Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87369
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Усна презентація "Ignite Talk" як метод формування комунікативної компетенції
Other Titles Oral Presentations "Ignite Talk" as a Method of Communicative Competence Formation
Authors Krasulia, Alla Viktorivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0003-2048-1879
Keywords усна презентація
устная презентация
spoken presentation
комунікативна компетенція
коммуникативная компетенция
communicative competence
англомовна міжкультурна комунікація
англоязычная межкультурная коммуникация
English-speaking intercultural communication
Ignite Talk
Type Article
Date of Issue 2019
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87369
Publisher Херсонський державний університет
License In Copyright
Citation Красуля, А. В. Усна презентація "Ignite Talk" як метод формування комунікативної компетенції // Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія Германістика та міжкультурна комунікація. 2019. Вип. 2. С. 139–143. DOI: https://doi.org/10.32999/ksu2663-3426/2019-2-21
Abstract Метою статті є аналіз усної презентації “Ignite Talk” як методу формування комунікативної компетенції на рубіжному рівні (Threshold або В1) володіння англійською мовою з метою ефективної міжкультурної комунікації. Дослідження передбачало розв’язання таких завдань: 1) надати визначення терміна “Ignite Talk”; 2) окреслити вимоги до форми та змісту презентації “Ignite Talk”; 3) організувати та провести педагогічний експеримент із використанням методу усної презентації “Ignite Talk”; 4) охарактеризувати особливості формування англо-мовної комунікативної компетенції за допомогою “Ignite Talk”. Методи дослідження – метод ретроспекції, описовий метод та метод комплексного лінгво-прагматич-ного аналізу обробки дослідницького корпусу фактичного матеріалу.Результати. Автором подано визначення терміна “Ignite Talk”, охарактеризовано історичні чинники виникнення зазначеного методу, окреслено змістові та структурні вимоги до усної презентації цього формату. У результаті дослідження з’ясовано, що формування комунікативної компетенції за допомогою “Ignite Talk” є досить ефективним методом під час вивчення англійської мови як іноземної, зокрема на старшому етапі загаль-ноосвітньої школи. Результати досліджень виявили загальне позитивне ставлення та сприйняття цього методу серед опитаних учнів. Зауважимо, що під час підготовки до презентації виникали деякі психологічні та технічні проблеми, проте це жодним чином не зменшує значущості отриманих результатів та доречності вико-ристання описаного методу усної презентації. Висновки. Проаналізований матеріал педагогічного експерименту, який був проведений у межах дисципліни англійська мова в 11-му класі загальноосвітньої школи, дав змогу створити алгоритм підготовки до усної пре-зентації “Ignite Talk” з метою формування комунікативної компетенції. Таким чином, описаний метод усної пре-зентації можна застосовувати під час вивчення як другої іноземної мови, так і інших дисциплін, оскільки він дає змогу розвивати комунікативні навички та ораторську майстерність. Перспективою подальших наукових роз-відок у цьому напрямі може бути вивчення особливостей застосування методу усної презентації “Ignite Talk” як технології формування англомовної компетентності студентів-філологів, зокрема усних перекладачів, а також низки інших новітніх підходів з метою підвищення мотивації в процесі вивчення іноземних мов у ЗВО.
Целью статьи является анализ устной презентации Ignite Talk как метода формирования коммуникативной компетенции на рубежном уровне (Threshold или В1) владения английским языком с целью эффективной межкультурной коммуникации. Исследование предполагало решение следующих задач: 1) предоставить определение термина "Ignite Talk"; 2) определить требования к форме и содержанию презентации "Ignite Talk"; 3) организовать и провести педагогический эксперимент с использованием метода устной презентации "Ignite Talk"; 4) охарактеризовать особенности формирования англоязычной коммуникативной компетенции с помощью "Ignite Talk". Методы исследования – метод ретроспекции, описательный метод и метод комплексного лингво-прагматичного анализа обработки исследовательского корпуса фактического материала. Результаты. Автором дано определение термина “Ignite Talk”, охарактеризованы исторические факторы возникновения указанного метода, очерчены содержательные и структурные требования к устной презентации этого формата. В результате исследования выяснено, что формирование коммуникативной компетенции с помощью "Ignite Talk" является достаточно эффективным методом при изучении английского языка как иностранного, в частности на старшем этапе общеобразовательной школы. Результаты исследований показали общее положительное отношение и восприятие этого метода среди опрошенных учащихся. Заметим, что при подготовке к презентации возникали некоторые психологические и технические проблемы, однако это никоим образом не уменьшает значимости полученных результатов и уместности использования описанного метода устной презентации. Выводы. Проанализированный материал педагогического эксперимента, который был проведен в рамках дисциплины английский язык в 11-м классе общеобразовательной школы, позволил создать алгоритм подготовки к устной презентации Ignite Talk с целью формирования коммуникативной компетенции. Таким образом, описанный метод устной презентации можно применять при изучении как второго иностранного языка, так и других дисциплин, поскольку он позволяет развивать коммуникативные навыки и ораторское мастерство. Перспективой дальнейших научных исследований в этом направлении может быть изучение особенностей применения метода устной презентации "Ignite Talk" как технологии формирования англоязычной компетентности студентов-филологов, в частности устных переводчиков, а также ряда других новейших подходов с целью повышения мотивации в процессе изучения иностранных языков.
The purpose of the paper is to analyze “Ignite Talk” oral presentation as a method of communicative competence formation for effective intercultural communication at the Threshold or B1 level of learning English. The study tasks involved the following steps: 1) to define the term “Ignite Talk”; 2) to outline the requirements to the format and content of the “Ignite alk” presentation; 3) to organize and conduct a pedagogical experiment using “Ignite Talk” oral presentation method; 4) to characterize the peculiarities of the English speaking competence formation by means of “Ignite Talk”.Research methods are the following: a retrospective analysis, a descriptive method, and a method of complex linguistic and pragmatic analysis of the obtained data. Results. The author defined the term “Ignite Talk”, described the historical factors in the inception of this method, outlined key structural and contextual requirements to the oral presentation of such format. The results of the study proved that “Ignite Talk” is a very effective method for learning English as a foreign language, particularly in high school. Research findings revealed overall positive attitudes and perceptions amongst the students surveyed. However, some psychological difficulties and technical literacy challenges emerged during the intervention. Despite some constraints, the students indicated their readiness for new methods in English language teaching. Conclusions. In light of the research results presented in this paper, it is worth saying that the pedagogical experiment, conducted in terms of the English language course for 11-graders at a high school, made it possible to create an “Ignite Talk” presentation preparation algorithm in order to form communicative competences. Thus, the above-mentioned method can be used to learn/teach a second foreign language, as well as other subjects because it develops students’ communicative and public speaking skills. The prospects for further scientific research in this area might comprise the peculiarities of using the oral presentation method “Ignite Talk“ as an educational technology aimed at students-philologists’ English-speaking competence formation, including interpreters; as well as a number of other new teaching approaches to enhance motivation in the process of learning foreign languages.
Appears in Collections: Наукові видання (ІФСК)

Views

China China
1
Finland Finland
60
Germany Germany
171131
Greece Greece
1
Ireland Ireland
10416
Italy Italy
1
Latvia Latvia
17
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
200573700
United Kingdom United Kingdom
613597
United States United States
120026127
Unknown Country Unknown Country
4

Downloads

Germany Germany
4618852
Lithuania Lithuania
1
Ukraine Ukraine
12629367
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
200573699
Unknown Country Unknown Country
1

Files

File Size Format Downloads
Krasulia_Ignite_talk.pdf 526,58 kB Adobe PDF 217821921

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.