Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77615
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Professional preparation for individuals in physical culture and sport: foreign experience
Other Titles Професійна підготовка фахівців з фізичної культури та спорту: закордонний досвід.
Authors Berest, Olha Oleksandrivna
Dolgova, Nataliia Oleksandrivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0002-5091-4762
Keywords professional training
specialist in physical culture and sports
higher educational institution
professional readiness
professional competence
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77615
Publisher Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова
License
Citation Berest, O.O. Professional preparation for individuals in physical culture and sport: foreign experience / O.O. Berest, N.O. Dolgova // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія № 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт): зб. наукових праць. Київ : НПУ імені М.П. Драгоманова, 2020. – Вип. 3 (123). – С. 14–17.
Abstract Визначено, що сутність підготовки майбутніх фахівців з фізичної культури та спорту у ВНЗ полягає у формуванні їх готовності до виконання професійних завдань та обов’язків та реалізації фізкультурнооздоровчих послуг. Проаналізовано наукові дослідження, присвячені проблемі професійної підготовки майбутніх спеціалістів з фізичної культури та спорту в США, Польщі, Німеччині та Франції. Встановлено, що особливістю є вивчення циклу природничо-наукових, соціально-гуманітарних, педагогічних, спеціальних та спортивних дисциплін. У Німеччині основним напрямком підготовки майбутніх фахівців-тренерів є формування багатоступінчастої системи освіти, підготовка до змагальної діяльності та спортивного відбору у контексті підготовки до Олімпійських ігор. У Франції підготовка майбутніх фахівців реалізується як приватними, так і державними вищими навчальними закладами, а також приватними навчальними центрами. У США підготовка майбутніх фахівців з фізичної культури та спорту у вищих навчальних закладах та професійних асоціаціях базується на застосуванні фахових бакалаврських та магістерських навчальних програм. Ключові слова: професійна підготовка, фахівець з фізичної культури та спорту, вищий навчальний заклад, професійна діяльність, фізкультурно-оздоровча діяльність, професійна готовність.
Профессиональная подготовка специалистов по физической культуре и спорту: зарубежный опыт. Определено, что суть подготовки будущих специалистов по физической культуре и спорту заключена в формировании их готовности к исполнению профессиональных заданий и обязанностей, реализации физкультурно-оздоровительных услуг. Проанализировано научные исследования, посвященные проблеме подготовки будущих специалистов по физической культуре и спорту США, Германии и Франции. Определено, что их особенностью есть изучение цикла естественно-научных, социально-гуманитарных, педагогических, специальных и спортивных дисциплин. В Германии основным направлением подготовки будущих специалистов-тренеров есть формирование многоступенчатой системы образования, подготовка к спортивной деятельности и спортивного отбора в контексте Олимпийских игр. Во Франции подготовка реализуется как частными, так и государственными ВУЗами, а также частными центрами. В США подготовка базируется на использовании специализированных бакалаврских и магистерских учебных програм. Ключевые слова: профессиональная подготовка, специалист по физической культуре и спорту, профессиональная деятельность, физкультурно-оздоровительная деятельность, профессиональная готовность.
It is determined that the essence of training of future specialists in physical culture and sports in higher educational institutions is to form their readiness to perform professional tasks and duties and implement physical culture and health services. The author analyzed some researches on the issue of training future specialists in physical culture and sports in the USA, Poland, Germany and France. It is established that the feature of such training in European countries is the study of the cycle of natural sciences, social and humanitarian, pedagogical, special and sports disciplines. According to scientists in Poland within the twentieth century was conducted the theoretical, methodological and practical training of a universal specialist in order to master a number of professional competences. Currently, the training of future specialists is carried out in three directions: general physical education, valeological and special physical training. In Germany, the main focus of the training of future trainer specialists is the formation of a multi-stage education system, preparation for competitive activities and sports selection in the context of preparation for the Olympic Games. In France, the training of future specialists is being implemented by both private and public higher education institutions as well as private training centers. In the United States, the training of future professionals in physical education and sport in higher education institutions and professional associations is based on the application of professional bachelor and master's degree programs. Students are invited to study compulsory, special, compulsory, specialized and discipline of their choice.
Appears in Collections: Наукові видання (НН МІ)

Views

China China
51
France France
1
Greece Greece
1
Ireland Ireland
1618
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1
Singapore Singapore
1
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
21041
United Kingdom United Kingdom
10521
United States United States
108719
Unknown Country Unknown Country
1
Vietnam Vietnam
102

Downloads

France France
3233
Germany Germany
1
Ireland Ireland
1
Lithuania Lithuania
1
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
42038
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
42038
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Berest_Dolgova.pdf 217,84 kB Adobe PDF 87315

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.