Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77705
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Технологія формування пізнавально-творчої самостійності майбутніх учителів іноземної мови у процесі професійної підготовки (при вивченні педагогічних дисциплін)
Authors Mikhno, Svitlana Vasylivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0002-8307-1028
Keywords самостійність
самостоятельность
independence
пізнавально-творча самостійність
когнитивная самостоятельность
cognitive creative independence
Type Article
Date of Issue 2018
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77705
Publisher Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка
License
Citation Міхно, С.В. Технологія формування пізнавально-творчої самостійності майбутніх учителів іноземної мови у процесі професійної підготовки (при вивченні педагогічних дисциплін) [Текст] / С.В. Міхно // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. – 2018. – № 4 (78). – С. 145–155. – DOI: 10.24139/2312-5993/2018.04/145-155
Abstract У статті представлено аналіз філософської, психолого-педагогічної та методичної літератури щодо пізнавально-творчої самостійності майбутніх учителів. На основі методу аналізу, синтезу й узагальнення уточнено поняття «пізнавально- творчої самостійності майбутніх учителів», окреслено особливості формування пізнавально-творчої самостійності майбутніх учителів іноземної мови у процесі вивчення педагогічних дисциплін. Розроблено й теоретично обґрунтовано технологію формування пізнавально-творчої самостійності майбутніх учителів іноземної мови у процесі вивчення педагогічних дисциплін та етапи її реалізації. Наведено приклади та розкрито сутність форм і методів навчання, які використовуються на кожному етапі. Практичне значення дослідження полягає у використанні його результатів для оновлення змісту лекційних і практичних занять із педагогічних дисциплін. Перспективними напрямами подальших розвідок визначено обґрунтування та експериментальна перевірка педагогічних умов формування пізнавально-творчої
The article reveals analysis of the philosophical, psychological, pedagogical, methodological literature on cognitive creative independence of the future foreign language teachers. The notion "cognitive creative independence of the future foreign language teachers" has been clarified on the basis of analysis and synthesis methods. The peculiarities of forming of cognitive creative independence of the future foreign language teachers in the process of mastering pedagogical courses have been outlined. The notion "pedagogical technology" has been studied and analyzed. The technology of forming of cognitive creative independence of the future foreign language teachers in the process of mastering pedagogical courses has been developed and substantiated, as well as the stages of its implementation. The developed technology of forming of cognitive creative independence of the future foreign language teachers in the process of mastering pedagogical courses has the following stages: professional, motivational, operational and reflective. The learning aids of forming of cognitive creative independence of the future foreign language teachers in the process of mastering pedagogical courses include: problem lectures, heuristic lectures, discussions, interactive research and reflective methods, projects, trainings, etc. The essence of the forms and methods of learning that are used on each stage of the technology is revealed and the examples are given. They are: unusual pedagogical tasks, reflective professional situations, role plays, creative practical tasks, heuristic discussions and lectures. The practical value of research consists in using its results to renew the content of lectures and practical sessions in pedagogical courses. The study does not cover all aspects of the problem under discussion. The further research includes substantiation and experimental verification of conditions of forming of the cognitive creative independence of the future foreign
Appears in Collections: Наукові видання (ІФСК)

Views

China China
112262
Germany Germany
1
Greece Greece
1
Ireland Ireland
1753
Lithuania Lithuania
1
Ukraine Ukraine
33675
United Kingdom United Kingdom
9822
United States United States
382040
Unknown Country Unknown Country
1

Downloads

Germany Germany
5608
Lithuania Lithuania
1
South Africa South Africa
1
Ukraine Ukraine
67005
United Kingdom United Kingdom
9823
United States United States
382040

Files

File Size Format Downloads
Mikhno_independence.pdf 976,38 kB Adobe PDF 464478

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.