Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74844
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Company image in social network as predictor of intention to apply for a job position
Other Titles Імідж компанії в соціальних мережах та його вплив на рекрутинг персоналу
Authors Vilkaite-Vaitone, N.
Lukaite, U.
ORCID
Keywords привабливість роботодавця
брендинг роботодавця
соціальні мережі
імідж організації
наміри подання заяви про прийняття на роботу
банківська система
employer attractiveness
employer branding
social networks
organizational image
intention to apply for a job
banking industry
Type Article
Date of Issue 2019
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74844
Publisher Sumy State University
License
Citation Vilkaite-Vaitone, N., Lukaite, U. (2019). Employer Attractiveness on Social Networks and Organizational Image as Predictors of Intentions to Apply for a Job Position. Marketing and Management of Innovations, 3, 209-222. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.3-16
Abstract У статті систематизовано аргументи та контраргументи у межах наукових дискусій щодо привабливості роботодавця у соціальних мережах, впливу іміджу організації на активність подачі заявок на працевлаштування в банку. Головною метою дослідження є теоретичне та емпіричне оцінювання впливу ефективності комунікацій банку у соціальних мережах та його іміджу як роботодавця на наміри подати заяву на працевлаштування. На основі систематизації літературних джерел та підходів до вирішення досліджуваної проблеми зроблено висновок про наявність позитивного впливу привабливості робочого місця на імідж роботодавця. Автори припускають, що використання соціальних мереж має позитивний ефект на імідж компанії, тоді як імідж може бути прогнозуючим фактором намірів особи подати заяву на працевлаштування. Актуальність дослідження полягає у тому, що соціальні мережі мають істотний вплив на імідж роботодавця як підвищити, так і знищити. Авторами зазначено, що роль комунікацій банків у соціальних мережах значно впливає на побудову іміджу банку як роботодавця. У статті на основі емпіричних результатів обгрунтовано, що поведінка осіб, які шукають роботу на ринку праці є аналогічною споживчому ринку. При цьому підгрунтям дослідження стали результати анкетування студентів у Литві. Таким чином, банки повинні збільшити зусилля у побудові позитивного образу для того, щоб презентувати себе як привабливого роботодавця у соціальних мережах та заохочувати осіб, які шукають роботу, до подання заяви на певну посаду. Так, отримані результати дослідження свідчать про те, що використання соціальних мереж з метою формування іміджу роботодавця є перспективним інструментом. У свою чергу, враховуючи позитивний зв’язок між привабливістю проаналізованих факторів та іміджом роботодавця, роботодавцю необхідно використовувати соціальні мережі з метою залучення потенційних працівників. Отримані результати дослідження можуть бути корисними для комерційних банків, надаючи їм інформацію щодо факторів, які вливають на їх імідж на ринку праці.
This paper summarizes the arguments and counterarguments within the scientific discussion on the issue of employer attractiveness on social networks, organizational image impact upon intentions to apply for a job position in banking industry. The main purpose of the research is to theoretically and empirically evaluate the impact of attractive workplace communications on social networks and image of a bank as an employer upon intentions to apply for a job position. Systematization of literary sources and approaches for solving the research problem indicates that there exist sufficient scientific background to expect a positive impact of workplace attractiveness on the image of employer. Usage of social media is also supposed to have a positive impact on the image, while the image might be a predictor of intentions to apply for a job. The relevance of the decision of this scientific problem is that social media has a huge potential to strengthen employer’s image, however, it also might destroy a carefully formed employer’s image. Such a potential stresses the role of banks’ communications on social network for building efficient employer image. A questionnaire research of students is carried out in Lithuania. The paper presents the results of an empirical analysis, which showed that job seekers in a labour market behave similarly to consumers in a marketplace. Banks should put efforts in order to present themselves as attractive working places on social networks in order to form a favourable employer’s image and encourage job seekers to apply for positions. Results of this study indicate that usage of social networks for the formation of image of employer can be a helpful tool. This is important because there are clear links between workplace attractiveness, usage of social networks and image of an employer. The latter construct is positively related to intentions to apply for a job. The results of the research can be useful for commercial banks. This study provides banks with useful insights of the factors that determine their image in labour market. Such insights give banks a perceptible information of how to become more attractive in labour market with the help of communications on social networks.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Albania Albania
1
Bangladesh Bangladesh
1
Canada Canada
153844
Côte d’Ivoire Côte d’Ivoire
1
Denmark Denmark
1
Germany Germany
129879
Greece Greece
1
India India
22492389
Indonesia Indonesia
-1779738889
Iran Iran
1
Ireland Ireland
1276687030
Lithuania Lithuania
988056672
Malaysia Malaysia
422246699
Netherlands Netherlands
2934733
Philippines Philippines
422246700
Poland Poland
117984
Romania Romania
1
Singapore Singapore
1
Sri Lanka Sri Lanka
2108821686
Switzerland Switzerland
-942527812
Taiwan Taiwan
1351276268
Thailand Thailand
73288
Ukraine Ukraine
102247
United Arab Emirates United Arab Emirates
1
United Kingdom United Kingdom
1895559743
United States United States
678928367
Unknown Country Unknown Country
23704
Vietnam Vietnam
-2085788894

Downloads

Austria Austria
1
China China
1
Croatia Croatia
1
Denmark Denmark
1
Egypt Egypt
1
Germany Germany
22492384
India India
422246694
Indonesia Indonesia
215605
Iraq Iraq
1
Lithuania Lithuania
988056676
Malaysia Malaysia
422246682
Netherlands Netherlands
21723
Philippines Philippines
2108821689
Singapore Singapore
21717
South Korea South Korea
1
Sweden Sweden
1
Switzerland Switzerland
-942527811
Taiwan Taiwan
1
Thailand Thailand
207572
Ukraine Ukraine
168241
United Arab Emirates United Arab Emirates
678928366
United Kingdom United Kingdom
1895559745
United States United States
678928366
Unknown Country Unknown Country
15
Vietnam Vietnam
1291028380

Files

File Size Format Downloads
Vilkaite-Vaitone_mmi_3_2019.pdf 473,44 kB Adobe PDF -1023518539

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.