Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86348
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Stylistic and Functional Peculiarities of Technical Advertisement Texts
Other Titles Стилістичні та функціональні особливості текстів технічної реклами
Authors Podolkova, Svitlana Vitaliivna
ORCID
Keywords текст технічної реклами
стилістичні та функціональні особливості
об’єктивність
точність
логічність
достовірність
функції повідомлення та впливу
емоційно-експресивно-оцінюючі лінгвістичні засоби
technical advertisement texts
stylistic and functional peculiarities
objectivity
accurate and logical expressing
reliability
clarity
functions of information and influence
emotional
expressive and evaluative means
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86348
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Podolkova, S. V. Stylistic and Functional Peculiarities of Technical Advertisement Texts // Philological Treatises. 2021. V. 13, № 1. P. 56-67. https://www.doi.org/10.21272/Ftrk.2021.13(1)-6
Abstract Інтенсивний обмін науково-технічною інформацією, визнання англійської мови основним засобом міжкультурної наукової комунікації актуалізує проблему забезпечення ефективності її надання. Статтю присвячено дослідженню стилістичних та функціональних особливостей сучасних англомовних науково-технічних текстів, а саме текстів технічної реклами. В результаті аналізу лінгвістичних та екстралінгвістичних засобів реалізації комунікативних функцій вказаних текстів виявлено, що текстам технічної реклами притаманні основні особливості наукового стилю – об’єктивність, точність, логічність, достовірність повідомлюваної інформації; контрастним явищем є емоційність. Головною метою текстів технічної реклами є повідомити адресата про нові досягнення та результати останніх досліджень найбільш ефективним та переконуючим способом, впливаючи на його розум та емоції. Було доведено, що прагматична настанова авторів текстів технічної реклами - зацікавити читача та спонукати його до відповідної діяльності – реалізується використанням епістемічних та лінгвістичних засобів. Перші - спеціальні фонові знання та достовірні науково-технічні факти - впливають на розум адресата. Тоді як вплив на емоції читача реалізується використанням емоційно-експресивних лінгвістичних засобів, що надають виразність та яскравість повідомленню. Результати дослідження показують, що експресивна та емоційна забарвленість у текстах технічної реклами досягається вживанням синтаксичних структур контрасту та порівняння; риторичних питань, емфатичних конструкцій, синтаксичного паралелізму, наказового та умовного способів. Експресивний характер викладу матеріалу надає також використання образних лінгвістичних засобів (метафор, порівнянь, ідеоматичних виразів). Таким чином, функції повідомлення та впливу тісно пов’язані між собою, хоча функція повідомлення переважає у текстах технічної реклами. Лінгвістичні засоби впливу виконують допоміжну, але важливу роль у текстах технічної реклами, яким притаманне поєднання емоційно-експресивно-оцінюючих конотацій з фактуальною інформацією.
Intensive exchange of scientific and technical information, important role of English in the intercultural scientific communication actualize the task to provide the information easy to read and analyze. The paper deals with stylistic and functional peculiarities of modern English scientific and technical texts, namely of technical advertisement texts. The functions of English scientific and technical texts are analyzed. The article presents the analysis of the linguistic and extra linguistic means of realization of the text communicative function. Our research has shown that the main features of technical advertisement texts are objectivity, accurate and logical expressing, reliability and clarity. Emotionality and expressiveness are contrasting phenomenon in the texts of this genre. The purpose of technical advertisement texts was determined taking into consideration that the newest achievements and results of studies are presented in the most effective and convincing way affecting the reader’s mind and emotions. The author’s intention is to arouse the interest of the addressee, make them believe the author, urge them to act. The research proves that the influence on the readers is carried out by the use of epistemic and linguistic means. The epistemic means appeal to the special background knowledge of the addressee and include reliable scientific and technical facts. The obtained results show that the use of the emotional and expressive linguistic means has effect on the reader’s emotions, provides vividness and expressiveness to written communication. Emotional and expressive coloring is achieved by the use of syntactical structures of contrast and comparison, rhetorical questions, emphatic constructions, syntactical parallelism, subjunctive and imperative mood. The use of figurative linguistic means (metaphors, comparisons, idiomatic expressions) serves the expressiveness of the presentation in the text. We have come to the conclusion that functions of information and influence are closely connected, but here the information function prevails. Linguistic means of influence play an auxiliary, though important role: technical advertisement texts are characterized by combination of emotional, expressive and evaluative connotations with factual information.
Appears in Collections: Філологічні трактати

Views

Belgium Belgium
1
China China
2804
Finland Finland
98
Germany Germany
1
Greece Greece
8656
Indonesia Indonesia
141779
Ireland Ireland
695754587
Japan Japan
124
Kazakhstan Kazakhstan
1
Lithuania Lithuania
1
Palestinian Territories Palestinian Territories
1
Russia Russia
1
Singapore Singapore
1
Slovenia Slovenia
1
Ukraine Ukraine
128218827
United Kingdom United Kingdom
25611341
United States United States
-1643281292
Unknown Country Unknown Country
128218826
Vietnam Vietnam
8658

Downloads

Canada Canada
1
China China
126
Germany Germany
1
India India
233
Indonesia Indonesia
1
Iraq Iraq
1
Jordan Jordan
1
Lithuania Lithuania
1
Palestinian Territories Palestinian Territories
1
Ukraine Ukraine
411986706
United Arab Emirates United Arab Emirates
1673720298
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
-665315583
Unknown Country Unknown Country
1
Venezuela Venezuela
1
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Podolkova_Ftrk_1_2021.pdf 369,15 kB Adobe PDF 1420391791

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.