Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/82949
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title "Кліповеˮ мислення учнів (студентів) як норма і умова сучасної освіти
Other Titles “Clippingˮ thinking of pupils (ptudents) as a norm and a condition of modern education
Authors Книш, І.
ORCID
Keywords "кліповість"
седентарії
неономади
деменція
норма
аномія
девіація
геніальність
“clipping”
edentaries
neonomads
dementia
norm
anomaly
deviation
genius
Type Article
Date of Issue 2018
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/82949
Publisher Сумський державний університет
License In Copyright
Citation Книш І. "Кліповеˮ мислення учнів (студентів) як норма і умова сучасної освіти // Світогляд-Філософія-Релігія. 2018. Вип. 13. С. 89-100.
Abstract Зазначено, що глобальна інформатизація поряд із традиційними типами свідомості та мислення номад і седентаріїв спричинила появу в неономад “кліповостіˮ. З’ясовано передумови її виникнення, виокремлено позитивні та негативні аспекти. Зроблено аналізвизначень “кліпˮ і “бліпˮ та доведено, що ці поняття пов’язані з різними джерелами отримання інформації: “бліпˮ – лише з екранів, а “кліпˮ – з найрізноманітніших джерел, тому поняття “бліпˮ значно вужче, ніж “кліпˮ. Запропоновано вживати їх як синоніми, ураховуючи те, що вони відображають одне і те саме явище – “кліповістьˮ. Проаналізовано традиційний і “кліповийˮ типи свідомості та мислення у зіставленні з деменцією, нормою, аномією, девіацією і геніальністю. Констатовано, що люди з традиційним типом свідомості та мислення украй повільно реагують на стрімкі зміни сучасного світу, де знанняє головним ресурсом. Наголошено, що для сучасного суспільства “кліповістьˮ є нормою і проявом геніальності, тому що Учні (Студенти) та Вчителі (Викладачі) зацікавлені у постійних змінах, швидко реагують на вимоги ринку праці, а також розробку й упровадження інновацій, коли переважає інформація. Зауважено, що Учні (Студенти), Вчителі (Викладачі) й уся освітня галузь наразі перебувають у стані “стійкої нерівновагиˮ. Доведено, що впровадження в освіту ІКТ, новітніх методів, методик і змішаного навчання має сприяти збереженню цілісної свідомості та стабільності людей із “кліповістюˮ, а також набуттю ними здатності до самопізнання, самоорганізації й самовдосконалення з використанням постфігуративного, кофігуративного та префігуративного типів культурного обміну.
It is noted that global informatization along with the traditional types of consciousness and thinking of nomads and sedentaries caused the appearance of “clipping” in the neonomads. The article identifies the preconditions of its appearance, its positive and negative aspects. The definitions of “clip” and “blip” have been analyzed and the conclusion has been made that these concepts are related to different sources of information: “blip” –gleaning the information from the screen, and “clip” –from various sources, therefore the concept of “blip” is much narrower than “clip”. It is proposed to use them as synonyms, taking into account that they reflect the same phenomenon –“clipping”. Traditional and “clip” types of consciousness and thinking have been analyzed in comparison with dementia, norm, anomaly, deviation, and genius. The traditional type proves to extremely slowly respond to the rapid changes in the modern world, where knowledge is the main resource. The author emphasizes that for the modern society “clipping” is a norm and manifestation of genius because Pupils (Students), Teachers (Professors) are interested in constant changes; they quickly respond to the labor market requirements as well as development and introduction of innovations when information prevails. A new modern motto is suggested for people with the “clip” thinking type, “The one, who not only possesses information but knows how to find, use and manage it, runs the world”. It is stated that Pupils (Students), Teachers (Professors) and the entire educational sector are currently in a state of “stable imbalance”, so the introduction of ICT, advanced methods, techniques and mixed learning in education should contribute to preserving the integrity of consciousness and stability of people with “clipping”, as well as their acquisition of the ability to self-cognition, self-organization and self-improvement using postfigurative, cofigurative and prefigurative types of cultural exchange. The article considers several variants of developing the relations of Pupils (Students) and Teachers (Professors) on the basis of partnership, coaching, facilitation, mutual assistance, etc. The emphasis is laid on the necessity to promote the disclosure and realization of creative and resourceful qualities, abilities and opportunities throughout the life owing to a modernized, expanded and extended Lifelong Learning strategy.
Appears in Collections: Світогляд - Філософія - Релігія

Views

Australia Australia
1
China China
46309200
Germany Germany
326904
Greece Greece
1
Ireland Ireland
3552
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1
Poland Poland
978
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
375878896
United Kingdom United Kingdom
653810
United States United States
131892352
Unknown Country Unknown Country
2371191

Downloads

Czechia Czechia
1
Denmark Denmark
1957
Estonia Estonia
1
France France
13605
Germany Germany
375878891
Italy Italy
1
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
69463799
Norway Norway
69463801
Poland Poland
1
Romania Romania
1
Russia Russia
1
Singapore Singapore
1
Spain Spain
1
Switzerland Switzerland
603
Ukraine Ukraine
557436891
United Kingdom United Kingdom
23154599
United States United States
131892347
Unknown Country Unknown Country
244045

Files

File Size Format Downloads
Knysh_wpr_13_2018.pdf 723,62 kB Adobe PDF 1227550547

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.