Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/80902
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title The justification of the efficiency of financial support of education in the context of the national economy development
Other Titles Обгрунтування дієвості інструментів фінансового забезпечення освіти в контексті розвитку національної економіки
Authors Vorontsova, Anna Serhiivna  
Vasylieva, Tetiana Anatoliivna  
Mayboroda, Tetyana  
Mayboroda, Tetyana Mykolaivna
ORCID http://orcid.org/0000-0003-0603-3869
http://orcid.org/0000-0003-0635-7978
http://orcid.org/0000-0002-4547-5822
Keywords фінансове забезпечення освіти
financial support of education
національна економіка
national economy
державне фінансування освіти
state financing of education
регресійний аналіз
regression analysis
дистрибутивно-лагове моделювання
distribution-lag modelling
країни Центральної та Східної Європи
Central and Eastern Europe countries
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/80902
Publisher Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії та практики
License Copyright not evaluated
Citation Vorontsova A. S., Vasylieva T. A., Mayboroda T. M. (2020). The justification of the efficiency of financial support of education in the context of the national economy development // Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії та практики. 2020. № 3 (34). С. 312-321. URL: https://fkd.ubs.edu.ua/index.php/fkd/article/view/3141
Abstract В умовах становлення постіндустріальних суспільних відносин відбувається якісна трансформація базових принципів функціонування як провідних національних економік, так і світового господарства в цілому. Зокрема, в умовах інтенсивного науково-технічного прогресу, а також зростання продуктивності праці основою побудови конкурентоспроможного національного господарства стали знання, технології та інновації. Освіта як одна із основних галузей, що продукує ці фактори, стає одним із найпріоритетніших завдань державного регулювання. Присвячено обґрунтуванню дієвості фінансового забезпечення освіти в контексті розвитку і трансформації структури національної економіки. Для виконання поставленого завдання на першому етапі сформовано масив статистичних даних, що охоплював 14 країн Центральної та Східної Європи за часовий проміжок 2006—2016 рр., розрахунки здійснювалися за допомогою комплексу STATA 11, методом дослідження обрано регресійний аналіз із фіксованими ефектами і дистрибутивно-лагове моделювання. Залежними змінними виступали державні витрати на фінансування освіти як незалежні — основні показники стану розвитку національної економіки (наприклад, ВВП, ВНД, промисловість, виробництво, послуги і сільське господарство як додана вартість, імпорт та експорт товарів і послуг, ПІІ тощо). На другому етап було проведено кореляційний аналіз для обгрунтування необхідності застосування лагу і визначення його величини. У результаті проведеного аналізу авторами роботи виявлено поточний і довгостроковий зв’язок між макроекономічними параметрами, які характеризують галузеві й технологічні зміни у структурі національної економіки, і державними витратами на фінансування освіти. При цьому для основних макроекономічних показників (ВВП, ВНД, участь промисловості, виробництва, послуг і сільського господарства у створенні доданої вартості, експорт та імпорт товарів і послуг) виявлено прямий зв’язок, а для ПІІ, стану поточного та фінансового рахунків балансу платежів (пряма залежність), експорту високотехнологічних товарів і послуг ІКТ, а також податкових надходжень (обернена залежність) — довгостроковий (з лагом 3—7 років).
In the conditions of formation of post-industrial social relations, there is a qualitative transformation of basic principles of functioning of both leading national economies and the world economy as a whole. In particular, under intensive scientific and technical progress, as well as the growth of labour productivity, knowledge, technologies and innovations became the basis for building a competitive national economy. Education, as one of the leading industries that produce these factors, becomes one of the highest priorities of state regulation. In this regard, this article is devoted to the justification of effectiveness of financial support of education in the context of development and transformation of the national economy. To fulfil this task, at the first stage the authors formed a set of statistical data covering 14 countries of Central and Eastern Europe for the period 2006—2016, calculations were performed using the STATA 11 complex, a regression analysis with fixed effects and a distribution-lag modelling were selected as the study methods. Government expenditures on education were dependent variables and the leading indicators of the national economy (e.g., GDP, GNI, industry, production, services and agriculture as value added, imports and exports of goods and services, FDI, etc.) were as independent variables. In the second stage, a correlation analysis was performed to justify the need for the use of lag and determine its value. As a result of the study, the authors of the work revealed the current and long-term relationship between macroeconomic parameters that characterize sectoral and technological changes in the structure of the national economy and state financing of education. At the same time, a direct relationship was found for the main macroeconomic indicators (GDP, GNI, the participation of industry, production, services and agriculture in value added, exports and imports of goods and services), and long-term relationship (with a lag of 3—7 years) was found for FDI, current and financial balance of payments (direct dependence), exports of hightech ICT goods and services, as well as tax revenues (inverse dependence).
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ ФЕМ)

Views

Austria Austria
12932099
China China
1
Ghana Ghana
1
Greece Greece
1
Ireland Ireland
1637933
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
144
Philippines Philippines
1
Turkey Turkey
396127
Ukraine Ukraine
-1730243659
United Kingdom United Kingdom
1427789923
United States United States
649786785
Unknown Country Unknown Country
198459
Vietnam Vietnam
3842

Downloads

Australia Australia
1
Austria Austria
43269463
Brazil Brazil
1
Canada Canada
1740699474
China China
649786786
France France
1
Germany Germany
-1730243659
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
117135
Lithuania Lithuania
28100784
Norway Norway
1
Slovakia Slovakia
1
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
-1265150072
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
-1730243659
Vietnam Vietnam
396123

Files

File Size Format Downloads
Vorontsova_justification.pdf 502,33 kB Adobe PDF 2031699678

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.