Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/84683
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title An integrated method for evaluating the quality of education and university performance
Other Titles Інтегральна методика оцінки якості освіти та діяльності університету
Authors Artiukhov, Artem Yevhenovych  
Vasylieva, Tetiana Anatoliivna  
Lieonov, Serhii Viacheslavovych  
Keywords quality of education
technology transfer
economic development
evaluation methods
external evaluation
якість освіти
трансфер технологій
економічний розвиток
методика оцінки
зовнішня оцінка
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/84683
Publisher National TU Dnipro Polytechnic
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu. 2021, (3): 148 - 154
Abstract Purpose. To create an integrated methodology for assessing educational and scientific activities of higher education institutions (HEI) following the recommendations of international ranking agencies and specific indicators that consider the institution’s position at the national level. Methodology. The combined method of evaluation of the HEI activity is applied. Some evaluation indicators are inherent in the HEI (in whole or in part). Others have a specific numerical value. The calculation of the final ranking indicator is based on comparing universities according to the indicators from the methodology (ranking positions in the world educational and scientific space, education quality indicators, financial indicators, and quality of scientific activity) with the reference university, which has the best result for each indicator. Findings. An integrated methodology algorithm for assessing the educational and scientific activities of the HEI is presented and recommendations are given for the use of each of the indicators depending on the peculiarities of the ranking (for example, general ranking or ranking by direction). Originality. An integrated method of external evaluation of educational and scientific activities is proposed, considering both well-known indicators of world ranking agencies and specific (different from world ranking indicators) indicators for assessing universities’ activities at the national level. Practical value. The method allows determining some economic indicators of the dynamics (positive or negative) of university development and finding “bottlenecks” in the implementation of specific activities in the institution’s educational and scientific activities. The methodology considers the actual educational activities (training of higher education institutions at all levels). It also allows us to assess the success of free economics in implementing scientific activities as a significant factor in creating new knowledge and improving educational services quality.
Мета. Створення інтегральної методики оцінювання освітньо-наукової діяльності закладів вищої освіти (ЗВО) з дотриманням як рекомендацій міжнародних рейтингових агентств, так і специфічних показників, що враховують позиції закладу на національному рівні. Методика. Застосовано комбіновану методику оцінки діяльності ЗВО. Певні індикатори оцінки визначаються такими, що притаманні/непритаманні ЗВО (повністю або частково), інші мають конкретне числове значення. В основі розрахунку підсумкового показника рейтингової оцінки лежить порівняння ЗВО за запропонованими в методиці індикаторами (рейтингові позиції у світовому освітньо-науковому просторі, показники якості освіти, фінансові показники та якість наукової діяльності) з еталонним ЗВО, що має найкращий результат за кожним конкретним індикатором. Результати. Представлено алгоритм визначення кожного індикатора інтегральної методики оцінки освітньо-наукової діяльності ЗВО та надані рекомендації щодо застосування кожного з індикаторів залежно від особливостей рейтингування (наприклад, загальний рейтинг чи рейтинг за напрямом). Наукова новизна. Запропонована інтегральна методика зовнішньої оцінки освітньо-наукової діяльності з урахуванням як загальновідомих індикаторів світових рейтингових агентств, так і специфічних (відмінних від світових рейтингових показників) індикаторів оцінки активностей ЗВО на національному рівні. Практична значимість. Методика дозволяє визначити окремі економічні показники динаміки (позитивної чи негативної) розвитку ЗВО та знайти «вузькі» місця в реалізації певних активностей в освітньо-науковій діяльності закладу. Методика враховує не лише власне освітню діяльність (підготовку здобувачів вищої освіти всіх рівнів), але й дозволяє оцінити успішність ЗВО в реалізації наукової діяльності як основного фактору створення нових знань і підвищення якості надання освітніх послуг.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ БіЕМ)

Views

Australia Australia
1
China China
1
Germany Germany
1
Mexico Mexico
1
Netherlands Netherlands
329
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
3846
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
1977
Unknown Country Unknown Country
1318

Downloads

Ukraine Ukraine
214
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
1978
Unknown Country Unknown Country
1

Files

File Size Format Downloads
Artyukhov_et.al_An_Integrated_method_03_2021.pdf 983,8 kB Adobe PDF 2194

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.