Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76259
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | State regulation of the economic security by applying the innovative approach to its assessment |
Other Titles |
Державне регулювання економічної безпеки шляхом застосування інноваційних підходів до її оцінювання |
Authors |
Levchenko, V.
Boiko, Anton Oleksandrovych Savchenko, Taras Hryhorovych Bozhenko, Viktoriia Volodymyrivna Humenna, Yuliia Hryhorivna Pilin, R. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-1784-9364 http://orcid.org/0000-0003-4793-054X http://orcid.org/0000-0002-9435-0065 http://orcid.org/0000-0001-5309-6016 |
Keywords |
economic security integral indicator innovation money laundering state regulation економічна безпека інтегральний показник інновації легалізація кримінальних доходів державне регулювання |
Type | Article |
Date of Issue | 2019 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76259 |
Publisher | Sumy State University |
License | |
Citation | Levchenko, V., Boyko, A., Savchenko, T., Bozhenko, V., Humenna, Yu. & Pilin, R. (2019). State Regulation of the Economic Security by Applying the Innovative Approach to its Assessment. Marketing and Management of Innovations, 4, 364-372. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.4-28 |
Abstract |
Given the current integration processes of the world economies, the issue of economic security of the state is extremely acute. The openness of markets facilitates the free flow of resources but also threatens the rapid transfer of crisis phenomena from one economy to another. There is a need to develop an innovative methodological tool for assessing the level of economic security in the country based on the calculation of a generalized indicator that will serve as a benchmark in the formation of state economic policy in the context of ensuring its sustainable growth and countering internal and external threats. The methodological tools of the study are methods of normalization, Fishburn’s rule, multiplicative model. Assessment of economic security level in the article is carried out in the following logical sequence: formation of an extended list of indicators characterizing the economic security of the state; characteristics of indicators in terms of opportunities and risk; determining the priority of indicators in the summarizing indicator; bringing indicators to a single measurement system; calculation of the integral indicator of economic security by constructing a multiplicative model; qualitative interpretation of the integral indicator of economic security. The results of the selection of relevant factors influencing the economic security of the state revealed that the selected determinants confirm the hypothesis of financialization of all economic processes in Ukraine and the need for state regulation of the financial system in order to ensure economic security. Empirical calculations have shown that during 2008–2018, Ukraine's level of economic security can be assessed as medium or low, and its dynamics correlate with crisis processes in the financial and economic sector and exacerbation of political instability in the country. Taking into account the low level of economic security in Ukraine, the authors elaborated a set of measures to improve the state regulation of economic security within the institutional, procedural and functional elements of it, as well as substantiate the impact of the proposed innovations on the economic security of the state. The results of the research can be useful for governments in order to adequately respond to destabilizing factors in the national economy. За сучасних інтеграційних процесів світових економік надзвичайно гострим є питання економічної безпеки держави. Відкритість ринків сприяє вільному перетіканню не лише ресурсів, а і несе загрозу швидкого перенесення кризових явищ із однієї економіки в іншу. Постає необхідність у розробці методичного інструментарію для оцінювання рівня економічної безпеки в державі на основі розрахунку узагальнюючого показника, що слугуватиме бенчмарком при формуванні державної економічної політики у контексті забезпечення її стійкого зростання й протидії внутрішнім та зовнішнім загрозам. Методичним інструментарієм проведеного дослідження є: методи нормалізації, правило Фішберна, мультиплікативна модель. Оцінювання рівня економічної безпеки в статті здійснено в наступній логічній послідовності: формування розширеного переліку індикаторів, що характеризують економічну безпеку держави; характеристика показників з точки зору можливостей та ризику; визначення рівня пріоритетності індикаторів в узагальнюючому показнику; приведення показників до єдиної системи вимірювання; розрахунок інтегрального показника економічної безпеки шляхом побудови мультиплікативної моделі; якісна інтерпретація інтегрального показника економічної безпеки. За результатами відбору релевантних факторів впливу на економічну безпеку держави встановлено, що обрані детермінанти підтверджують гіпотезу про фінансіалізацію усіх економічних процесів в Україні та необхідність державного регулювання саме фінансової системи з метою забезпечення економічної безпеки. Емпіричні розрахунки засвідчили, що протягом 2008–2018 рр. рівень економічної безпеки України можна оцінити як середній чи низький, а його динаміка корелює з кризовими процесами у фінансово-економічному секторі та загостренням політичної нестабільності в країні. Беручи до уваги низький рівень економічної безпеки в Україні, авторами розроблено комплекс заходів щодо удосконалення державного регулювання економічної безпеки в межах інституційного, процесного, функціонального її елементів, а також обґрунтовано вплив запропонованих новацій на економічну безпеку держави. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Argentina
1
Azerbaijan
125901
Belarus
1
Belgium
174258
Canada
110584
China
603127997
Colombia
127231
Côte d’Ivoire
1
Egypt
1
Fiji
1
France
1387544767
Germany
2088424165
Ghana
367976450
Greece
1
Hong Kong SAR China
154524
Hungary
1
India
1
Indonesia
2145698931
Iran
342272065
Ireland
966446638
Israel
40598031
Italy
40598036
Japan
10607697
Kazakhstan
-1086583753
Kenya
91251
Lithuania
23200
Malaysia
793393473
Mongolia
1
Nepal
57967
Netherlands
207358
New Zealand
1
Nigeria
-1496097177
Pakistan
77759
Palestinian Territories
1
Philippines
-1086583751
Poland
174064
Portugal
1
Russia
1971196770
Saudi Arabia
151840
Singapore
1727967855
Slovenia
1
South Africa
177324
South Korea
-1496097178
Spain
1
Sri Lanka
1
Sweden
1
Switzerland
1
Taiwan
342272062
Thailand
367976453
Turkey
342272063
Uganda
1
Ukraine
-352579004
United Kingdom
-1086583758
United States
2145698926
Unknown Country
-1800319834
Uzbekistan
2002417884
Venezuela
1
Vietnam
916376
Downloads
Azerbaijan
591707790
Belgium
21680
Benin
1
Bosnia & Herzegovina
1
Canada
2145698923
China
-1909933849
Colombia
804707447
Croatia
1
Czechia
1
Egypt
161007
Fiji
1
France
-1703015514
Germany
1727967856
Ghana
214742
India
268235819
Indonesia
2145698932
Iran
367976447
Ireland
1341185490
Israel
77769
Italy
367976452
Japan
1
Kenya
1
Lithuania
-1086583752
Luxembourg
1
Malawi
1633941191
Malaysia
1
Nepal
40598034
Netherlands
1
Nigeria
86975
Norway
1
Pakistan
1
Philippines
-1086583750
Poland
120128
Portugal
1
Singapore
1
Slovenia
1
South Africa
2145698930
Sri Lanka
3143
Taiwan
31047
Turkey
342272064
Ukraine
1727967855
United Kingdom
-1703015513
United States
-1800319834
Unknown Country
74288
Uzbekistan
1
Vietnam
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
28_А350_Levchenko et al.pdf | 319.34 kB | Adobe PDF | 2068004518 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.