Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/80486
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Does Taxation Influence Efficiency of Public Services Provision: Case of European Countries
Other Titles Чи впливає оподаткування на ефективність надання суспільних послуг: досвід європейських країн
Authors Molotok, Ihor Fedorovych  
ORCID http://orcid.org/0000-0002-7392-6416
Keywords бюджет
державні витрати
ефективність уряду
податкові надходження
суспільні послуги
государственные расходы
эффективность правительства
налоговые поступления
общественные блага
budget
government expenditure
government efficiency
public goods
tax revenue
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/80486
Publisher Sumy State University
License In Copyright
Citation Molotok, I.F. Does Taxation Influence Efficiency of Public Services Provision: Case of European Countries [Текст] / I.F. Molotok // Механізм регулювання економіки. - 2020. - № 1. - С. 152-158. - DOI: https://doi.org/10.21272/mer.2020.87.14.
Abstract Суспільні послуги (блага) визначаються як послуги, що надаються урядом певної країни або територіальної громади з метою забезпечення добробуту та соціального захисту громадян. Ефективність надання суспільних послуг залежить від численних економічних, соціальних та інституційних чинників. У свою чергу, численні наукові дискусії стосуються саме оптимізації оподаткування з метою підвищення ефективності надання суспільних благ. Таким чином, мета дослідження полягає в тому, щоб емпірично виявити зв'язок між наданням суспільних благ і оподаткуванням для вибірки європейських країн (Латвія, Литва, Естонія, Чеська Республіка, Німеччина, Словаччина, Угорщина, Польща, Румунія, Болгарія, Словенія, і Україна) за 2005-2018 рр. Результати кореляційного аналізу та регресійного аналізу на панельних даних дозволяють зробити висновок про те, що надання суспільних благ (безпека, освіта, охорона здоров'я) сильно залежить від динаміки соціальних відрахувань та податків на товари і послуги, і в меншій мірі – від податків на доходи, прибуток і приріст капіталу. Більш того, динаміка зростання податків в обраних європейських країнах в два, три або навіть п'ять разів швидше, ніж динаміка зростання всіх залежних змінних (тільки щорічні темпи зростання державних витрат на освіту і соціальні відрахування майже рівні). Така невідповідність може призвести до зростання соціальної напруженості, тіньової економіки, інтенсифікації процесів ухилення від сплати податків і зниження лояльності до уряду серед населення. Все це доводить необхідність вдосконалення перерозподілу фінансових ресурсів з метою підвищення ефективності надання суспільних благ.
Общественные услуги (блага) определяются как услуги, предоставляемые правительством определенной страны или местного сообщества в целях обеспечения благосостояния и социальной защиты граждан. Эффективность предоставления общественных услуг зависит от многочисленных экономических, социальных и институциональных факторов. В свою очередь, многочисленные научные дискуссии касаются именно оптимизации налогообложения с целью повышения эффективности предоставления общественных благ. Таким образом, цель исследования состоит в том, чтобы эмпирически выявить связь между предоставлением общественных благ и налогообложением для выборки европейских стран (Латвия, Литва, Эстония, Чешская Республика, Германия, Словакия, Венгрия, Польша, Румыния, Болгария, Словения, и Украина) за 2005-2018 гг. Результаты корреляционного анализа и регрессионного анализа на панельных данных позволяют сделать вывод о том, что предоставление общественных благ (безопасность, образование, здравоохранение) сильно зависит от динамики социальных отчислений и налогов на товары и услуги, и в меньшей мере – от налогов на доходы, прибыль и прирост капитала. Более того, динамика роста налогов в избранных европейских странах в два, три или даже пять раз быстрее, чем динамика роста всех зависимых переменных (только ежегодные темпы роста государственных расходов на образование и социальные отчисления почти равны). Такое несоответствие может привести к росту социальной напряженности, теневой экономики, интенсификации процессов уклонения от уплаты налогов и снижения лояльности к правительству среди населения. Все это доказывает необходимость совершенствования перераспределения финансовых ресурсов в целях повышения эффективности предоставления общественных благ.
Public services are identified as services that provided by the government of certain jurisdiction (country or local community) in order to ensure citizens’ welfare and social protection. Efficiency of public services provision depends on numerous economic, social and institutional factors. In turn, numerous scientific debates are about optimisation of taxation in order to increase efficiency of public goods provision. Therefore, the purpose of the research is to clarify empirically the cohesion between public services provision and taxation for the sample of European countries (Latvia, Lithuania, Estonia, Czech Republic, Germany, Slovak Republic, Hungary, Poland, Romania, Bulgaria, Slovenia, and Ukraine) for 2005-2018. Correlation analysis and panel data regression analysis results allow concluding that provision of public goods (safety, education, health care) highly dependent on social contributions ant taxes on goods and services, and less on taxes on income, profits and capital gains. Moreover, taxes growth dynamics in chosen European countries is twice, triple or even five times more rapid than growth dynamics of all dependent variables (only government expenditures on education and social contributions annual growth rates are almost equal). Such a discrepancy might results in increase of social tensions, shadow economy, intensification of tax avoidances and tax evasion processes, lack of population to government loyalty. All this proves the necessity of improvement of financial resources redistribution in order to improve efficiency of public services provision.
Appears in Collections: Механізм регулювання економіки (Mechanism of Economic Regulation)

Views

Brazil Brazil
1
Cameroon Cameroon
1
China China
3376362
Germany Germany
1
Ghana Ghana
1
Greece Greece
1
Ireland Ireland
2249
Lithuania Lithuania
1
Nigeria Nigeria
1
Singapore Singapore
1
Slovakia Slovakia
1
Spain Spain
1
Ukraine Ukraine
226930
United Kingdom United Kingdom
79561
United States United States
1152035
Unknown Country Unknown Country
226929
Vietnam Vietnam
373

Downloads

Cameroon Cameroon
48185
Indonesia Indonesia
1152035
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1
Ukraine Ukraine
226931
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
5064450
Unknown Country Unknown Country
1
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Molotok_mer_1_2020.pdf 248,58 kB Adobe PDF 6491606

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.