободной торговли; наращивания экспорта органической продукции земледелия; усиления процедур защиты интеллектуальной собственности. Указанные компоненты характеризуются существенным потенциалом роста конкурентоспособности национальных компаний на внешних рынках. Учитывая ресурсные возможности украинских компаний и внешние вызовы (экономические, геополитические, технологические, инвестиционные), стратегической задачей является постепенная, но необратимая переориентация торговых потоков с рынков стран-СНГ на европейский и азиатский рынки. The key tasks of Ukrainian companies in foreign markets are determined in the article on the basis of analysis of the actual problems of foreign economic activity. The technologies of Ukrainian companies (especially small ones) entering foreign markets are quite costly and organizationally complex. Even a once successful strategy of foreign economic activity needs continuous improvement and adjustments in line with changes in the external business environment. Priority areas, innovations, and improvements that will contribute to improving the competitive position of Ukrainian companies in foreign markets include: professional (competence, knowledge, experience), logistics (the basis of supply in foreign trade contracts), insurance (exchange rate risks), financial (currency deregulation), institutional (attraction of external investments), customs (electronic declaration), and technological. The study proved that in a competitive environment, a commercially successful strategy of foreign economic activity of Ukrainian companies can be secured through intensification of technology transfer; increase in the volume of hightech goods trade and exports of goods (services) with high added value; use of advantage of free trade agreements; increase in exports of organic farming products; strengthening the procedures for protecting intellectual property. These components are characterized by the significant potential for increasing the competitiveness of national companies in foreign markets. Taking into account resource opportunities of Ukrainian companies and external challenges (economic, geopolitical, technological, investment), the strategic task is gradual, but the irreversible shift of trade flows from the CIS countries to the European and Asian market. |
Appears in Collections: |
Механізм регулювання економіки (Mechanism of Economic Regulation) |
Views
Algeria
128636
Armenia
57214
Australia
913473048
Austria
125823
Bangladesh
1
Belgium
1
Bosnia & Herzegovina
1
Brazil
1194559502
Cambodia
1
Canada
95094
Chile
-1894324354
China
-1933786326
Czechia
-1894324347
Côte d’Ivoire
1
Egypt
1
Estonia
197119
Ethiopia
216896
France
1742662891
Germany
27803
Greece
944132744
Hong Kong SAR China
-1894324349
India
-1126055024
Indonesia
36672
Iran
127180
Iraq
103689
Ireland
38087
Israel
1
Italy
115852
Japan
1
Jordan
1
Kenya
1195042473
Lesotho
1
Lithuania
1117569563
Malaysia
152178
Maldives
1
Mauritius
1
Mexico
155671
Moldova
1
Morocco
1194559495
Namibia
1
Netherlands
61454
New Zealand
2028565038
Nigeria
350937228
North Macedonia
1
Norway
1
Oman
1
Pakistan
120845
Peru
194803
Philippines
38770
Poland
1344692313
Portugal
350937208
Russia
350937237
Singapore
-1217386260
Slovakia
1
Slovenia
1
South Africa
116072
South Korea
1742662897
Spain
58390
Sweden
29839616
Switzerland
168444
Syria
1
Taiwan
1791682937
Thailand
63654
Turkey
1791682938
Ukraine
913473049
United Arab Emirates
109191
United Kingdom
1742662894
United States
-1126373793
Unknown Country
1124267703
Uzbekistan
127474
Vietnam
196497
Zimbabwe
1596875334
Downloads
Algeria
187830
Armenia
1
Australia
120144
Bangladesh
1
Canada
711636310
China
711636310
Colombia
50729
Croatia
1
Czechia
1194559471
Denmark
180537
Egypt
-1126373792
Ethiopia
1
France
617562971
Germany
-1539005184
Guyana
142944
Hong Kong SAR China
196387
India
-1126055028
Indonesia
177355
Iran
36760
Iraq
1
Ireland
112735
Italy
216599
Kenya
350937231
Lithuania
1446383674
Malaysia
1194559490
Mauritius
1
Mexico
1194559488
Morocco
150257
Namibia
1194559496
Netherlands
99263
Nigeria
-1894324353
Pakistan
1
Peru
101359
Philippines
144491
Poland
1742662896
Portugal
1902634240
Serbia
1
Singapore
617562971
Slovakia
1
South Korea
80086
Sri Lanka
769307446
Syria
1
Taiwan
1
Turkey
1791682939
Ukraine
1195042466
United Arab Emirates
1
United Kingdom
1742662893
United States
-1126373792
Unknown Country
-507426704
Uzbekistan
108085
Vietnam
711636310
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Sabadash_Competitiveness.pdf | 509.73 kB | Adobe PDF | -1112768566 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.