Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/80882
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Висвітлення розвитку початкової освіти у 1941-1943 рр. місцевою пресою (на прикладі газети "Відродження" м. Ромни)
Other Titles Coverage of primary education development in 1941-1943 bythe local press (on the example ofthe newspaper "Revival" of Romny)
Authors Оліцький, В.О.
ORCID
Keywords Друга світова війна
військова зона окупації
преса
навчання
виховання
початкова освіта
World War II
military zone of occupation
press
education
upbringing
primary education
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/80882
Publisher Сумський державний університет
License In Copyright
Citation Оліцький, В.О. Висвітлення розвитку початкової освіти у 1941-1943 рр. місцевою пресою (на прикладі газети "Відродження" м. Ромни) [Текст] / В.О. Оліцький // Сумська старовина. - 2020. - № LVI. - С. 58-65. - DOI: 10.21272/starovyna.2020.56.5.
Abstract У статті, на прикладі газети "Відродження", здійснено аналіз публікацій місцевої преси періоду окупації присвячених становленню та розвитку початкової освіти. Визначено та охарактеризовано основні типи газетних публікацій. Розкрито особливості освітнього та виховного процесу. Розкрито висвітлення особливостей відродження початкової освіти та головних проблем пов’язаних із ним. Охарактеризовано виховну концепцію пропоновану для початкової школи. З’ясовано, що в місцевій періодиці публікувалися як статті присвячені передовому досвіду та досягненням у освітній галузі регіону, так і статті критичного характеру, спрямовані здебільшого на становлення нового типу педагога. Встановлено, що більшість публікацій мала статистичний характер, відповідно - найменше піддавалася пропаганді. Преса постійно подавала інформацію про підвищення кваліфікації вчителів, друкувала розпорядження місцевої влади стосовно шкільного питання. Відзначено значну кількість повідомлень про використання елементів національно-патріотичного та релігійного життя в освітньому процесі. Виявлено, що в переважній більшості статей наявний елемент із критикою радянської системи освіти та радянського педагога. Разом із тим, на шпальтах газети досить часто зустрічаються матеріали, що пропагували почуття вдячності та відданості німецькому народу та фюреру.
The article is devoted to the analysis of the local press publications of the primary school formation and development in the military zone during occupation period. The analysis is based on the example of the newspaper “The Renaissance”. The main types of publications are identified and characterized. It was found out that the newspaper “The Renaissance” used to publish primary education data on a regular basis. The amount of the data was increasing gradually at the end and beginning of every academic year. In fact, all the given information covered the local aspect of the issue. The suggested educational concept of primary school is described. It is established that the authors of the publications emphasized the importance of national-patriotic and religious education use. Hygiene and the environment were considered. The formation of the image of teacher was of a great importance. Both public praise and criticism were used for this purpose. The block of materials consisted of best practices, advanced training, etc. It was also determined that the problem of providing new textbooks played an important role. The newspaper published recommendations for teaching in the absence of new textbooks and didactic materials. In addition, the process of editing old textbooks by teachers is described thoroughly. The coverage of the peculiarities of primary education revival and the main problems associated with this process is described. It was found out, that most publications were statistical in nature, thus they were the least being exposed to propaganda. The local authorities’ orders regarding school issue usually published in the newspaper columns were important for describing the peculiarities of the educational process improvement. It was found that there was a hint of both Soviet education system and Soviet teacher criticism in the vast majority of articles. At the same time, the newspaper’s columns often contained the promotion of the feeling of gratitude and devotion to the German people and the Fuhrer.
Appears in Collections: Сумська старовина

Views

China China
768329
Germany Germany
1
Greece Greece
1
Ireland Ireland
4192
Lithuania Lithuania
1
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
57296
United Kingdom United Kingdom
28652
United States United States
2010969
Unknown Country Unknown Country
1

Downloads

Brazil Brazil
1
China China
1
Germany Germany
23578
Ireland Ireland
1
Lithuania Lithuania
1
Ukraine Ukraine
1152493
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
2010970

Files

File Size Format Downloads
Olitskyi_starovyna_56_2020.pdf 254,43 kB Adobe PDF 3187046

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.