Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87371
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Перспективи використання досвіду фандрейзингової діяльності державних університетів США у вищій освіті України
Other Titles Best practices of fundraising in U.S. public universities that have potential for being transferred into the Ukrainian higher education
Перспективы использования опыта фандрейзинговой деятельности государственных университетов США в высшем образовании Украины
Authors Krasulia, Alla Viktorivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0003-2048-1879
Keywords фандрейзингова діяльність
фандрейзинговая деятельность
fundraising practices
благодійність
благотворительность
philanthropy
ендавмент
эндаумент
endowment
вища освіта
высшее образование
higher education
рекомендації
рекомендации
recommendations
використання досвіду
использование опыта
implementation of best practices
Type Article
Date of Issue 2015
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87371
Publisher Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка
License In Copyright
Citation Красуля, А. В. Перспективи використання досвіду фандрейзингової діяльності державних університетів США у вищій освіті України // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2015. № 1 (45). С. 17–26.
Abstract У статті узагальнено досвід фандрейзингової діяльності державних університетів США та визначено можливості використання стратегій фандрейзингу американської системи вищої освіти в контексті національних освітніх реформ, культурно-освітньої інтеграції України до світового співтовариства. Розроблено рекомендації щодо використання позитивного американського досвіду на національному, регіональному та інституційному рівнях із виокремленням законодавчого, освітнього, організаційно-педагогічного та методичного аспектів.
В статье обобщен опыт фандрейзинговой деятельности государственных университетов США и определены возможности использования стратегий образовательного фандрейзинга американской системы высшего образования в контексте национальных образовательных реформ, культурно-образовательной интеграции Украины в мировое сообщество. Разработаны рекомендации по использованию положительного американского опыта на национальном, региональном и институциональном уровнях с выделением законодательного, образовательного, организационно педагогического и методического аспектов предложенных рекомендаций.
The state of fundraising theory and research, legal trends affecting philanthropy, and new patterns of educational fundraising development at the global, regional, and institutional levels, as well as the comparison of foreign and national teaching experiences for the purpose of mutual enrichment of educational cultures, can be considered a distinct subject of comparative education research. Fundraising in higher education is interdisciplinary in its nature, as it is placed within the subject fields of several branches of modern science such as economics, marketing, sociology, psychology, higher education management that assumes a multidimensional approach to its research. The analysis of numerous Ukrainian research papers shows that a holistic study, ascertaining the theoretical, contextual, and organizational principles of fundraising practices in public U.S. universities and examining issues of extramural funding sources in national Ukrainian higher education, has not been carried out. The relevance and significance of such research is endorsed by the provisions of a wide range of normative documents and regulations of Ukraine, especially such as the Concept of humanitarian development of the Ukrainian state until 2020, Decree of the President of Ukraine «On the National Doctrine of Education Development» (2002), Laws of Ukraine «On Priorities of Innovative Practices in Ukraine» (2012), «On Charity and Charitable Organizations» (1997, 2013), «On Higher Education» (2014), etc. State funding poses significant challenges for Ukrainian universities in times of neoliberal ideology of contemporary reforms in national higher education. The purpose of this paper is to provide some recommendations on how to implement the best fundraising practices of public U.S. universities in the area of higher education in Ukraine on the national, regional, and institutional levels. The article focuses on the data published in a range of educational science journals to highlight the purposes, features, and structure of university financial endowments. All things considered, the proposed recommendations can help Ukrainian universities carry on their social mission, funding various activities relating to education, research, and innovation. The national interests of Ukraine urgently require it to join the international community and become an integral and influential European state. Higher education institutions of Ukraine should take an active part in the implementation of this task.
Appears in Collections: Наукові видання (ІФСК)

Views

Argentina Argentina
1
China China
31891
Finland Finland
259
Germany Germany
1
Greece Greece
1
Ireland Ireland
564
Latvia Latvia
15
Lithuania Lithuania
1
Ukraine Ukraine
11008
United Kingdom United Kingdom
4516
United States United States
63781
Unknown Country Unknown Country
11007

Downloads

Ireland Ireland
1
Latvia Latvia
1
Lithuania Lithuania
1
Ukraine Ukraine
31891
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
63781

Files

File Size Format Downloads
Krasulia_fundraising_perspectives.pdf 202,6 kB Adobe PDF 95676

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.