Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76932
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Transnational companies' strategic planning in the context of the Global Sustainable Development Goals
Authors Kostiuchenko, Nadiia Mykolaivna  
Zakorko, A.A.
ORCID http://orcid.org/0000-0003-4946-4028
Keywords ринок товарів широкого вжитку
глобальна ініціатива зі звітності
Глобальні цілі сталого розвитку
стратегічне планування
транснаціональні корпорації
fast-moving consumer goods’ market
Global Report Initiative
Global Sustainable Development Goals
strategic planning
transnational corporations
Type Article
Date of Issue 2019
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76932
Publisher Sumy State University
License
Citation Kostyuchenko, N.M. Transnational companies' strategic planning in the context of the Global Sustainable Development Goals [Текст] / N.M. Kostyuchenko, A.A. Zakorko // Вісник Сумського державного університету. Серія Економіка. – 2019. – № 4. – С. 114-122. – DOI: 10.21272/ 1817-9215.2019.4-15.
Abstract Стаття присвячена дослідженню впливу Глобальних цілей сталого розвитку на стратегічне планування транснаціональних компаній та на їх конкурентоспроможність. Об’єктом дослідження стали транснаціональні компанії сектору товарів широкого вжитку, зокрема: Danone S.A., Kraft Heinz, PepsiCo Inc., the Coca Cola company, Unilever PLC, P&G, Johnson& Johnson, Mondelez International, Nestle S.A., Philip Morris International, British American Tobacco. У статті досліджено відповідність діяльності основних компаній-гравців в цій галузі на міжнародній арені Глобальним цілям сталого розвитку на основі аналізу стратегій транснаціональних компаній. Визначено роль "зеленого" інвестування в забезпеченні конкурентоспроможності транснаціональних корпорацій. Інформаційною базою дослідження стали інформаційні матеріали ООН, інформаційні ресурси Forbes, статичні дані NASDAQ, публікації відомих аудиторських та консалтингових компаній (Deloitte, KPMG, PwC), офіційні звіти транснаціональних корпорацій, наукові праці українських та зарубіжних вчених. У статті використано такі наукові методи дослідження: дискриптивний метод − для загального аналізу стратегічного планування транснаціональних компаній; аналітичний метод та метод порівняння − для визначення ціни акцій та ринкової капіталізації транснаціональних компаній сектору товарів широкого вжитку; системний аналіз − для виявлення основних характеристик стратегічного планування транснаціональних компаній в контексті Глобальних цілей сталого розвитку. Авторами запропоновано рекомендації, які можуть бути використані при складанні стратегій розвитку міжнародних компаній, у тому числі транснаціональних компаній, а також при аналізі відповідності існуючих стратегій компаній Глобальним цілям сталого розвитку.
The paper is dedicated to the investigation of the impact of the Global Sustainable Development Goals on the strategic planning of transnational corporations and their competitiveness. The object of the paper is transnational corporations in the sector of fast-moving consumer goods, particularly: Danone S.A., Kraft Heinz, PepsiCo Inc., the Coca Cola company, Unilever PLC, P&G, Johnson& Johnson, Mondelez International, Nestle S.A., Philip Morris International, British American Tobacco. The article focuses on analysis of fast-moving consumer goods’ sector and examines the relevance of the companies’ activities to the Global Sustainable Development Goals. The role of "green" investments for competitiveness of transnational corporations has been identified. The information base of the paper is the United Nations’ information materials, Forbes information resources, the statistical data of NASDAQ, publications of famous audit and consulting companies (Deloitte, KPMG, PwC), transnational companies’ official reports, and scientific papers of Ukrainian and foreign researches. A rank of scientific research methods was applied in the paper: descriptive method − for general analysis of transnational companies’ strategic planning; analytical method and comparative method − for evaluation and analysis of transnational corporations’ stock prices and market capitalization in the fast-moving consumer goods’ sector; system analysis − for identification of the key characteristics of strategic planning of transnational corporations in the context of the Global Sustainable Development Goals. The authors propose recommendations that can be used while creating strategies for the development of international companies, including transnational corporations, as well as while analyzing the compliance of existing companies' strategies with the Global Sustainable Development Goals.
Appears in Collections: Вісник Сумського державного університету. Економіка

Views

Australia Australia
1714000276
Austria Austria
-437918939
Bangladesh Bangladesh
111963
Belgium Belgium
-978333750
Canada Canada
1980900081
China China
100647
Denmark Denmark
34237
Egypt Egypt
-978333753
Finland Finland
169339
France France
1714000244
Germany Germany
1714000274
Ghana Ghana
845778840
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
187800
Hungary Hungary
1714000265
India India
141695914
Indonesia Indonesia
46817
Ireland Ireland
1714000232
Italy Italy
1412391055
Japan Japan
1236728909
Jordan Jordan
1
Kazakhstan Kazakhstan
1
Kenya Kenya
-978333747
Latvia Latvia
57930
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
1412391050
Mauritius Mauritius
1412391070
Netherlands Netherlands
1714000281
Nigeria Nigeria
85822
Norway Norway
1
Pakistan Pakistan
-1430608436
Philippines Philippines
1714000282
Portugal Portugal
-437918935
Qatar Qatar
34359
Russia Russia
1
Singapore Singapore
870108764
South Africa South Africa
-978333746
South Korea South Korea
1714000263
South Sudan South Sudan
88448
Spain Spain
1714000283
Sri Lanka Sri Lanka
1412391052
Sweden Sweden
1
Thailand Thailand
209359
Trinidad & Tobago Trinidad & Tobago
181116
Turkey Turkey
1980900064
Uganda Uganda
870108763
Ukraine Ukraine
88323
United Arab Emirates United Arab Emirates
1209250348
United Kingdom United Kingdom
-1430608438
United States United States
1714000262
Unknown Country Unknown Country
1714000246
Vietnam Vietnam
1153355909

Downloads

Algeria Algeria
1
Australia Australia
1209250358
Austria Austria
1
Belgium Belgium
1
Brazil Brazil
50824
Canada Canada
88383
China China
2764599
Denmark Denmark
1
Egypt Egypt
176248
Finland Finland
1
France France
1
Germany Germany
1714000275
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
79237
Hungary Hungary
1
India India
141695915
Indonesia Indonesia
67415
Ireland Ireland
105013
Italy Italy
1
Jamaica Jamaica
1
Japan Japan
1236728910
Kenya Kenya
692569
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
-978333748
Morocco Morocco
1
Netherlands Netherlands
1714000249
Nigeria Nigeria
1236728905
Pakistan Pakistan
-1430608435
Philippines Philippines
1
Qatar Qatar
1
Romania Romania
1
Russia Russia
183447
Singapore Singapore
1
South Africa South Africa
207808
South Korea South Korea
-978333749
Sri Lanka Sri Lanka
1
Sweden Sweden
1
Trinidad & Tobago Trinidad & Tobago
126105
Turkey Turkey
106936074
Ukraine Ukraine
1209250347
United Arab Emirates United Arab Emirates
1412391050
United Kingdom United Kingdom
1714000272
United States United States
1373597374
Unknown Country Unknown Country
164293
Vietnam Vietnam
175061

Files

File Size Format Downloads
Kostyuchenko_Zakorko_Transnational.pdf 377,88 kB Adobe PDF 1096250224

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.