Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83324
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Trainings Usage in the Professional Education of Future Sociocultural Activity Managers
Authors Otroshchenko, Larysa Stepanivna  
Boiko, Olha Petrivna  
Єремус-Левандовська, Г.
Povalii, Tetiana Leonidivna  
Povalii, Tatiana Leonidivna
ORCID http://orcid.org/0000-0002-2333-333X
http://orcid.org/0000-0001-5949-4699
http://orcid.org/0000-0001-5821-9775
Keywords менеджер
manager
соціо-культурна діяльність
социо-культурная деятельность
socio-cultural activity
тренінг
тренинг
training
викладач-тренер
преподаватель-тренер
teacher-trainer
професійна майстерність
профессиональное мастерство
professional excellence
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83324
Publisher KYIV NATIONAL UNIVERSITY OF CULTURE AND ARTS
License Copyright not evaluated
Citation Trainings usage in the professional education of future sociocultural activity managers / L. S. Otroshchenko and other // Socio-Cultural Management Journal. 2020. №3 (1). P. 85–104. URL: https://doi.org/10.31866/2709-846x.1.2020.219799
Abstract Вступ. Сьогодні зростає актуальність управління соціокультурною галуззю. У зв’язку із залученням в цей процес менеджера, зміст діяльності якого полягає в керуванні зберіганням та розповсюдженням культурних цінностей, виникає необхідність висвітлення інноваційних форм навчання майбутніх менеджерів соціокультурної діяльності. Мета і методи. Мета – теоретичний аналіз, систематизація й узагальнення наукових досліджень щодо обґрунтування особливостей використання тренінгів у професійній підготовці майбутніх менеджерів соціокультурної діяльності. У ході дослідження використано загальнонаукові методи аналізу, синтезу, систематизації й узагальнення теоретичних положень, а також конкретнонаукові методи термінологічного аналізу, ретроспективний, системно-структурний і структурно-функціональний. Результати. Висвітлено ключові моменти в історії виникнення та розвитку тренінгів. Розкрито види тренінгів: особистісно-орієнтований, вироблення навичок, маркетинговий, управлінський, кадровий та організаційний. Систематизовано структуру підготовки тренінгу у професійному навчанні майбутніх менеджерів соціокультурної діяльності, яка конкретизована за такими показниками: етапи, розділи, мета та зміст етапів, приклади застосування. Проаналізовано зміст тренінгів та подано їх орієнтовну тематику. Виокремлено особисті якості викладача-тренера та виявлено елементи його професійної майстерності. Висновки та обговорення. Наукова новизна одержаних результатів полягає у конкретизації поняття «тренінг», систематизуванні структури підготовки тренінгу та поданні орієнтовної тематики тренінгів для навчання майбутніх менеджерів соціокультурної діяльності, а практичне значення – в можливості використання досягнутих результатів у навчальному процесі вищих закладів освіти.
Сегодня возрастает актуальность управления социокультурной отраслью. В связи с вовлечением в этот процесс менеджера, содержание деятельности которого заключается в управлении хранением и распространением культурных ценностей, возникает необходимость освещения инновационных форм обучения будущих менеджеров социокультурной деятельности. Цель и методы. Цель - теоретический анализ, систематизация и обобщение научных исследований по обоснованию особенностей использования тренингов в профессиональной подготовке будущих менеджеров социокультурной деятельности. В ходе исследования использованы общенаучные методы анализа, синтеза, систематизации и обобщения теоретических положений, а также конкретнонаукови методы терминологического анализа, ретроспективный, системно-структурный и структурно-функциональный. Результаты. Освещены ключевые моменты в истории возникновения и развития тренингов. Раскрыто виды тренингов: личностно-ориентированный, выработки навыков, маркетинговый, управленческий, кадровый и организационный. Систематизированы структуру подготовки тренинга в профессиональном обучении будущих менеджеров социокультурной деятельности, конкретизирована по таким показателям: этапы, разделы, цель и содержание этапов, примеры применения. Проанализировано содержание тренингов и представлены их ориентировочную тематику. Выделены личные качества преподавателя-тренера и выявлены элементы его профессионального мастерства. Выводы и обсуждение. Научная новизна исследования заключается в конкретизации понятия «тренинг», систематизации структуры подготовки тренинга и представлении ориентировочной тематики тренингов для обучения будущих менеджеров социокультурной деятельности, а практическое значение - в возможности использования достигнутых результатов в учебном процессе высших учебных заведений.
Introduction. The relevance of the sociocultural field is growing now. There is a necessity of highlighting the innovative forms of future sociocultural activity managers’ education, connected with manager activity content, dealing with keeping and sharing of cultural values management. Purpose and methods. The purpose of the article is theoretical analysis, systematization, and generalization of the scientific research concerning the justification of trainings usage peculiarities in future sociocultural activity managers’ education. In the course of the research, such general scientific methods as analysis, synthesis, systematization, and generalization of theoretical issues have been used, as well as specific scientific methods of terminological, retrospective, systematic-structural, and structural-functional analysis. Results. Key moments in the history of trainings emergence and development have been highlighted. Kinds of trainings have been analysed: personal-oriented, skills-building, marketing, managerial, staff training, and organizational ones. The structure of trainings preparation in the professional education of future sociocultural managers has been systematized, which is specified under the following indicators: stages, sections, aim, examples of implementation. Trainings content has been analysed and its illustrative subject matter has been presented. Teacher-trainer personal qualities have been distinguished, and his professional excellence elements have been detected. Conclusions and discussion. The scientific novelty of obtained results is in the concretization of the concept “training”, systematization of training preparation structure, and providing illustrative subject matter of trainings for future sociocultural activity managers’ education; practical value is in the possibility of obtained results usage in the universities’ education process.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ БіЕМ)

Views

Austria Austria
1
China China
-1125353752
Germany Germany
30817898
Greece Greece
1
Ireland Ireland
80154
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
1
Poland Poland
2331
Singapore Singapore
1
South Africa South Africa
1
Ukraine Ukraine
222699964
United Kingdom United Kingdom
113082398
United States United States
1508288755
Unknown Country Unknown Country
222699963

Downloads

Canada Canada
1830
China China
1
Denmark Denmark
1
France France
1
Germany Germany
830
India India
1
Ireland Ireland
1
Lithuania Lithuania
1
Moldova Moldova
1
South Africa South Africa
1
Ukraine Ukraine
1508288756
United Kingdom United Kingdom
741055
United States United States
1508288759
Unknown Country Unknown Country
1

Files

File Size Format Downloads
Otroshchenko_manager.pdf 792,43 kB Adobe PDF -1277646057

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.