Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/82916
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Reflective practice as a means of critical thinking development in distance learning with university students
Authors Liashenko, Iryna Volodymyrivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0003-4211-5116
Keywords критическое мышление
critical thinking
дистанційне навчання
дистанционное обучение
distance learning
рефлективна практика
рефлективная практика
reflective practice
студенти університету
студенты университета
university students
критичне мислення
дистанційне навчання
рефлективна практика
студенти університету
розвиток навичок критичного мислення
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/82916
Publisher БДПУ, Бердянськ
License Copyright not evaluated
Citation Liashenko I. V. Reflective practice as a means of critical thinking development in distance learning with university students // Scientific Papers of Berdiansk State Pedagogical University. Series: Pedagogical Sciences. 2020. № 3. P. 308-315. DOI: https://doi.org/10.31494/2412-9208-2020-1-3-308-315.
Abstract Дистанційне навчання є одним із найпопулярніших і неминучих методів навчання та викладання сьогодні, який наполегливо змінює вектор в освіті. Проте, освітня політика спрямована на досягнення найвищого рівня якості навчання та викладання, оскільки зі змінами технологій зростають вимоги до відповідного рівня професійної компетентності, зокрема, високо розвинених навичок 21-го століття у випускників. Викладачі університетів змушені підбирати ефективні технології для онлайн-навчання, щоб зберегти мотивацію студентів та розвинути важливі навички, необхідні для майбутнього професійного розвитку. Питання пошуку ефективних шляхів онлайн-навчання стає одним із провідних пріоритетів в організації процесу навчання. Це дослідження має на меті проаналізувати сучасні літературні джерела про ефективні методи дистанційного навчання не лише для розвитку компетентності критичного мислення як найважливіших навичок професійного портрету, але й для підвищення мотивації студентів до навчання. Робота також досліджує теоретичні передумови, пов'язані з рефлективною практикою в університетському навчанні, досліджує можливі способи застосування рефлективних практичних стратегій як інструменту розвитку навичок критичного мислення. Аналіз останніх досліджень виявив найбільш затребувані способи рефлективних практичних стратегій, які можна широко використовувати у дистанційному навчанні. Результат аналізу джерел виявив ряд розповсюджених методів, які довели практичну цінність застосування їх в різних експериментах та практичних наслідках, наприклад, електронних портфелях, рефлективних журналах, блогах, MOOC, що значно підвищує критичне мислення студентів. Практичне застосування цього дослідження можна побачити у практичній розробці онлайн-курсів та завдань для студентів у навчальному процесі сучасного університету.
Дистанционное обучение является одним из самых популярных и неизбежных методов обучения и преподавания сегодня, упорно меняет вектор в образовании. Однако, образовательная политика направлена ​​на достижение высокого уровня качества обучения и преподавания, поскольку с изменениями технологий возрастают требования к соответствующему уровню профессиональной компетентности, в частности, высоко развитых навыков 21-го века у выпускников. Преподаватели университетов вынуждены подбирать эффективные технологии для онлайн-обучение, чтобы сохранить мотивацию студентов и развить важные навыки, необходимые для будущего профессионального развития. Вопрос поиска эффективных путей онлайн-обучения становится одним из ведущих приоритетов в организации процесса обучения. Это исследование имеет целью проанализировать современные литературные источники об эффективных методах дистанционного обучения не только для развития компетентности критического мышления как важнейших навыков профессионального портрета, но и для повышения мотивации студентов к обучению. Работа также исследует теоретические предпосылки, связанные с Рефлективное практикой в ​​университетском обучении, исследует возможные способы применения рефлективных практических стратегий как инструмента развития навыков критического мышления. Анализ последних исследований обнаружил наиболее востребованы способы рефлективных практических стратегий, которые можно широко использовать в дистанционном обучении. Результат анализа источников выявил ряд распространенных методов, которые доказали практическую ценность применения их в различных экспериментах и ​​практических последствиях, например, электронных портфелях, рефлективных журналах, блогах, MOOC, что значительно повышает критическое мышление студентов. Практическое применение этого исследования можно увидеть в практической разработке онлайн-курсов и заданий для студентов в учебном процессе современного университета.
Distance learning is getting one of the most popular and inevitable methods of learning and teaching nowadays, which insistently changes the vector in instructions. The education policy, nevertheless, is aimed to achiving the highest level in quality of learning and teaching, as the technologies are changing and requiring relevant level of professional competency, particularly, highly developed 21st-century skills from the graduate students. The teachers, practitioners, and university educators should look for efficient technologies in online learning, saving the students' motivation, and developing the important skills necessary for future professional development. The issue of finding the efficient ways in online learning is becoming one of the leading priorities in organization of the teaching and learning process. This study is sought to analyze the modern research sources about the effective methods teaching online not only develop critical thinking competency as an essential skill of professional portrait, but also enhance students' motivation to study. It also investigates the theoretical background related to reflective practice in university training, after that, it investigates the possible ways of applying reflective practice strategies as a tool for critical thinking skills development. The analysis of recent studies revealed the most sought-after ways of reflective practice strategies which can be widely used online. The result of the analysis provided support in favour of wide-spread methods, which proved their application in various experiments and practical implications, for example, e-portfolios, reflective journals, blogging, MOOCs, which significantly increase students' critical thinking. The implication of this study may be seen in practical development of online courses and assignments for students in todays' university educational process.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ БіЕМ)

Views

Australia Australia
173884763
China China
1
Germany Germany
1
Greece Greece
1
Ireland Ireland
413032
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
31297128
Netherlands Netherlands
1
Philippines Philippines
1
Singapore Singapore
1
Sri Lanka Sri Lanka
1
Sweden Sweden
1
Thailand Thailand
127
Ukraine Ukraine
825396389
United Kingdom United Kingdom
1240450764
United States United States
-404874722
Unknown Country Unknown Country
1
Vietnam Vietnam
418

Downloads

Australia Australia
1
France France
1
Germany Germany
1
Ireland Ireland
1
Lithuania Lithuania
1
Norway Norway
1
Philippines Philippines
1
Ukraine Ukraine
149777
United Kingdom United Kingdom
727249762
United States United States
825396389
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Liashenko_critical thinking.pdf 444,45 kB Adobe PDF 1552795936

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.