Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77297
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Дослідження маркетингової діяльності мережі «Аптека низьких цін»
Other Titles Marketing activity research of the network «Pharmacy of Low Price»
Authors Syhyda, Liubov Oleksiivna  
Ілляшенко, А.Г.
ORCID http://orcid.org/0000-0002-0319-8070
Keywords фармацевтичний ринок
фармацевтический рынок
pharmaceutical market
аптека
pharmacy
мережа
сеть
network
маркетингова діяльність
маркетинговая деятельность
marketing
послуга
услуга
service
Type Article
Date of Issue 2019
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77297
Publisher Міжнародний університет бізнесу і права
License
Citation Сигида, Л.О. Дослідження маркетингової діяльності мережі «Аптека низьких цін» / Л.О. Сигида, А.Г. Ілляшенко // БІЗНЕС-НАВІГАТОР. – 2019. – Вип. 6.1 (56). – С. 234-238.
Abstract У статті встановлено стримуючі фактори та фактори-драйвери на фармацевтичному ринку України. Визначено характерні риси фармацевтичного ринку, а також розглянута узагальнена структура фармацевтичного ринку України. Проведено дослідження роздрібної мережі аптек «Аптека низьких цін». На основі здійсненого SWOT-аналізу, побудовано матрицю стратегічних заходів. Встановлено, що аптека має багато конкурентів, та незважаючи на це, є однією з перших в Україні, особливо по кількості торгових точок. Але недоліком цієї роздрібної мережі є відсутність цілодобового графіку роботи. Розглянуто комплекс маркетингу мережі. Проаналізовано особливості послуг, що надаються аптекою; підхід до ціноутворення, встановлено основні комунікаційні заходи; охарактеризовано фізичне оточення аптеки; розглянуто процес надання послуг, а також підхід до їх розподілу.
В статье установлены сдерживающие факторы и факторы-драйверы на фармацевтическом рынке Украины. Определены характерные черты фармацевтического рынка, а также рассмотрена обобщенная структура фармацевтического рынка Украины. Проведено исследование розничной сети аптек «Аптека низких цен». На основе проведенного SWOT-анализа, построено матрицу стратегических мероприятий. Установлено, что аптека имеет много конкурентов, и несмотря на это, является одной из первых в Украине, особенно по количеству торговых точек. Но недостатком этой розничной сети является отсутствие круглосуточного графика работы. Рассмотрен комплекс маркетинга сети. Проанализированы особенности услуг аптеки; подход к ценообразованию; установлены основные коммуникационные мероприятия; охарактеризовано физическое окружение аптеки; рассмотрен процесс предоставления услуг, а также подход к их распределению.
Ukrainian manufacturers operate in a fiercely competitive environment. The reason is that every year more and more competitive companies emerge at the pharmaceutical market. Increasingly, the Ukrainian pharmaceutical market is being flooded with imported drugs, which account for about 70%. Ukrainian manufacturers are in unequal conditions with their foreign competitors. The ratio of the cost of domestic and foreign medicines is 1: 5 today. Therefore, it is important to research the marketing activities of the network «Pharmacy of Low Price» to understand mistakes and be one of the best in the retail pharmaceutical market. The methodological and theoretical basis for the study is the official sites of pharmaceutical networks, official statistical macroeconomic data, analytical reviews of the pharmaceutical market. The article analyzes the restraining factors and drivers of the pharmaceutical market in Ukraine. The unique features of the pharmaceutical market are defined. The generalized structure of the pharmaceutical market of Ukraine is considered. The study of the retail network of pharmacies «Pharmacy of Low Price» is conducted. Based on the SWOT-analysis, a matrix of strategic measures is designed. The main competitors of the pharmacy are researched. The competitive analysis is provided by the following criteria: quality of service; availability of a discount program; organization of actions; website availability; round-the-clock work schedule; number of points in Sumy; activity on social networks; possibility of pre-order. It is established that the pharmacy has many competitors. Despite this, it is one of the first in Ukraine, especially in terms of outlets’ number. But the downside of this retail network is the lack of a 24-hour work schedule. The network marketing complex is considered. The features of pharmacy services are analyzed. The approach to pricing is researched. Essential communication measures are examined. The physical environment of the pharmacy is characterized. The process of services’ providing and the approach to their distribution are discussed.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ ФЕМ)

Views

China China
1876904490
Germany Germany
1375512
Greece Greece
247
Ireland Ireland
1876904488
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
5514432
Romania Romania
1
Russia Russia
1
Singapore Singapore
1
Slovenia Slovenia
1
Spain Spain
1
Ukraine Ukraine
-1755038355
United Kingdom United Kingdom
-656033605
United States United States
-1048153023
Unknown Country Unknown Country
351794795

Downloads

Canada Canada
86138
China China
1
Czechia Czechia
1
France France
8684
Germany Germany
129197
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1
Poland Poland
1893
Spain Spain
1
Ukraine Ukraine
1311396224
United Kingdom United Kingdom
-656033604
United States United States
-1048153026
Unknown Country Unknown Country
1884

Files

File Size Format Downloads
Syhyda_Illiashenko_pharmacy_Biz_NAv.pdf 1,09 MB Adobe PDF -392562605

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.