Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74783
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title The Impact of Organizational Culture for Company's Innovation Strategy
Other Titles Вплив організаційної культури на стратегію інноваційного розвитку компанії
Authors Pietruszka-Ortyl, A.
Keywords емпіричне дослідження
підприємство
організаційна культура
якість
культура якості
управління якістю
empirical study
enterprises
organizational culture
organizational quality culture
quality
quality culture
quality management
Type Article
Date of Issue 2019
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74783
Publisher Sumy State University
License
Citation Pietruszka-Ortyl, A. (2019). The Impact of Organizational Culture for Company's Innovation Strategy. Marketing and Management of Innovations, 3, 178-192. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.3-14
Abstract У статті визначено, що організаційна культура має прямий вплив на стратегію інноваційного розвитку компанії та є визначальним фактором її конкурентоспроможності. Автором наголошено, що сучасні компанії повинні формувати організаційну культуру грунтуючись на новітніх знаннях. При цьому внутрішньо корпоративна культура повинна сприяти залученню працівників у виробничий процес, обмін знаннями між ними та формувати довіру до компанії. Визначено, що традиційні види організаційної культури є конвергентними і взаємодоповнюючими та можуть бути представлені як: ресурсозберігаюча, самонавчальна, інформаційна та розвитку потенціалу. При цьому виокремлено додатковий тип організаційної культури компанії – якісний. Даний тип є оптимальний для функціонування компанії у інноваційній економіці. Автором наголошено, що зосередження на якості наразі є необхідною умовою виживання та розвитку сучасних компаній. Метою статті є опис компонентів якісної організаційної культури польських підприємств різних галузей. Автором систематизовано підходи до визначення сутності якісної організаційної культури, її елементів та детермінант. Для дослідження використано метод теоретично-емпіричної драбини та здійснено в наступній логічній послідовності: TQM впровадження → Організаційна культура → Якісна культура → Якісна організаційна культура. Методологію даного дослідження засновано на соціологічному опитуванні респондентів – підприємства, які функціонують у сфері виробництва, надання послуг та змішаних підприємств. Анкета містила 20 питань закритого типу, більшість з яких має декілька варіантів відповіді. Емпіричні результати дослідження дали підстави зробити висновок про тенденції формування якісної організаційноїкультури на підприємствах Польщі. Визначено, що проаналізовані підприємства рухаються до фази створення постійної якісної організаційної культури. Результати дослідження мають практичне значення і можуть бути використані менеджерам під час побудови ефективної якісної організаційної культури компанії.
The resource-based view recognizes present organizational culture as a key component to its success or failure. It has a direct impact on the innovation strategy of organizations and therefore should be treated as a determinant of the organisation's future. Presently companies should naturally strive to make efforts aiming at the creation of such organizational cultures which would affirm knowledge – cultures characteristic for organisations based on knowledge, that foster engagement of employees, building trust and sharing knowledge. They are most often convergent and mutually complementary and described as: lean culture, learning organization culture, information culture, group-development culture. One type of the organizational cultures indicated as optimal for operating in knowledge-based economy is the quality culture. Concentration on quality is currently a sine qua non-condition for the survival and development of modern organization and at the same time, one of the main tasks of managers. Because of the fact that that instruments are in place but still there is a lack of quality culture in the practical aspects and also common point of view that there is a gap to be filled in the development of appropriate culture for quality, the study provides an initial comparative verification of which stage of evolution towards quality culture is represented by companies from different sectors in Poland. The paper has theoretical-empirical ladder. Its aims are to review existing literature dedicated to organisational quality culture essence, elements, determinants and dimensions. Investigation of the topic in the paper is carried out in the following logical sequence: TQM implementation → Organizational culture → Quality culture → Organizational Quality Culture. The purpose of this paper is to describe components of organisational quality cultures in polish enterprises from different sectors. The methodological tool of the research methods was survey questionnaire, included 20 closed-ended questions – most of them multiple choice. It was decided to research, in the context of quality culture, all enterprises: those operating in production, in services and also mixed enterprises. Based on exploration of empirical data, the condition of quality culture in companies operating in Poland is diagnosed. Paper proves that verified organisations are on their way in the direction to the phase of permanent organisational quality culture creation. The results of the research can be useful for developing the complex model of organizational quality culture constitution. They can also provide managers with valuable suggestions on building stable organizational quality culture.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Albania Albania
1
Australia Australia
256579094
Azerbaijan Azerbaijan
1
Bahrain Bahrain
1
Brazil Brazil
913572126
Canada Canada
1110732221
China China
8132028
Colombia Colombia
-1841301800
Cuba Cuba
1
Cyprus Cyprus
864703589
Czechia Czechia
1
Egypt Egypt
1
Ethiopia Ethiopia
1
France France
-702567707
Germany Germany
-563373764
Ghana Ghana
1068871047
Greece Greece
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
913572130
India India
1110732229
Indonesia Indonesia
1110732226
Iran Iran
1110732224
Iraq Iraq
1
Ireland Ireland
864703590
Italy Italy
1
Jamaica Jamaica
1
Kenya Kenya
-563373761
Lithuania Lithuania
913572121
Malaysia Malaysia
-636043579
Mexico Mexico
1
Morocco Morocco
1
Nepal Nepal
126721
Norway Norway
8132029
Oman Oman
-658310344
Pakistan Pakistan
-290014421
Peru Peru
-1473535943
Philippines Philippines
1110732228
Poland Poland
1
Portugal Portugal
1
Romania Romania
1
Russia Russia
1
Saudi Arabia Saudi Arabia
1
Singapore Singapore
126725
South Africa South Africa
-1435041368
Spain Spain
1019550426
Sri Lanka Sri Lanka
1
Sweden Sweden
1
Taiwan Taiwan
1168305471
Thailand Thailand
1
Trinidad & Tobago Trinidad & Tobago
1
Turkey Turkey
1068871048
Ukraine Ukraine
1019550427
United Arab Emirates United Arab Emirates
1
United Kingdom United Kingdom
-563373766
United States United States
-563373762
Unknown Country Unknown Country
1168305468
Vietnam Vietnam
1068871041

Downloads

Australia Australia
1
Azerbaijan Azerbaijan
1110732223
Brazil Brazil
1110732216
Canada Canada
1110732215
Colombia Colombia
1
Cyprus Cyprus
1
Germany Germany
-563373763
Ghana Ghana
-250561924
Hungary Hungary
1
India India
1019550430
Indonesia Indonesia
-250561927
Iran Iran
-2115030489
Israel Israel
1
Kenya Kenya
-563373760
Lesotho Lesotho
1
Lithuania Lithuania
913572122
Malaysia Malaysia
1110732222
Mexico Mexico
1
Namibia Namibia
1
Netherlands Netherlands
43451
Nigeria Nigeria
1686185250
Pakistan Pakistan
1068871044
Peru Peru
1
Philippines Philippines
1
Poland Poland
1
Saudi Arabia Saudi Arabia
1
South Africa South Africa
-702567703
Sweden Sweden
1
Turkey Turkey
1972946193
Ukraine Ukraine
1761
United Arab Emirates United Arab Emirates
1
United Kingdom United Kingdom
-658310348
United States United States
-702567701
Unknown Country Unknown Country
232868883
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Pietruszka-Orty_mmi_3_2019.pdf 464,65 kB Adobe PDF 1235653114

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.