Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/82947
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Futures literacy: нова цінність в аксіології і завдання сучасної освіти
Other Titles Futures Literacy: a New Value in Axiology and the Task of Modern Education
Authors Kazandzhyieva, Maryna Symeonivna
Yaremenko, Liudmyla Mykolaivna
Keywords освіта
особистість
цінність
ціннісні орієнтації
ціннісно-мотиваційна сфера
аксіологічна картина світу
глобальна криза
personality
values
value orientation
value-motivational sphere
axiological picture of the world
global crisis
Type Article
Date of Issue 2018
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/82947
Publisher Сумський державний університет
License In Copyright
Citation Казанджиєва М. С., Яременко Л. М. Futures literacy: нова цінність в аксіології і завдання сучасної освіти // Світогляд-Філософія-Релігія. 2018. Вип. 13. С. 75-81.
Abstract У статті розглянуто нове завдання освіти – формування “грамотності відносно майбутнього”. Здійснено спробу встановлення кореляцій між факторами futures literacy та компонентами ціннісно-мотиваційної сфери особистості. Розглядаються можливості трансформації аксіологічної картини світу з огляду на нові завдання освіти. Актуалізується ідея діалогу культур у поліетнічних умовах та етнічної толерантності як цінності в епоху глобалізації. Криза системи цінностей і в цілому трансформація аксіологічної картини світу, у томі числі її аморфізація, пояснюються з позицій системної кризи.
In the situation of socio-economic, political, national-ethnic frustration of the world community, the need for unifying ideas is largely actualized. Such ideas were suggested by the members of the Club of Rome in the 50th jubilee report. First of all, it is about a fundamental transformation of thinking, resulting in a holistic worldview: “humanistic but free from anthropocentrism, open to development but appreciative of sustainability and caring about the future”. It is this worldview that can both help to overcome various local crises, and also to become the basis for developing a strategy of responsible globalism and sustainable development in a situation of a systemic crisis. Relating to education, it is about the “new Enlightenment”, the formation of a spiritually-moral worldview, new axiological approaches. One of the practical ways of integrating the society’s democratic values with the goal of overcoming the present-day global crisis is the formation of “literacy with respect to the future”.The article attempts to establish correlations between the factors of “literacy with respect to the future” and the components of the value-motivational sphere. It considers the possibilities of transforming the axiological picture of the world taking into account the new tasks of education. The idea of a dialogue of cultures under multiethnic conditions, as well as ethnic tolerance as a value in the era of globalization, is being actualized. The crisis of the value system and the transformation of the axiological picture of the world, in general, are explained from a perspective of a systemic crisis. The connection of the system of modern students’ meaningful orientations with modern social strategies is shown. The causes of changes in student youth’s value orientations are analyzed.
Appears in Collections: Світогляд - Філософія - Релігія

Views

Ukraine Ukraine
4

Downloads

Files

File Size Format Downloads
Kazandzhyieva_wpr_13_2018.pdf 685,21 kB Adobe PDF 0

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.