Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/81965
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Державна політика підготовки фармацевтичних працівників
Authors Лопатецька, Л.М.
Keywords фармацевтична освіта
фармацевтическое образование
pharmaceutical education
фармація
фармация
pharmacy
заклади освіти
учебные заведения
educational institutions
Type Masters thesis
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/81965
Publisher Сумський державний університет
License Copyright not evaluated
Citation Лопатецька, Л.М. Державна політика підготовки фармацевтичних працівників [Текст]: робота на здобуття кваліфікаційного ступеня магістра; спец.: 281 - публічне управління та адміністрування / Л.М. Лопатецька; наук. кер.: В.А. Сміянов, Ю.А. Опанасюк. - Суми: СумДУ, 2020. - 76 с.
Abstract Одним з найважливіших завдань проведення державою політики є захист здоров'я громадян шляхом забезпечення ефективного функціонування системи охорони здоров'я, спрямованого на підвищення рівня і якості життя населення, підтримка його ефективності. Одна з центральних складових системи охорони здоров'я - фармацевтична промисловість країни, в зв'язку з чим різні аспекти її функціонування і розвитку є предметом досліджень вчених усього світу. Отже, виникає проблема формування професійних кадрів, які б могли відповідати Європейським стандартам обслуговування. У першому розділі роботи розглянутий сучасний стан фармацевтичної галузі в Україні та доведено існування попиту на фармацевтичних працівників з якісною освітою. Вивчено основні законодавчі акти в сфері фармацевтичної освіти. Розглянутий сучасний стан підготовки спеціалістів для фармацевтичної галузі та особливості такої освіти під час пандемії. У другому розділі вивчений іноземний досвід розвитку фармацевтичної освіти. Лідерами у фармацевтичній освіті є: Німеччина - 16 фармацевтичних факультетів; Франція - 24; Великобританія - 19; Іспанія - 15; Бельгія - 10; Польща -10. Тому досвід саме цих країн був досконально проаналізований в роботі. У третьому розділі проаналізована діяльність Комунального закладу Сумської обласної ради "Шосткинський фаховий медичний коледж", визначені його недоліки та запропоновані шляхи удосконалення фармацевтичної освіти.
Одной из важнейших задач проведения государством политики является защита здоровья граждан путем обеспечения эффективного функционирования системы здравоохранения, направленного на повышение уровня и качества жизни населения, поддержка его продуктивности. Одна из центральных составляющих системы здравоохранения - фармацевтическая промышленность страны, в связи с чем различные аспекты ее функционирования и развития является предметом исследований ученых всего мира. Следовательно, возникает проблема формирования профессиональных кадров, которые могли бы соответствовать европейским стандартам обслуживания. В первой главе работы рассмотрен современное состояние фармацевтической отрасли в Украине и доказано существование спроса на фармацевтических работников с качественным образованием. Изучены основные законодательные акты в сфере фармацевтического образования. Рассмотрен современное состояние подготовки специалистов для фармацевтической отрасли и особенности такого образования во время пандемии. Во втором разделе изучен зарубежный опыт развития фармацевтического образования. Лидерами в фармацевтической образовании являются: Германия - 16 фармацевтических факультетов; Франция - 24; Великобритания - 19; Испания - 15; Бельгия - 10; Польша 10. Поэтому опыт именно этих стран был проанализирован в работе. В третьем разделе проанализирована деятельность коммунального учреждения Сумского областного совета "Шосткинский профессиональный медицинский колледж", определены его недостатки и предложены пути совершенствования фармацевтического образования.
One of the most important tasks of state policy is to protect the health of citizens. It is carried out by ensuring the effective functioning of the health care system, aimed at improving the level and quality of life of the population, maintaining its productivity. One of the central components of the health care system is the country's pharmaceutical industry. Therefore, various aspects of its functioning and development are the subject of research by scientists around the world. Thus, there is a problem of forming professional staff that could meet European standards of service. The first section of the qualification work considers the current state of the pharmaceutical industry in Ukraine. The existence of demand for pharmaceutical workers with quality education has been proved. The main legislative acts in the field of pharmaceutical education have been studied. The current state of training for the pharmaceutical industry and the peculiarities of such education during a pandemic are considered. In the second section of the qualification work the foreign experience of pharmaceutical education development is studied. Leaders in pharmaceutical education are: Germany - 16 pharmaceutical schools; France - 24; Great Britain - 19; Spain - 15; Belgium - 10; Poland -10. Therefore, the experience of these countries was thoroughly analyzed in the work. The third section analyzes the activities of the Communal Institution of the Sumy Regional Council "Shostka Professional Medical College". Its shortcomings are identified and ways to improve pharmaceutical education are proposed.
Appears in Collections: Кваліфікаційні випускні роботи здобувачів вищої освіти (ННІ ФЕМ)

Views

China China
172
Czechia Czechia
1
Greece Greece
1
Lithuania Lithuania
1
Ukraine Ukraine
82
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
686

Downloads

Austria Austria
1
Canada Canada
1
France France
948
Germany Germany
1
Jordan Jordan
1
Ukraine Ukraine
950
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
685

Files

File Size Format Downloads
Lopatetska_mag_rob.pdf 961,75 kB Adobe PDF 2588

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.