Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/84943
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Теоретичні основи системи управління прибутком підприємства
Other Titles Theoretical basis of company profit management
Authors Mordan, Yevheniia Yuriivna  
Malysh, Dmytro Oleksiiovych
Рябуха, Альона Юріївна
Рябуха, Алена Юрьевна
Ryabukha, Alyona Yuriivna
ORCID http://orcid.org/0000-0002-3942-1262
Keywords прибуток
прибыль
profit
прибуток підприємства
прибыль предприятия
enterprise profit
управління прибутком підприємства
управление прибылью предприятия
enterprise profit managemen
система управління
система управления
management system
системний підхід
системный подход
systematic approach
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/84943
Publisher
License Copyright not evaluated
Citation Мордань, Є.Ю., Малиш, Д.О., Рябуха, А.Ю. Теоретичні основи системи управління прибутком підприємства. Інфраструктура ринку. 2020. Випуск 40. С. 384-391.
Abstract У статті розглянуто роль та сутність прибутку підприємства, як об’єкта управління. Систематизація наукових поглядів щодо сутності поняття «прибуток» дозволила виокремити три підходи до його трактування. На цій основі сформовано авторське бачення категорії прибуток, яке розглядає його не тільки в межах кількісного аспекту, що ґрунтується на зіставленні доходів та витрат, а й розкриває його економічний зміст. Доведено, що ефективне управління прибутком підприємства можливе при дієвій та правильно сформованій системі управління прибутком підприємства, яка розглядалася з використанням системного підходу, що характеризує її в розрізі цільової та організаційно-функціональної підсистем. Охарактеризовано всі складові кожної з підсистем, а саме мета, завдання, суб’єкти, об’єкт, функції, принципи, методи, внутрішнє та зовнішнє середовища реалізації управлінських дій. Розглянуто структурно-логічну схему здійснення процесу управління прибутку підприємства. Практична реалізація всіх етапів дозволить забезпечити досягнення вибраної мети підприємства щодо рівня бажаного прибутку.
В статье рассмотрена роль и сущность прибыли предприятия, как объекта управления. Систематизация научных взглядов относительно сущности понятия «прибыль» позволила выделить три подхода к его трактовки. На этой основе сформировано авторское видение категории прибыль, которое рассматривает его не только в пределах количественного аспекта, основанный на сопоставлении доходов и расходов, но и раскрывает его экономическое содержание. Доказано, что эффективное управление прибылью предприятия возможно при действенной и правильно сложившейся системе управления прибылью предприятия, которая рассматривалась с использованием системного подхода, характеризует ее в разрезе целевой и организационно-функциональной подсистем. Охарактеризованы все составляющие каждой из подсистем, а именно цель, задачи, субъекты, объект, функции, принципы, методы, внутреннее и внешнее среды реализации управленческих действий. Рассмотрено структурно-логическую схему осуществления процесса управления прибыли предприятия. Практическая реализация всех этапов позволит обеспечить достижение выбранной цели предприятия по уровню желаемой прибыли.
The article deals with the role and essence of the enterprise profit as an object of management. The systematization of scientific views on the essence of the concept of "profit" allowed us to distinguish three approaches to its interpretation. The first approach considers profit in the political economy aspect, the second - as a financial result from the main activity of the enterprise, and the third - as a positive result from the entire set of operations of the enterprise. The own determination of profit of the enterprise which substantive filling provides the basis for formation of an effective system of its management is offered in the enterprise. The author's definition of profit examines it not only within the quantitative aspect, based on the comparison of income and expenses, but also reveals its economic content. It is proved that effective management of profit of the enterprise is possible with an effective and properly formed system of profit management of the enterprise, which was considered using a systematic approach that characterizes it in terms of target and organizationalfunctional subsystems. System approach to profit management involves the study of ways to organize subsystems as a whole and the impact of the processes of the system as a whole on its individual units. The target subsystem defines the main purpose and tasks of management. Achieving the goal will simultaneously harmonize the interests of business owners with those of the state and staff. The organizational and functional subsystem includes the entities and objects of management, as well as the functions they perform. Each element of this subsystem is characterized. Economic, organizational, administrative and social-psychological methods of management are considered. It has been determined that the profit management system is based on the principles of integration, continuity, systematicity, complexity, dynamic management and variability. The structural and logical scheme of realization of process of management of profit of the enterprise is considered. Practical implementation of all stages will help to achieve the chosen goal of the company in terms of desired profit.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ БіЕМ)

Views

China China
1
France France
2520
Ireland Ireland
97451
Lithuania Lithuania
1
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
121771835
United Kingdom United Kingdom
870349
United States United States
12775506
Unknown Country Unknown Country
54013002

Downloads

Lithuania Lithuania
1
Ukraine Ukraine
189530667
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
12775502

Files

File Size Format Downloads
Mordan_profit_management.pdf 387,71 kB Adobe PDF 202306171

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.