Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74322
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Estimating the Degree of Novelty of a New Product: Innovative Approach
Other Titles Оцінювання рівня новизни продукції: інноваційний підхід
Authors Vasutinska, Y.
Kuzminska, N.
ORCID
Keywords новизна
новий товар
види новизни
рівень новизни
структура новизни
novelty
a new product
the types of novelty
the degree of novelty
the structure of novelty
Type Article
Date of Issue 2019
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74322
Publisher Sumy State University
License
Citation Vasutinska, Y., & Kuzminska, N. (2019). Estimating the Degree of Novelty of a New Product: Innovative Approach. Marketing and Management of Innovations, 2, 282- 294. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.2-24
Abstract Стаття узагальнює аргументи та контраргументи в межах наукової дискусії з питання визначення структури та ступеня новизни товару відповідно до класифікації з точки зору функціональної спрямованості новизни товару. Основною метою проведеного дослідження є розробка власної методики оцінки ступеня новизни нового продукту як кількісної характеристики на основі порівняння з товаром-аналогом. Для побудови методології важливо попереднє обгрунтування масштабу новизни продукту: регіонального, національного або глобального ринку. Від визначення необхідного масштабу новизни залежить вибір основного аналогового продукту та вибір групи споживачів. Систематизація літературних джерел та підходів до вирішення проблеми визначення рівня новизни товару засвідчила, що відсутня універсальна методика оцінки ступеня його новизни. Актуальність вирішення даної наукової проблеми полягає в оцінці міри новизни товару, оскільки насправді ринок перенасичений псевдо-новими товарами. Поняття новизни достатньо відносне і не має чітко визначених вимог. Дослідження питання кількісної оцінки новизни товару в статті здійснено в наступній логічній послідовності: визначається сутність та структура новизни, оцінюється рівень новизни по кожному виду і в результаті виводиться загальний інтегральний показник. Методичним інструментарієм проведеного дослідження стали математичні методи дій з матрицями та методи аналізу ієрархій попарних порівнянь, запропонованих Томасом Л. Сааті. Порівняння показників за різними критеріями проводиться за дев'ятибальною шкалою. Інтегральний показник рівня новизни нового продукту розраховується як середнє геометричне показників виробничої, ринкової та споживчої новизни. Визначення рівня новизни нового продукту здійснюється за шкалою від 0 до 1, що дозволяє визначити новизну як для кожного виду новизни так і для загального рівня новизни товару. Результати проведеного дослідження можуть бути корисними для оцінки підприємствами своїх нових товарів і як складова оцінки інноваційної діяльності підприємств.
This paper summarizes the arguments and counterarguments within the scientific discussion on the issue definition of the structure and degree of novelty of the product in accordance with the classification of novelty in terms of its functional orientation. The main purpose of the research is to develop its own methodology for assessing the degree of novelty of a new product, as a quantitative characteristic, on the basis of comparison with the analogue product. To construct a methodology, it is important to prioritize the scale of the novelty of a product: a regional, national or global market. The determination of the required scale of novelty depends on the choice of the main analogue product and the choice of the consumer group. Systematization literary sources and approaches for solving the problem of determining the level of novelty of goods indicates that there is no universal method for assessing the degree of its novelty. The relevance of the decision of this scientific problem is to assess the degree of novelty of the product because in reality the market is saturated with pseudo-new products. The concept of novelty is relative and does not have clearly defined requirements. Investigation of the topic of quantitative evaluation of the novelty of a product in the paper is carried out in the logical sequence. The essence and structure of novelty are determined, the level of novelty is estimated for each species and as a result, the total integral indicator is derived. Methodological tools of the research methods are mathematical methods of action with matrices and methods for analysing the hierarchies of pairwise comparisons proposed by Thomas L. Saaty. Comparison of indicators according to different criteria is carried out on a nine-point scale. Integral indicator of the level of novelty of a new product is calculated as the average geometric indices of production, market and consumer novelty. Determining the level of novelty of a new product is carried out on a scale from 0 to 1, which allows to determine the novelty, both for each type of novelty and for the general level. An empirical study has been conducted to determine the validity of this method of determining level of novelty of a new product. The results of the research can be useful for the assessment of the enterprises of their new products and as a component of the assessment of the innovation activity of enterprises.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Argentina Argentina
2182308
Australia Australia
1
Czechia Czechia
1
Egypt Egypt
1
Germany Germany
-819484065
Greece Greece
18056
Ireland Ireland
365599
Lithuania Lithuania
1
Macao SAR China Macao SAR China
7272477
Mongolia Mongolia
1
Netherlands Netherlands
-1708168851
Norway Norway
1
Taiwan Taiwan
424232006
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
-641968422
United Kingdom United Kingdom
55029353
United States United States
-1660462841
Unknown Country Unknown Country
95412021
Venezuela Venezuela
1
Vietnam Vietnam
18054

Downloads

Australia Australia
1
Belgium Belgium
1
Canada Canada
1
China China
1
Czechia Czechia
1
Ethiopia Ethiopia
1
France France
1
Germany Germany
-641968423
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
India India
55029351
Italy Italy
1
Lithuania Lithuania
1
Macao SAR China Macao SAR China
1
Netherlands Netherlands
2182306
Romania Romania
-641968422
Switzerland Switzerland
-1660462838
Ukraine Ukraine
424232006
United Kingdom United Kingdom
731195
United States United States
-1660462840
Unknown Country Unknown Country
46
Venezuela Venezuela
1
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Vasutinska_MMI_02_2019.pdf 422.71 kB Adobe PDF 172279690

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.