Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74556
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Pathogenetic particularities of the road traffic injuries of the presen
Other Titles Патогенетичні особливості дорожньо-транспортної травми сьогодення
Authors Гур’єв, C.O.
Duzhyi, Ihor Dmytrovych  
Shkatula, Yurii Vasylovych  
Badion, Yurii Oleksiiovych  
Keywords дорожньо-транспортні пригоди
road accidents
обставини травмування
circumstances of injury
характеристики ушкоджень
damage characteristics
Type Article
Date of Issue 2019
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74556
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Pathogenetic particularities of the road traffic injuries of the present [Текст] = Патогенетичні особливості дорожньо-транспортної травми сьогодення / S.O. Huriev, I.D. Duzhyi, Yu.V. Shkatula, Yu.O. Badion // Східноукраїнський медичний журнал. - 2019. - Т. 7, № 2. - P. 171-176.
Abstract У роботі проаналізовані причини та обставини, за яких сталися дорожньо-транспортні пригоди, під час яких постраждали 124 особи, вивчені структура та характеристики отриманих ними ушкоджень. Автори приходять до висновку, що за останні 10 років відбулися зміни нозологічної структури специфічної та характерної дорожньо-транспортних травм, що обумовлено конструктивними особливостями сучасного автомобіля, засобами внутрішньої та зовнішньої пасивної безпеки.
The reasons and circumstances under which traffic accidents occurred, with 124 people being injured, the structure and character of the damage they received have been analyzed. It has been established that the integral ten-year value of F'tin Ukraine is (0.23±0.004), and in the Sumy region it is (0.41±0.013). The trend is determined to increase the severity of accidents both in the Sumy region and in Ukraine as a whole. The main causes of road accidents were violations of the road safety rules by the drivers (54.03%) and driving in the state of alcoholic intoxication (16.94%). In most cases, the victims suffered multiple and combined injuries. Most often there was a combination of skeletal and craniocerebral trauma (18.55%), and skeletal trauma connected to the craniocerebral injury and trauma of the chest (11.29%). When studying the variety of lesions, the changes in nosological structure of characteris-tic and specific road traffic injuries were noted.
Appears in Collections: Східноукраїнський медичний журнал

Views

China China
1
Germany Germany
292
Greece Greece
3506
Ireland Ireland
544755
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
876
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
246805
United Kingdom United Kingdom
1752
United States United States
1932207
Unknown Country Unknown Country
41201
Vietnam Vietnam
3508

Downloads

Australia Australia
1
Ireland Ireland
1
Lithuania Lithuania
1
Ukraine Ukraine
262
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
1089506
Unknown Country Unknown Country
4
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Huriev_Pathogenetic.pdf 612,08 kB Adobe PDF 1089777

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.