Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/80888
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Transparency of Public and Local Finances: Foreign Experience
Other Titles Транспарентность государственных и местных финансов: зарубежный опыт
Транспарентність державних та місцевих фінансів: зарубіжний досвід
Authors Shkolnyk, Inna Oleksandrivna  
Vyhovska, N.G.
Havrysh, Yu.S.
Ivanchenko, A.O.
ORCID http://orcid.org/0000-0002-5359-0521
Keywords відкритий бюджет
партисипація
публічні фінанси
рейтинг
фіскальна політика
открытый бюджет
партисипация
публичные финансы
фискальная политика
open budget
participation
public finances
rating
fiscal policy
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/80888
Publisher Sumy State University
License In Copyright
Citation Shkolnyk I. O., Vyhovska N. G., Havrysh Yu. S., Ivanchenko A. O. Transparency of Public and Local Finances: Foreign Experience // Механізм регулювання економіки. 2020. № 3. С. 18-30. DOI: https://doi.org/10.21272/mer.2020.89.02
Abstract В сучасних умовах суттєво зростає роль транспарентності як державних так і місцевих фінансів, яка є інструментом підвищення ефективності використання фінансових ресурсів, що підтверджує проведений аналіз українських і зарубіжних досліджень. В Україні з кожним роком рівень транспарентності покращується і станом на 2019 рік оцінений міжнародними організаціями як мінімально допустимий. При цьому рівень транспарентності місцевих бюджетів суттєво відрізняється в різних регіонах. Для покращення ситуації і імплементації кращих практик в сфері транспарентності публічних фінансів як на державному, так і на місцевому рівнях важливого значення набуває аналіз зарубіжного досвіду тих країн, які є лідерами в рейтингах транспарентності публічної влади та прозорості бюджетного процесу, що і було метою даного дослідження. В роботі проаналізовано досвід Офісу Техаського контролера державних рахунків (США), Казначейства Нової Зеландії та Казначейства Південної африканської республіки, які згідно рейтингу відкритості державного бюджету, наданого Міжнародним бюджетним партнерством входять до 10 найбільш прозорих країн. Аналіз змісту інформаційного порталу офісу Техаського контролера державних рахунків показав наявність окремого розділу Транспарентність із детальним представленням інформації в розрізі ключовим блоків по доходам і видаткам, по бюджету та фінансам штату, інформація по формуванню та використанню коштів у всіх населених пунктах штату, інформація щодо стану дефіциту бюджету а також інформацію про прозорість на рівні окремих населених пунктів, шкільних округів, тощо. Зроблено порівняльний аналіз із станом транспарентності українських державних органів, що відповідають за розробку та реалізацію фінансової політики та визначено слабкі і сильні сторони в частині їх транспарентності. Встановлено, що відкритість процесу використання публічних фінансів в Україні поступово зростає, при цьому покращуються і позиції в світовому рейтингу транспарентності. Але при цьому концептуальна відмінність між побудовою сайтів проаналізованих країн полягає в тому, що вони звітують перед платниками податків в доступній їм формі, а не просто висвітлюють наявну інформацію без коментарів та роз’яснень.
В современных условиях существенно возрастает роль транспарентности как государственных, так и местных финансов, которая является инструментом повышения эффективности использования финансовых ресурсов, что подтверждает проведенный анализ украинских и зарубежных исследований. В Украине с каждым годом уровень транспарентности улучшается и по состоянию на 2019 оценен международными организациями как минимально допустимый. При этом уровень транспарентности местных бюджетов существенно отличается в разных регионах. Для улучшения ситуации и имплементации лучших практик в сфере транспарентности публичных финансов как на государственном, так и на местном уровнях важное значение приобретает анализ зарубежного опыта тех стран, которые являются лидерами в рейтингах транспарентности публичной власти и прозрачности бюджетного процесса, что и было целью данного исследования. В работе проанализирован опыт Офиса Техасского контроллера государственных счетов (США), Казначейства Новой Зеландии и Казначейства Южной африканской республики, которые, согласно рейтингу открытости государственного бюджета, предоставленного Международным бюджетным партнерством, входят в 10 самых прозрачных стран. Анализ содержания информационного портала офиса Техасского контроллера государственных счетов показал наличие отдельного раздела Транспарентность с подробным представлением информации в разрезе ключевым блоков по доходам и расходам, по бюджету и финансам штата, информации по формированию и использованию средств во всех населенных пунктах штата, информации о состоянии дефицита бюджета, а также информации о прозрачности на уровне отдельных населенных пунктов, школьных округов и тому подобное. Сделан сравнительный анализ с состоянием транспарентности украинских государственных органов, отвечающих за разработку и реализацию финансовой политики и определены слабые и сильные стороны в части их транспарентности. Установлено, что открытость процесса использования публичных финансов в Украине постепенно растет, при этом улучшаются и позиции в мировом рейтинге транспарентности. Концептуальное отличие между построением сайтов проанализированных стран и Украины заключается в том, что они отчитываются перед налогоплательщиками в доступной им форме, а не просто освещают имеющуюся информацию без комментариев и разъяснений.
In modern conditions, the role of transparency of both public and local finances is growing significantly, which is a tool to increase the efficiency of financial resources, which confirms the analysis of Ukrainian and foreign studies. In Ukraine, the level of transparency is improving every year and as of 2019 is assessed by international organizations as the minimum allowable. At the same time, the level of transparency of local budgets differs significantly in different regions. To improve the situation and implement best practices in the field of transparency of public finances at both the state and local levels, it is important to analyze the foreign experience of those countries that are leaders in ratings of transparency of public authorities and transparency of the budget process. The paper analyzes the experience of the Office of the Public Accountant of Texas (USA), the Treasury of New Zealand and the Treasury of the Republic of South Africa, which according to the open budget rating provided by the International Budget Partnership are among the 10 most transparent countries. Analysis of the content of the information portal of the Texas Public Accounts Controller Office showed a separate section “Transparency” with a detailed presentation of information in terms of key blocks of revenues and expenditures, state budget and finances, information on the formation and use of funds in all localities, information on budget deficit as well as information on transparency at the level of individual settlements, school districts, etc. A comparative analysis with the state of transparency of Ukrainian government agencies responsible for the development and implementation of financial policy and identifies weaknesses and strengths in terms of their transparency. It is established that the openness of the process of using public finances in Ukraine is gradually increasing, while the positions in the world transparency rating are also improving. However, the conceptual difference between building sites in the countries analyzed is that they report to taxpayers in a form that is accessible to them, rather than simply covering available information without comment or explanation.
Appears in Collections: Механізм регулювання економіки (Mechanism of Economic Regulation)

Views

Germany Germany
478260
Greece Greece
1
Indonesia Indonesia
68011
Ireland Ireland
1476
Lithuania Lithuania
1
Singapore Singapore
15593662
Turkey Turkey
697
Ukraine Ukraine
53757328
United Kingdom United Kingdom
478254
United States United States
31187323
Unknown Country Unknown Country
105873676

Downloads

Algeria Algeria
1
China China
31187325
France France
4308659
Germany Germany
478261
India India
1
Indonesia Indonesia
1
Ireland Ireland
3724
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
1
Norway Norway
1
Philippines Philippines
136024
Singapore Singapore
1
Sri Lanka Sri Lanka
1
Ukraine Ukraine
53757327
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
105873677

Files

File Size Format Downloads
Shkolnyk_mer_3_2020.pdf 451,91 kB Adobe PDF 195745006

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.