Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/85429
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Student survey as a tool for quality assurance in higher education: the case of Ukrainian university
Other Titles Опитування студентів як інструмент забезпечення якості вищої освіти: приклад українського університету
Authors Liuta, Olha Vasylivna  
Lieonov, Serhii Viacheslavovych  
Artiukhov, Artem Yevhenovych  
Sushko-Bezdenezhnykh, Mariia Hryhorivna  
Dluhopolskyi, O.
ORCID http://orcid.org/0000-0002-3165-7991
http://orcid.org/0000-0001-5639-3008
http://orcid.org/0000-0003-1112-6891
http://orcid.org/0000-0002-8433-9989
Keywords quality of higher education
quality of teaching disciplines
HEIs
student survey
якість вищої освіти
якість викладання дисциплін
ЗВО
опитування студентів
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/85429
Publisher Scientific bulletin of National Mining University
License In Copyright
Citation Liuta, O; Lieonov, S; Artyukhov, A; Sushko-Bezdenezhnykh, M; Dluhopolskyi, O. Student survey as a tool for quality assurance in higher education: the case of Ukrainian university. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu. 2021, (4): 158 - 164. DOI:10.33271/nvngu/2021-4/158
Abstract Purpose. To determine the level of students’ interest in internal quality assurance, particularly in passing the survey and changing the teaching quality level and improving teachers’ pedagogical skills. Methodology. For the data collection, a questionnaire was used which included closed-end questions on the quality of teaching and open questions in terms of comments and recommendations of higher education students on the quality of teaching and several questions concerning the share of classes in the discipline attended by the students, ECTS scores, received by students from the relevant disciplines and the average score for the entire period of study. Findings. Sumy State University (SSU) introduced an online survey of students as the main consumers of educational services regarding the quality of teaching disciplines. Over the last 3 academic years, there has been an increase in the number of teachers whose activities are evaluated by students. There has been an increase in the number of teachers who, according to students, show excellence in teaching, which is a positive trend. If in the 2017–2018 academic year the number of such teachers in SSU was 57 people, then in the 2019–2020 academic year, it increased by 35 % to 77 people. Quality level “Above average” was determined for 120 teachers in the 2017–2018 academic year, and in the 2019–2020 academic year, their number increased by 30 % and amounted to 156 people. It is noteworthy that in the 2019–2020 academic year compared to 2017–2018, there is a reduction in the number of teachers from 71 to 66 people (7 %), who demonstrated the level of teaching “Low”. Originality. Survey of students on the quality of teaching educational components, on the one hand, allows monitoring students’ satisfaction with methods used by the teacher in training and communicating with students, and on the other hand, it is a method to control the institution’s authority over the educational service quality and the HEI’s mission implementation. It also indicates an increase in students’ interest in participating in higher education’s internal quality assurance. An important factor influencing the positive dynamics of the teaching quality level is that each semester teachers receive a detailed analysis of students’ answers with a visual display for each questionnaire, as well as their comments and suggestions for teaching the relevant discipline through the information service “Personal teacher’s office” based on the results of the survey. Practical value. According to the analysis results of the received information, managerial decisions can be developed and implemented to improve the content and practice of educational components’ implementation, improving the professional skills of research and teaching staff, advancement of best pedagogical practices.
Мета. Встановлення рівня зацікавленості студентів у внутрішньому забезпеченні якості освіти, зокрема, у проходженні опитування та зміні рівня викладання, удосконаленні педагогічних навичок викладачів. Методика. Для збору даних була використана анкета, що включала закриті питання щодо якості викладання та відкриті питання з коментарями й рекомендаціями студентів ЗВО щодо якості викладання, кількості занять із дисциплін, що відвідували студенти, балів ECTS, отриманих студентами, і середнього балу за весь період навчання. Результати. Сумський державний університет (СумДУ) провів онлайн-опитування студентів як основних споживачів освітніх послуг щодо якості викладання навчальних дисциплін. За останні 3 роки спостерігається збільшення кількості викладачів, діяльність яких оцінюється студентами СумДУ. Зростає зацікавленість студентів в участі у внутрішньому забезпеченні якості вищої освіти. Зростає кількість викладачів, які, на думку студентів, мають високий рівень викладання, що є позитивною тенденцією. Якщо у 2017–2018 навчальному році кількість таких викладачів у СумДУ становила 57 осіб, то у 2019–2020 навчальному році вона зросла до 77 осіб (на 35 %). Рівень якості «Вище середнього» у 2017–2018 навчальному році було виставлено за опитуванням для 120 викладачів, а у 2019–2020 навчальному році їх кількість зросла до 156 осіб (на 30 %). У 2019–2020 навчальному році порівняно із 2017–2018 роками спостерігається зменшення кількості викладачів із 71 до 66 осіб (на 7 %), які продемонстрували рівень викладання «Низький». Наукова новизна. Опитування студентів за якістю викладання освітніх компонентів, з одного боку, дозволяє контролювати їх задоволеність методами, що використовуються викладачем при навчанні та спілкуванні зі студентами, а з іншого боку, є методом контролю повноважень університету за якістю освітніх послуг і реалізацією його місії. Важливим фактором, що впливає на позитивну динаміку рівня якості викладання, є те, що викладачі кожного семестру отримують детальний аналіз відповідей студентів із візуальним відображенням для кожної анкети, а також свої зауваження та пропозиції щодо викладання відповідної дисципліни через інформаційну службу «Особистий кабінет викладача» за результатами опитування. Практична значимість. За результатами аналізу отриманої інформації можуть бути розроблені й реалізовані управлінські рішення для поліпшення змісту та практики реалізації освітніх компонентів, підвищення кваліфікації наукових і педагогічних кадрів, поширення передових педагогічних практик.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ БіЕМ)

