Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/79346
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Ділові видання сучасної України у світовому контексті (типологія та особливості функціонування)
Authors Dudchenko, Liudmyla Mykolaivna
ORCID
Keywords ділова преса
деловая пресса
business press
індустріальне суспільство
индустриальное общество
industrial society
типологічна характеристика
типологическая характеристика
typological characteristics
Type Synopsis
Date of Issue 2015
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/79346
Publisher Сумський Державний Університет
License Copyright not evaluated
Citation Дудченко Л.М. Ділові видання сучасної України у світовому контексті (типологія та особливості функціонування): автореферат дис ... канд. наук із соц. комунік.: 27.00.04. Дніпропетровськ, 2015. - 19 с.
Abstract Дисертація присвячена дослідженню одного з найпоширеніших сегментів сучасної друкованої преси – ділових видань. Зародившись ще в середині ХІХ століття у зв’язку із «промисловим переворотом» спочатку в Англії, а потім в США та інших західних державах, ділова преса сьогодні є своєрідним барометром стану економіки у кожній країні, а через призму економічних відносин аналізує та оцінює стан суспільних, громадсько-політичних, соціальних, соціокультурних проблем в національному та глобальному вимірах. Виникнення та подальша еволюція ділової преси безпосередньо залежить від стану національної економіки, фінансової системи, а також рівня розвитку технологій. Це означає, що ділова журналістика постає як невід’ємна частина бізнес-інфраструктури і суттєво впливає на поведінку агентів економічних, фінансових, ділових відносин. Ось чому вона являє собою унікальний тип мас-медіа, який охоплює як вузькоспеціалізовані видання, що адресовані експертам, так і універсальні газети і журнали з широким діапазоном тем, які можуть бути цікавими читачам, не залученим до бізнес-відносин. У цілому національну систему ділової преси можна схарактеризувати за допомогою моделі, на яку впливають такі чинники: економічно-організаційні, аудиторні, технологічні, професійні, структурні, політичні та ділові симпатії редколегії.
Диссертация посвящена исследованию одного из самых распространенных сегментов современной печатной прессы – деловых изданий. Зародившись еще в середине ХІХ столетия в связи с «промышленным переворотом» в Англии, а затем в США и других западных государствах, деловая пресса сегодня является своеобразным барометром состояния экономики в каждой стране, а через призму экономических отношений анализирует и оценивает состояние общественных, общественно-политических, социальных, социокультурных проблем в национальном и глобальном измерениях. Возникновение и дальнейшая эволюция деловой прессы напрямую зависела от состояния национальной экономики, финансовой системы, а также уровня технологий. Зависимость системы деловых масс-медиа от макроэкономических процессов иллюстрируется, например, тем, что по мере развития экономики и становления бизнес-отношений в развивающихся странах (Украина) местные системы деловых журналов приобретают все больше элементов сходства с системами, сформировавшимися в развитых странах (Англия, США и другие). Тематические предпочтения изданий и сам их типологический характер часто зависит от уровня развития определенных секторов экономики и активности протекающих в них процессов. А это означает, что деловая журналистика предстает как неотъемлемая часть бизнес-инфраструктуры и активно влияет на поведение агентов экономических, финансовых и деловых отношений. Помимо объективно необходимой информации о событиях, о деловой и финансовой жизни страны, деловая пресса может предоставлять информацию, спонтанным образом влияющую на экономические процессы. В целом деловая пресса – уникальный тип масс-медиа, который включает в себя как узкоспециализированные издания, предназначенные исключительно для специалистов и экспертов, так и СМИ с относительно широким кругом тем, которые тяготеют к универсальным медиа и могут быть полезны читателям, не включенным в бизнес-отношения. В целом национальную систему деловой прессы можно охарактеризовать с помощью модели, на которую влияют следующие факторы: экономически-организационные, аудиторные, технологические, профессиональные, структурные, политические и деловые симпатии редколлегии. Украинские журналы, адаптируя к особенностям украинского информационного рынка типологию деловой прессы западных образцов, значительно большее внимание, чем их западные аналоги, уделяют профильным для деловых изданий темам: в частности развлекательным и политическим. Это говорит о незавершенности процесса окончательного формирования сегмента деловой прессы и его пересечениях с общественно-политическими и другими типологическими группами.
The thesis is devoted to the research of business editions which are one of the most widespread segments in contemporary published press. Having appeared even in the middle of the ХІХ-th century in concern towards the «Industrial Revolution» in England, and later in the USA and other western countries, business press is eventually a kind of barometer of every state’s economy and through the economic relations it analyzes and estimates the conditions of social, social-political, social-cultural problems in the national and global aspects. The formation and further development of business press fully depended on the condition of national economy, financial system as well as technology level. Its dependence on the system of business mass media is illustrated by the fact that with the development of economy and the formation of business relations in developing countries (Ukraine), local systems of business journals are accepting more and more similarities with the systems of developed countries (Great Britain, the USA etc.) The thematic preferences of such editions and their typological character depend on the development level of certaineconomy’s sectors and the activity of their processes. Business journalism is regarded as a definite part of business infrastructure and it actively influences the agents’ behavior in economic, financial and business relations. Besides the urgently needed information about the events in business and financial life of the country, business press is able to provide the information, influencing the economic process in a spontaneous manner. Business press is a unique type of mass media, including both specialized editions, allotted for specialists and experts, and mass media with a wider range of themes, close to one of universal mass media and can be useful for readers, not involved in business relations. Generally national system of business press can be characterized with the help of models, influenced by the range of factors such as economic, organizational, technological, professional, structural, political ones as well as business inclinations of the editorial board. In the process of adapting the typology of western business press to Ukraine’s information market, in comparison with their western analogues, Ukrainian editions pay more attention to the themes, which are not typical for business editions, in particular entertaining and political ones. This confirms the unfinished process of business press formation and its intersections with social and political and other typological groups.
Appears in Collections: Наукові видання (ІФСК)

Views

Germany Germany
5459
Greece Greece
1
Ireland Ireland
2946
Lithuania Lithuania
1
Poland Poland
1
Ukraine Ukraine
113007
United Kingdom United Kingdom
31224
United States United States
321655

Downloads

Czechia Czechia
1
France France
444
Germany Germany
5463
Ireland Ireland
474299
Lithuania Lithuania
1528
Moldova Moldova
1
Poland Poland
31229
Russia Russia
474296
Slovakia Slovakia
1
Ukraine Ukraine
474298
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
474301

Files

File Size Format Downloads
Dudchenko_abstract.pdf 462,43 kB Adobe PDF 1935862

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.