Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87370
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Історичні традиції благодійності та актуальний стан фандрейзингової діяльності у вищій освіті України
Other Titles Historical traditions of philanthropic giving and fundraising practices in higher education of contemporary Ukraine
Исторические традиции благотворительности и актуальное состояние фандрейзинговой деятельности в высшем образовании Украины
Authors Krasulia, Alla Viktorivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0003-2048-1879
Keywords традиції благодійності
традиции благотворительности
philanthropic giving traditions
фандрейзингова діяльність
фандрейзинговая деятельность
fundraising practices
меценатство
філантропія
филантропия
вища освіта
высшее образование
higher education
Type Article
Date of Issue 2014
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87370
Publisher Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка
License In Copyright
Citation Красуля, А. В. Історичні традиції благодійності та актуальний стан фандрейзингової діяльності у вищій освіті України // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2014. № 10 (44). С. 132–144.
Abstract Автором статті схарактеризовано сутність та взаємозв’язок ключових понять дослідження; проаналізовано історичні тенденції та закономірності розвитку благодійності; систематизовано події, пов’язані з меценатством; виокремлено ключові суб’єкти благодійної діяльності в кожен із визначених періодів; обґрунтовано основні етапи генезису благодійності в Україні; з’ясовано актуальний стан фандрейзингової діяльності в національній системі вищої освіти; а також окреслено перспективи розвитку освітнього фандрейзингу, як інструменту диверсифікації джерел ресурсного забезпечення університету в контексті неоліберальної ідеології сучасних освітніх реформ.
Автором статтьи охарактеризована сущность и взаимосвязь ключевых понятий исследования; проанализированы исторические тенденции и закономерности развития благотворительности; систематизированы события, связанные с меценатством; выделены ключевые субъекты благотворительной деятельности в каждом из определенных периодов; обоснованы основные этапы генезиса благотворительности в Украине; вияснено актуальное состояние фандрейзинговой деятельности в национальной системе высшего образования; а также намечены перспективы развития образовательного фандрейзинга, как инструмента диверсификации источников ресурсного обеспечения университета в контексте неолиберальной идеологии современных образовательных реформ.
The American system of higher education is admired around the world, both for its quality and diversity. Despite criticisms that are sometimes directed toward U.S. universities, they are regarded as models by many institutions elsewhere around the world. Ukraine is undergoing a dramatic transition in its higher education system. Previously reliant entirely on the government, Ukrainian universities now face declining government funding and are being encouraged to develop alternative sources of support. At the same time, strengthening higher education is viewed as a critical national strategy for growth in a global economy based on information technology. In this time of change, many universities are seeking to emulate higher education in the United States, especially with regard to the development of philanthropic support. Ukraine has also got deeply rooted giving traditions, which we find useful to understand in order to determine how or whether to adapt successful national practices, combined with the progressive American experience, to our contemporary situation in higher education. Thus, the following paper introduces definitions of the key terms used in the research and analyses their etymology as well as the way they relate to each other in an integrated whole. The establishment of common definitions is a criterion of science. The fields of institutional advancement and educational fundraising have yet to achieve such commonality, and although the paper does not resolve that problem, it offers some important distinctions. In the paper, the author provides an overview of the historical tendencies and models of philanthropic giving in Ukrainian society that shed the light on why people give and on the factors and processes that influenced that behavior. Moreover, the timeline of key philanthropic events in Ukraine that refer to the patronage of education and culture, beginning with the Paleolithic age up to the present days, is compiled; and the list of benefactors, set in their social context, in each of the specified periods is presented in the paper. Furthermore, the paper places contemporary educational fundraising in the context of history. It is not only a history of philanthropy but rather brief history of organized fundraising in Ukraine. Eventually, the focus is on the actual state of fundraising practices in the national system of higher education. The evolution of the professional field and the prospects for the development of educational fundraising as a tool to diversify sources of extramural support for universities, in the context of the neoliberal ideology of modern educational reforms, are discussed.
Appears in Collections: Наукові видання (ІФСК)

Views

Australia Australia
1
China China
1
Finland Finland
97
Germany Germany
1
Greece Greece
1
Indonesia Indonesia
1
Ireland Ireland
3347
Latvia Latvia
80
Lithuania Lithuania
1
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
860485
United Kingdom United Kingdom
47402
United States United States
1881951
Unknown Country Unknown Country
110047

Downloads

Austria Austria
181
China China
1
France France
1
Germany Germany
1
Latvia Latvia
1
Lithuania Lithuania
1
Romania Romania
1
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
318429
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
1881951

Files

File Size Format Downloads
Krasulia_fundraising_higher_education.pdf 294.88 kB Adobe PDF 2200569

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.