Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/82667
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Концептуальні основи управління конкурентоспроможністю підприємства на зовнішньому ринку
Authors Shkola, Viktoriia Yuriivna  
Omelianenko, Vitalii Anatoliiovych
Kasianenko, Tetiana Viacheslavivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0002-3037-4690
http://orcid.org/0000-0002-3595-669X
Keywords конкурентоспроможність
конкурентоспособность
сompetitiveness
підприємство
предприятие
enterprise
ефективність
эффективность
efficiency
зовнішній ринок
внешний рынок
foreign market
товар
product
Type Article
Date of Issue 2019
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/82667
Publisher Науково-практичний журнал "Причорноморські економічні студії"
License Copyright not evaluated
Citation Школа В. Ю., Омельяненко В. А., Касьяненко Т. В. Концептуальні основи управління конкурентоспроможністю підприємства на зовнішньому ринку // Причорноморські економічні студії. 2019. Вип.44. С.32-36
Abstract Досліджено сутність поняття конкурентоспроможності підприємства на зовнішньому ринку та її складові. Визначено, що конкурентоспроможність підприємства на зовнішньому ринку визначається рівнем конкурентоспроможності його продукції та відповідності товарної номенклатури потребам ринку, а також рівнем ефективності маркетингової системи підприємства на зовнішньому ринку. Запропоновано системний підхід до визначення конкурентоспроможності підприємства на зовнішньому ринку за показниками рівня конкурентоспроможності продукції, відповідності товарної номенклатури суб’єктам ринку, а також ефективності його маркетингової діяльності. Удосконалено методичний підхід до оцінки ефективності маркетингової системи промислового підприємства на зовнішньому ринку, що ґрунтується на багатофакторній моделі флуктуацій прибутковості комерційної діяльності підприємства і його конкурентоспроможності на зовнішньому ринку.
Исследована сущность понятия конкурентоспособности предприятия на внешнем рынке и ее составляющие. Авторами установлено, что конкурентоспособность предприятия на внешнем рынке определяется уровнем конкурентоспособности его продукции и соответствия товарной номенклатуры потребностям рынка, а также уровнем эффективности маркетинговой системы предприятия на внешнем рынке. Предложен системный подход к определению конкурентоспособности предприятия на внешнем рынке по показателям уровня конкурентоспособности продукции, соответствия товарной номенклатуры субъектам рынка, а также эффективности его маркетинговой деятельности. Усовершенствован методический подход к оценке эффективности маркетинговой системы промышленного предприятия на внешнем рынке, который основывается на многофакторной модели флуктуаций доходности коммерческой деятельности предприятия и его конкурентоспособности на внешнем рынке.
Globalization of markets are increasing the level of competition. It requires that enterprises are constantly seeking new solutions to maintain existing market positions and ensure success at the global market. The aim of the article is to develop and improve theoretical and methodological foundations of the enterprise’s competitiveness management at the foreign market. The essence of the enterprise competitiveness management is investigated. Competitiveness of the enterprise at the foreign market is determined to depend on the level of its products competitiveness, and the conformity of the product range to the market needs, as well as marketing system efficiency of the enterprise at the foreign market, establishing the directions of the enterprise’s development, taking into account its innovative potential, technical, economic and organizational conditions for creation, production and distribution of high quality products that meet the requirements of specific consumer groups. Simultaneously, competitiveness management includes actions aimed at ensuring its necessary level, which will provide economic profit for the company at all stages of the product life cycle. The scientific and methodological approaches to assessing products competitiveness are investigated. It has been established that indicators of products quality, the pre-sale and after-sales service level, image of the company, and cost indicators of acquisition, consumption and disposal are used to assess the level of products competitiveness. The systematic approach to the enterprise’s competitiveness assessment at the foreign market based on indicators of the products competitiveness level, conformity of the product range to the market entities, as well as the efficiency of its marketing activities is proposed. The methodological approach to assessing the efficiency of the industrial enterprise’s marketing system at the foreign market has been improved. The approach is based on a multifactor model of fluctuations in profitability of the enterprise’s commercial activity and its competitiveness at the foreign market.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ БТ)

Views

China China
1
Germany Germany
1
Greece Greece
1
Ireland Ireland
180
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
35
Singapore Singapore
17401
Ukraine Ukraine
9646
United Kingdom United Kingdom
827
United States United States
6705
Unknown Country Unknown Country
1

Downloads

Ireland Ireland
1
Lithuania Lithuania
1
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
9647
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
1888

Files

File Size Format Downloads
Shkola_сompetitiveness_paper.pdf 2.81 MB Adobe PDF 11539

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.