Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86901
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Зелена конкурентоспроможність підприємств: ретроспективний аналіз розвитку концепції
Other Titles Green competitiveness of enterprises: a retrospective analysis of the concept development
Authors Chygryn, Olena Yuriivna  
Olefirenko, Oleh Mykhailovych  
Ivakhnenko, Olena Mykolaivna
Хааг, В.Х.
ORCID http://orcid.org/0000-0002-4007-3728
http://orcid.org/0000-0002-6214-4590
Keywords конкурентоспроможність
сталий розвиток
екологізація
екологічна економіка
зелений маркетинг
зелена конкурентоспроможність
competitiveness
sustainable development
greening
ecological economy
green marketing
green competitiveness
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86901
Publisher Сумський державний університет
License In Copyright
Citation Чигрин, О. Ю., Олефіренко, О. М., Івахненко, О. М., Хааг, В. Х. Зелена конкурентоспроможність підприємств: ретроспективний аналіз розвитку концепціїі // Вісник Сумського державного університету. Серія Економіка. 2021. № 3. С. 170−181. DOI: 10.21272/1817-9215.2021.3-19
Abstract У статті представлені результати аналізу публікацій, присвячених формуванню концепції та складових зеленої конкурентоспроможності підприємств. Дослідження проводилось із застосуванням бібліометричного аналізу з використанням інструментарію візуалізації VOSviewer v.1.6 та інструментарію ScopusTools. При проведенні аналізу було згенеровано вибірку з 54 753 наукових статей з даної проблематики за період 1991–2020 рр. у виданнях, які індексуються наукометричними базами даних Scopus та Web of Science. Результати дослідження дозволили виокремити передумови розвитку концепції зеленої конкурентоспроможності. Просування процесів екологізації у підприємницькому секторі (розвиток зеленого виробництва, використання ресурсозберігаючих технологій та відновних джерел енергії, імплементація рециклінгу) забезпечує додаткові екологічно орієнтовані конкурентні переваги підприємствам. Динаміка публікаційної активності характеризує підвищення наукового інтересу до зазначеної проблематики, починаючи з кінця 1990-х років. Відповідна тенденція значною мірою обумовлена світовим розвитком підприємницького сектору, підвищенням конкуренції, просуванням, так званого, «п’ятого укладу». Основні етапи розвитку концепції зеленої конкурентоспроможності включають такі етапи: пов’язаний із трансформацією підходів до трактування поняття «конкурентоспроможність» (2004–2012 рр.); другий пов’язаний із появою і домінуванням у кроссекторних дослідженнях двох нових патернів, що відображають розвиток зеленої економіки і визначають конкурентні переваги підприємств (2012–2014рр.); третій пов’язаний із розвитком концепції зеленого маркетингу та імплементацією його інструментів як детермінант забезпечення конкурентоспроможності підприємств (2014–2016 рр.). Результати аналізу засвідчили, що найбільш цитовані наукові публікації з тематики зеленої конкурентоспроможності належать науковцям США, Китаю, Великобританії, Німеччині, Іспанії. Основними галузями наукових напрацювань є інженерія, природничі науки, соціальні науки, енергетика, бізнес і менеджмент та комп’ютерні науки. Проведене дослідження сформувало основу для побудови інструментарію забезпечення зелених конкурентних переваг підприємств.
The article presents the results of the analysis of publications devoted to the formation of the concept and components of the green competitiveness of enterprises. The study was conducted using bibliometric analysis VOSviewer v.1.6 visualization tools and ScopusTools tools. During the analysis, a set of 54,753 scientific articles on this issue for the period 1991–2020 was generated in publications indexed by scientometric databases Scopus and Web of Science. The results of the study allowed to identify the prerequisites for the development of the concept of green competitiveness. Promotion of greening processes in the business sector (development of green production, use of resource-saving technologies and renewable energy sources, implementation of recycling) provides additional environmentally-oriented competitive advantages to enterprises. The dynamics of publishing activity characterizes the increase of scientific interest in this issue since the late 1990s. This trend is largely due to the global development of the business sector, increased competition, the promotion of the so-called "fifth way". The main stages of development of the concept of green competitiveness include the following stages: related to the transformation of approaches to the interpretation of the concept of "competitiveness" (2004-2012); the second is related to the emergence and dominance in cross-sectoral research of two new patterns that reflect the development of the green economy and determine the competitive advantages of enterprises (2012-2014); the third is related to the development of the concept of green marketing and the implementation of its tools as a determinant of ensuring the competitiveness of enterprises (2014-2016). The results of the analysis showed that the most cited scientific publications on the topic of green competitiveness belong to scientists from the United States, China, Great Britain, Germany, and Spain. The main areas of research are engineering, science, social sciences, energy, business and management, and computer science. The study formed the basis for building tools to ensure green competitive advantages of enterprises.
Appears in Collections: Вісник Сумського державного університету. Економіка

Views

China China
1
Finland Finland
55
France France
1
Germany Germany
15817335
Greece Greece
1450
Ireland Ireland
470856
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
301
Singapore Singapore
1
Slovakia Slovakia
1
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
146140320
United Kingdom United Kingdom
402647788
United States United States
1220140042
Unknown Country Unknown Country
2028452176

Downloads

China China
1
France France
1
Germany Germany
1
Ireland Ireland
1
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
335786
Norway Norway
60
Poland Poland
1
Slovakia Slovakia
1
South Africa South Africa
1
Ukraine Ukraine
146140321
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
1220140043
Unknown Country Unknown Country
26

Files

File Size Format Downloads
Chygryn_green_marketing.pdf 962,03 kB Adobe PDF 1366616245

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.