Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87351
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Особливості побудови метафоричного креолізованого тексту у кампаніях соціальної реклами проти расизму
Other Titles Particularities of metaphorical creolized text building in public service announcement campaigns against racism
Authors Антонова, О.
Соловйова, Ю.
Фєдотова, Н.
Keywords расизм
сучасна соціальна реклама
креолізований текст
семантика і семіотика реклами
графічний дизайн візуальної метафори
racism
modern public service announcements
creolized text
semantics and semiotics of advertising
graphic design of visual metaphor
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87351
Publisher Сумський державний університет
License In Copyright
Citation Антонова, О., Соловйова, Ю., Фєдотова, Н. Особливості побудови метафоричного креолізованого тексту у кампаніях соціальної реклами проти расизму // Образ. 2021. Вип. 3 (37). С. 88-95. DOI: https://doi.org/10.21272/Obraz.2021.3(37)-88-95
Abstract Мета статті – визначення особливостей побудови метафоричного креолізованого тексту у кампаніях соціальної реклами проти расизму, виокремлення класифікаційних ознак рекламних повідомлень за ступенем метафоризації складників. Актуальність дослідження полягає в тому, що в умовах поширення негативної тенденції расової дискримінації соціальна реклама є дієвим механізмом формування громадської думки, а отже, має послуговуватися якнайефективнішими методами впливу. У статті здійснений аналіз вербально-візуальних метафоричних особливостей креолізованого тексту соціальної реклами, спрямованої проти проявів расизму і ксенофобії. До аналізу залучено приклади зарубіжної та української реклами, у яких порушено проблеми расової дискримінації та ксенофобії. Приклади класифіковано за п’ятьма моделями поєднання вербального і зображального компоненту креолізованого тексту з різним ступенем метафоризації компонентів.
The article aims to determine the peculiarities of constructing a metaphorical creolized text in public service announcement campaigns against racism, to single out the classification features of such messages according to the degree of the components metaphorization. The relevance of the study is determined by the fact that in the context of the racial discrimination negative trend, public service announcement is an effective mechanism for shaping public opinion, and therefore it should use the most effective methods of influence. In the article, the verbal and visual metaphorical features of the creolized text in public service announcements against racism and xenophobia are analyzed. Examples of foreign and the Ukrainian public service announcements involving issues of racial discrimination and xenophobia become the object of the study. Examples are classified according to five models of combining verbal and pictorial components of creolized text with different degrees of components metaphorization.
Appears in Collections: Образ

Views

China China
1
Finland Finland
148
Greece Greece
1
Lithuania Lithuania
1
Ukraine Ukraine
309
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
771
Unknown Country Unknown Country
1

Downloads

Germany Germany
1
Ukraine Ukraine
310
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
773

Files

File Size Format Downloads
Antonova_creolized_text.pdf 109,3 kB Adobe PDF 1085

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.