Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86302
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Децентралізація та моделі місцевого управління у державах-членах ЄС
Authors Stohova, Olha Volodymyrivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0001-7010-556X
Keywords децентралізація
децентрализация
decentralization
місцеве управління
местное управление
local government
моделі місцевого управління
модели местного самоуправления
models of local government
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86302
Publisher Видавничий дім «Гельветика»
License In Copyright - Non-Commercial Use Permitted
Citation Стогова О.В. Децентралізація та моделі місцевого управління у державах-членах ЄС // Нове українське право. 2021. № 4, С.117-124.
Abstract Автор аналізує основні моделі місцевого управління в країнах-членах ЄС та вплив децентралізації на їх еволюцію. Централізована модель найчастіше реалізується в невеликих за територією країнах та базується на визначальній ролі центрального уряду та його відомств. У цій моделі місцеві та регіональні органи управління мають обмежені компетенції в галузі регіонального розвитку та планування. Така модель реалізується в невеликих державахчленах Європейського Союзу, насамперед у країнах, які мають однорівневу систему місцевого самоврядування. Зроблено висновок, що модель місцевого управління визначається розміром країни та системою регіонального розвитку. Виділяють централізовані, децентралізовані та федеральні моделі. У статті проаналізовано основні елементи адміністративного управління регіональним плануванням та розвитком у централізованих та децентралізованих державах. У нових державах-членах ЄС централізована модель є домінуючою через менший розмір країн та значну роль фондів ЄС у регіональному розвитку. Розподіл цих ресурсів контролюється центральним урядом та його відомствами, але в кількох країнах сформовані спеціальні гібридні органи. Таким чином, децентралізація в невеликих за розмірами державах стимулювалася коштами фондів ЄС. Після кризи 2008 року в управлінні регіональним розвитком запанували нові підходи: централізація та концентрація. Ці тенденції можна спостерігати в централізованих системах, які раніше частково децентралізували регіональний розвиток. Так, регіональні органи та агенції було скасовано, у регіоналізованих країнах регіональні одиниці було об’єднано, а тенденції федералізації було призупинено. У нових державах-членах та в середземноморських країнах вплив законодавства Європейського Союзу є більш значним, оскільки їхні регіональні одиниці переважно менш розвинені та є основними одержувачами коштів фондів ЄС
The author analyzes the main models of local government in EU member states and the impact of decentralization on their evolution. The centralized model is most often implemented in small countries and is based on the defining role of the central government and its departments. In this model, local and regional governments have limited competences in the field of regional development and planning. This model is implemented in small member states of the European Union, especially in countries that have a one-tier system of local self-government. It is concluded that the model of local government is determined by the size of the country and the system of regional development. There are centralized, decentralized and federal models. The article analyzes the main elements of administrative management of regional planning and development in centralized and decentralized states. In the new EU Member States, the centralized model is dominant due to the smaller size of countries and the significant role of EU funds in regional development. The distribution of these resources is controlled by the central government and its agencies, but special hybrid bodies have been established in several countries. Thus, decentralization in small states was stimulated by EU funds. After the crisis of 2008, new approaches prevailed in regional development management: centralization and concentration. These trends can be seen in centralized systems, which previously partially decentralized regional development, so regional bodies and agencies were abolished, in regionalized countries regional units were merged, and federalization trends were suspended. In the new Member States and in the Mediterranean countries, the impact of European Union legislation is greater, as their regional units are generally less developed and are the main recipients of EU funds
Appears in Collections: Наукові видання (ННІП)

Views

Belgium Belgium
1
China China
560
Finland Finland
177
Greece Greece
1120
Ireland Ireland
7847
Lithuania Lithuania
1
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
239942
United Kingdom United Kingdom
35132
United States United States
319922
Unknown Country Unknown Country
7

Downloads

France France
15696
Germany Germany
1
Lithuania Lithuania
1
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
239942
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
319922

Files

File Size Format Downloads
Stohova_decentralization.pdf 218,31 kB Adobe PDF 575564

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.