Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83146
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Відеоарт як технологія самоідентифікації художника
Other Titles Video art as a technology self-identification of artist
Authors Pobozhii, Serhii Ivanovych
ORCID
Keywords відеоарт
мистецтво
бієнале
медіатехнології
самоідентифікація
video art
art biennials
media technology
identity
Type Article
Date of Issue 2014
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83146
Publisher Сумський державний університет
License In Copyright
Citation Побожій С. І. Відеоарт як технологія самоідентифікації художника // Світогляд-Філософія-Релігія. 2014. Вип. 7. С. 119-128.
Abstract У статті йдеться про один із видів сучасного мистецтва – відеоарт. Прослідковується історія його становлення та розвитку. Відзначаються особливості, головні риси. Виконуючи в суспільстві різноманітні функції, відеоарт виступає в ролі інструмента соціального взаємовпливу, творця нової віртуальної реальності, технології самоідентифікації митця, літописця альтернативної культури. Аналізуються твори відомих майстрів відеоарту: Білла Віоли, Ширін Нешат, Мони Хатум, Домінік Гонзалес-Фьорстер.
The article refers to a type of modern art – video art. The history of its formation and development is traced. The features and main characteristics are observed. Video art works by famous masters: Bill Viola, Shirin Neshat, Mona Hatum are analized. The emergence of video art is to some extent a consequence of technological progress. Using special equipment allows to sharpen perception of the viewer to the situations depicted, giving the impression of a particular depth, richness, psychology. Performing a variety of functions in society, video art serves as a tool of social interference, the creator of a new virtual reality technology of self-identity of the artist, the chronicler of alternative culture. Within a short period of its existence, video art emerged in the creative direction of media art. The problem of video art as the identity of the artist is most clearly embodied in the works of Iranian artist Shirin Neshat and Lebanese artist Mona Hatum.
Appears in Collections: Світогляд - Філософія - Релігія

Views

China China
1
Germany Germany
1
Greece Greece
1
Indonesia Indonesia
1
Ireland Ireland
1270933
Lithuania Lithuania
1
Poland Poland
635467
Ukraine Ukraine
9325606
United Kingdom United Kingdom
3467
United States United States
9325607
Unknown Country Unknown Country
1

Downloads

Indonesia Indonesia
1
Ireland Ireland
153
Lithuania Lithuania
1
Poland Poland
1
Ukraine Ukraine
102888
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
4874020

Files

File Size Format Downloads
Pobozhii_Videoart.pdf 1.87 MB Adobe PDF 4977065

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.