Views

Albania Albania
1
Australia Australia
-1323989127
Azerbaijan Azerbaijan
1
Brazil Brazil
77281632
Bulgaria Bulgaria
1
Chile Chile
1
China China
-834899698
Côte d’Ivoire Côte d’Ivoire
1
Egypt Egypt
1467895418
France France
662457661
Georgia Georgia
1490966255
Germany Germany
1413001140
Ghana Ghana
1
Greece Greece
1660796259
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1825690111
Hungary Hungary
1760702438
India India
170267
Indonesia Indonesia
2031353986
Iran Iran
131777
Iraq Iraq
1394179959
Ireland Ireland
159256
Israel Israel
96002
Italy Italy
1
Kazakhstan Kazakhstan
109543
Latvia Latvia
1378270
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
1467895428
Mexico Mexico
820995951
Netherlands Netherlands
1467895415
New Zealand New Zealand
237432
Norway Norway
77281630
Oman Oman
1
Pakistan Pakistan
1013110630
Palestinian Territories Palestinian Territories
1
Peru Peru
77281631
Philippines Philippines
-1323989122
Romania Romania
1
Saudi Arabia Saudi Arabia
1
Serbia Serbia
1041249811
Singapore Singapore
-2102203545
South Africa South Africa
1760702436
Spain Spain
1
Sweden Sweden
44803
Switzerland Switzerland
1
Taiwan Taiwan
1041249804
Tanzania Tanzania
1
Thailand Thailand
26668
Turkey Turkey
1467895431
Ukraine Ukraine
-1328000254
United Arab Emirates United Arab Emirates
1
United Kingdom United Kingdom
-1323989126
United States United States
-553796963
Unknown Country Unknown Country
1013110631
Vietnam Vietnam
662457659
Yemen Yemen
237435

Downloads

Australia Australia
-553796965
Belgium Belgium
1
Brazil Brazil
1
Cameroon Cameroon
1
Canada Canada
1
China China
1013110630
Croatia Croatia
1
Egypt Egypt
1467895410
Ethiopia Ethiopia
-272694231
Georgia Georgia
1
Ghana Ghana
1467895407
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
102915
Hungary Hungary
187006488
India India
-834899697
Indonesia Indonesia
1760702440
Iran Iran
-272694233
Iraq Iraq
1
Italy Italy
1
Jordan Jordan
1
Kazakhstan Kazakhstan
1467895411
Kenya Kenya
-834899701
Latvia Latvia
1378268
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
2031353988
Mexico Mexico
1
Myanmar (Burma) Myanmar (Burma)
1
Namibia Namibia
5275654
Netherlands Netherlands
1013110631
Nigeria Nigeria
-1323989123
Pakistan Pakistan
1825690117
Philippines Philippines
-272694230
Poland Poland
1
Romania Romania
1
Saudi Arabia Saudi Arabia
1
Serbia Serbia
185276
Somalia Somalia
1467895430
South Africa South Africa
-1328000256
South Korea South Korea
1394179958
Spain Spain
820995947
Tanzania Tanzania
1467895416
Thailand Thailand
127416
Trinidad & Tobago Trinidad & Tobago
1
Turkey Turkey
1
Uganda Uganda
1
Ukraine Ukraine
-553796964
United Arab Emirates United Arab Emirates
1
United Kingdom United Kingdom
1660796258
United States United States
-834899695
Unknown Country Unknown Country
1041249803
Uzbekistan Uzbekistan
1
Vietnam Vietnam
-272694233
Yemen Yemen
1
Zambia Zambia
1
Zimbabwe Zimbabwe
1

Files

File Size Format Downloads
Liuta_et.al_Student_Survey_2021.pdf 440,25 kB Adobe PDF -145218330

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.