Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76932
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Transnational companies' strategic planning in the context of the Global Sustainable Development Goals |
Authors |
Kostiuchenko, Nadiia Mykolaivna
Zakorko, A.A. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0003-4946-4028 |
Keywords |
ринок товарів широкого вжитку глобальна ініціатива зі звітності Глобальні цілі сталого розвитку стратегічне планування транснаціональні корпорації fast-moving consumer goods’ market Global Report Initiative Global Sustainable Development Goals strategic planning transnational corporations |
Type | Article |
Date of Issue | 2019 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76932 |
Publisher | Sumy State University |
License | |
Citation | Kostyuchenko, N.M. Transnational companies' strategic planning in the context of the Global Sustainable Development Goals [Текст] / N.M. Kostyuchenko, A.A. Zakorko // Вісник Сумського державного університету. Серія Економіка. – 2019. – № 4. – С. 114-122. – DOI: 10.21272/ 1817-9215.2019.4-15. |
Abstract |
Стаття присвячена дослідженню впливу Глобальних цілей сталого розвитку на стратегічне планування транснаціональних компаній та на їх конкурентоспроможність. Об’єктом дослідження стали транснаціональні компанії сектору товарів широкого вжитку, зокрема: Danone S.A., Kraft Heinz, PepsiCo Inc., the Coca Cola company, Unilever PLC, P&G, Johnson& Johnson, Mondelez International, Nestle S.A., Philip Morris International, British American Tobacco. У статті досліджено відповідність діяльності основних компаній-гравців в цій галузі на міжнародній
арені Глобальним цілям сталого розвитку на основі аналізу стратегій транснаціональних компаній. Визначено роль "зеленого" інвестування в забезпеченні конкурентоспроможності транснаціональних корпорацій. Інформаційною базою дослідження стали інформаційні матеріали ООН, інформаційні ресурси Forbes, статичні дані NASDAQ, публікації відомих аудиторських та консалтингових компаній (Deloitte, KPMG, PwC), офіційні звіти транснаціональних корпорацій, наукові праці українських та зарубіжних вчених.
У статті використано такі наукові методи дослідження: дискриптивний метод − для загального аналізу стратегічного планування транснаціональних компаній; аналітичний метод та метод порівняння − для визначення ціни акцій та ринкової капіталізації транснаціональних компаній сектору товарів широкого вжитку; системний аналіз − для виявлення основних характеристик стратегічного планування транснаціональних компаній в контексті Глобальних цілей сталого розвитку. Авторами запропоновано рекомендації, які можуть бути використані при складанні стратегій розвитку міжнародних компаній, у тому числі транснаціональних компаній, а також при аналізі відповідності існуючих стратегій компаній Глобальним цілям сталого розвитку. The paper is dedicated to the investigation of the impact of the Global Sustainable Development Goals on the strategic planning of transnational corporations and their competitiveness. The object of the paper is transnational corporations in the sector of fast-moving consumer goods, particularly: Danone S.A., Kraft Heinz, PepsiCo Inc., the Coca Cola company, Unilever PLC, P&G, Johnson& Johnson, Mondelez International, Nestle S.A., Philip Morris International, British American Tobacco. The article focuses on analysis of fast-moving consumer goods’ sector and examines the relevance of the companies’ activities to the Global Sustainable Development Goals. The role of "green" investments for competitiveness of transnational corporations has been identified. The information base of the paper is the United Nations’ information materials, Forbes information resources, the statistical data of NASDAQ, publications of famous audit and consulting companies (Deloitte, KPMG, PwC), transnational companies’ official reports, and scientific papers of Ukrainian and foreign researches. A rank of scientific research methods was applied in the paper: descriptive method − for general analysis of transnational companies’ strategic planning; analytical method and comparative method − for evaluation and analysis of transnational corporations’ stock prices and market capitalization in the fast-moving consumer goods’ sector; system analysis − for identification of the key characteristics of strategic planning of transnational corporations in the context of the Global Sustainable Development Goals. The authors propose recommendations that can be used while creating strategies for the development of international companies, including transnational corporations, as well as while analyzing the compliance of existing companies' strategies with the Global Sustainable Development Goals. |
Appears in Collections: |
Вісник Сумського державного університету. Економіка |
Views
Australia
1714000276
Austria
-437918939
Bangladesh
111963
Belgium
-978333750
Canada
1980900081
China
100647
Denmark
34237
Egypt
-978333753
Finland
169339
France
1714000244
Germany
1714000274
Ghana
845778840
Hong Kong SAR China
187800
Hungary
1714000265
India
141695914
Indonesia
46817
Ireland
1714000232
Italy
1412391055
Japan
1236728909
Jordan
1
Kazakhstan
1
Kenya
-978333747
Latvia
57930
Lithuania
1
Malaysia
1412391050
Mauritius
1412391070
Netherlands
1714000281
Nigeria
85822
Norway
1
Pakistan
-1430608436
Philippines
1714000282
Portugal
-437918935
Qatar
34359
Russia
1
Singapore
870108764
South Africa
-978333746
South Korea
1714000263
South Sudan
88448
Spain
1714000283
Sri Lanka
1412391052
Sweden
1
Thailand
209359
Trinidad & Tobago
181116
Turkey
1980900064
Uganda
870108763
Ukraine
88323
United Arab Emirates
1209250348
United Kingdom
-1430608438
United States
1714000262
Unknown Country
1714000246
Vietnam
1153355909
Downloads
Algeria
1
Australia
1209250358
Austria
1
Belgium
1
Brazil
50824
Canada
88383
China
2764599
Denmark
1
Egypt
176248
Finland
1
France
1
Germany
1714000275
Hong Kong SAR China
79237
Hungary
1
India
141695915
Indonesia
67415
Ireland
105013
Italy
1
Jamaica
1
Japan
1236728910
Kenya
692569
Lithuania
1
Malaysia
-978333748
Morocco
1
Netherlands
1714000249
Nigeria
1236728905
Pakistan
-1430608435
Philippines
1
Qatar
1
Romania
1
Russia
183447
Singapore
1
South Africa
207808
South Korea
-978333749
Sri Lanka
1
Sweden
1
Trinidad & Tobago
126105
Turkey
106936074
Ukraine
1209250347
United Arab Emirates
1412391050
United Kingdom
1714000272
United States
1373597374
Unknown Country
164293
Vietnam
175061
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Kostyuchenko_Zakorko_Transnational.pdf | 377,88 kB | Adobe PDF | 1096250224 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.