Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86363
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Why Heroes Fail: National Identity in Jin Yong's Martial Arts Novel “The Book and the Sword”
Other Titles Чому герої зазнають поразки: національна ідентичність у романі бойових мистецтв Цзінь Юна "Книга і меч"
Authors Fedosova, M.
ORCID
Keywords уся
героїчний міф
етнічна приналежність
культурна спадщина
wuxia
hero myth
ethnicity
cultural heritage
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86363
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Fedosova, M. Why Heroes Fail: National Identity in Jin Yong's Martial Arts Novel “The Book and the Sword” // Philological Treatises. 2021. V. 13, № 1. P. 124-131. https://www.doi.org/10.21272/Ftrk.2021.13(1)-12
Abstract Белетристика бойових мистецтв представляє низку знаків, що визначають китайську культурну окремість і відображають національні ідентичності китайських спільнот по всьому світу. В цій статті ми обрали роман "Книга і меч" Цзінь Юна, найвідомішого автора белетристики бойових мистецтв, щоб проаналізувати як конвенції уся можуть бути застосовані для репрезентації формування нової емігрантської ідентичності в умовах чужоземного правління і під впливом покинутого Континентального Китаю. Розміщення подій своїх романів в міфічному минулому дозволяє Цзінь Юну вільно обговорювати тогочасні культурні, соціальні і політичні обставини, які сприяли оформленню цієї нової національної ідентичності. Дослідивши порівняльні студії з белетристики бойових мистецтв, ми відзначаємо, що моральні кодекси китайських благородних мечників і західних мандрівних лицарів значно не відрізняються; крім того, ці героїчні образи залишаються подібні в різних культурах і належать до універсальної структури міфу. Ми стверджуємо, що видозміна героїчного міфу, виражена у творі національної художньої літератури, завжди представляє культурну ідентичність окремої нації, певний символ, через який нація сприймає себе і представляється іншим. Хоча національна ідентичність є уявна конструкція, яка повністю не відтворює реальність, кожен представник нації (корінний чи діаспорний мешканець) упізнає цінності та правди, які передаються через міфічну оповідь. Ми показуємо, що в аналізованому романі національна ідентичність не є стійким концептом й індивіди можуть змінювати свої політичні лояльності залежно від обставин чи особистих переваг, але безвідносно до їх етнічного походження. Ми робимо висновок, що роман розкриває поразку національно свідомої еліти у встановленні самоврядування в межах держави з метою захистити свою національну ідентичність від чужинської політично панівної групи.
Martial arts fiction presents a number of signs that define Chinese cultural separateness and reflect national identities of Chinese communities around the world. In this paper, we select the novel The Book and the Sword of Jin Yong, the most celebrated martial arts author, to analyze how the wuxia conventions can be applied to represent the formation of a new emigrant identity under the foreign rule and under the influence of abandoned Mainland China. Setting his novels in the mythical past allows Jin Yong to freely discuss the cultural, social and political circumstances of his present that contribute to the configuration of this new national identity. Examining comparative studies on martial arts fiction, we note that moral codes of Chinese chivalrous swordsmen and Western knights-errant do not differ significantly; moreover, these heroic images remain similar in different cultures and pertain to the universal mythic structure. We argue that the modified hero myth expressed in a work of national fiction always represents a cultural identity of a particular nation, a certain symbol through which the nation perceives itself and introduces itself to others. Although national identity is an imaginary construction that does not comprehensively reflect reality, each member of the nation (a native or diasporic resident) recognizes values and truths communicated through mythic storytelling. We show that national identity in the analyzed novel is not a stable concept and individuals can change their political loyalties depending on the circumstances or their preferences, but regardless of their ethnical origin. We conclude that the novel relates the failure of the nationally aware elite to establish self-governing within the state in order to defend their national identity from the foreign politically dominant group.
Appears in Collections: Філологічні трактати

Views

Australia Australia
4641
China China
1
Finland Finland
36
Greece Greece
558
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
Ireland Ireland
24086
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1
Singapore Singapore
1916816
Ukraine Ukraine
314628
United Kingdom United Kingdom
142511
United States United States
6551539
Unknown Country Unknown Country
314627

Downloads

China China
112901
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
53692
Ireland Ireland
1
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1
Romania Romania
24088
South Korea South Korea
1
Taiwan Taiwan
1
Ukraine Ukraine
1
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
6551539

Files

File Size Format Downloads
Fedosova_Ftrk_1_2021.pdf 322,38 kB Adobe PDF 6742227

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.