Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87473
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Forming Trust in the Medical System Through Marketing Activities of Medical Institutions of Certain Territories
Other Titles Формування довіри до медичної системи через маркетингову діяльність медичних закладів окремих територій
Authors Rosokhata, Anna Serhiivna  
Jasnikowski, A.
Vorontsova, Anna Serhiivna  
Koroshchenko, V.
Savchenko, I.
ORCID http://orcid.org/0000-0001-6944-1515
http://orcid.org/0000-0003-0603-3869
Keywords медична система
маркетингова діяльність
медичні установи
маркетинг територій
інформаційна діяльність медичних закладів
medical system
marketing activities
medical institutions
territories marketing
information activities of medical institutions
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87473
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Rosokhata, A., Jasnikowski, A., Vorontsova, A., Koroshchenko, V., & Savchenko, I. (2021). Forming Trust in the Medical System Through Marketing Activities of Medical Institutions of Certain Territories. Health Economics and Management Review, 4, 8-20. http://doi.org/10.21272/hem.2021.4-01
Abstract Особливістю суспільного розвитку в сучасному житті є розвиток ролі знань та інформації в суспільстві, в інтенсивному просуванні інформаційних технологій, у формуванні нових якісних форм інформаційної взаємодії людей. Систематизація літературних джерел та підходів до вирішення досліджуваної проблеми засвідчила, що соціальні відносини між лікарем і пацієнтом будуються на основі практичної взаємної довіри. Чим краще спілкування між ними, тим кращий результат. Це позитивно впливає на задоволеність пацієнта якістю наданої медичної допомоги і, в свою чергу, підвищує репутацію та лояльність до медичного закладу. Об’єктом дослідження є причини недовіри пацієнтів лікарям державних органів та медичній системі України в цілому. Предметом є інформаційно-маркетингова діяльність у державних медичних закладах з метою підвищення рівня довіри. Цільова аудиторія – пацієнти та керівники державних медичних закладів. Мета – надання рекомендацій керівництву медичних закладів щодо інформаційної діяльності для формування довіри до медичної системи. Для досягнення поставлених цілей використовувалися такі методи дослідження: порівняльний, аналітичний, статистичний, анкетний метод. Інформаційною базою дослідження є аналіз результатів дослідження; аналіз нормативної бази, аналіз наукової літератури, матеріалів науково-практичних конференцій, статистичних довідників та Інтернет-ресурсів. Інформаційною базою польового кількісного дослідження є анкетне опитування населення у соціальних мережах та державних лікарнях. У лютому 2021 року було проведено представницьке опитування щодо ставлення населення до державних медичних закладів серед населення Сумської області. В опитуванні взяли участь 203 респонденти: 117 (58%) жінок і 86 (42%) чоловіків. Люди відповідали на запитання про оцінку довіри та стану медичної системи, причини вибору державного чи приватного закладу, критерії, які враховуються при виборі сімейного лікаря та канали спілкування пацієнта з лікарем. Аналізуючи нормативно-правову базу щодо інформатизації в галузі медицини в Україні, виявлено, що актуальною проблемою є погана система організації та надання інформації. За даними опитування, 68,5% населення не довіряють медичній системі України та оцінюють стан медицини як задовільний. Але рівень довіри в цілому покращується. На жаль, інформаційно-комунікаційній політиці в Україні приділяється мало уваги. Працівники медичних закладів не зацікавлені розвиватися та йти в ногу з інноваціями. Лише 37% респондентів використовують альтернативні способи спілкування з лікарем (інтернет, телефон). Більшість респондентів зазначили, що необхідно покращити комунікацію між лікарями та пацієнтами. Для медичних працівників розроблено рекомендації щодо покращення комунікації на основі маркетингу з пацієнтами та підвищення інформаційної грамотності фахівців. Результати проведеного дослідження можуть бути корисними для управління закладів охорони здоров’я окремих територій, для сімейних лікарів, які ведуть безпосередньо комунікацію із пацієнтами та для інших органів та їх представників, що займаються у сфері медичної системи та є відповідальними за інформаційну та комунікаційну складову взаємодії із споживачами.
The peculiarity of social development in modern life is the development of the role of knowledge and information in society, in the intensive promotion of information technology, and in the formation of new qualitative forms of information interaction between people. Systematization literary sources and approaches for solving the problem indicates that social relations between doctor and patient are built on the basis of practical mutual trust. The better the communication between them, the better the result. This has a positive effect on the patient's satisfaction with the quality of medical care provided and, in turn, increases the reputation and loyalty to the medical institution. The object of the study is the reasons for patients' distrust of doctors of government agencies and the medical system of Ukraine as a whole. The subject is informational and marketing activities in public medical institutions in order to increase the level of trust. The target audience is patients and managers of public medical institutions. The purpose is to provide recommendations to the management of medical institutions on information activities to build trust in the medical system. To achieve the goals used these research methods: comparative, analytical, statistical, questionnaire method. The information base of the study is the analysis of the results of research, analysis of the regulatory framework, analysis of scientific literature, materials of scientific and practical conferences, statistical reference books and Internet resources. The information base of the field quantitative research is a questionnaire survey of the population on social networks and public hospitals. In February 2021, a representative survey was conducted on the attitude of people to public medical institutions among the population of Sumy region. 203 respondents took part in this survey: 117 (58%) women and 86 (42%) men. People answered questions about the assessment of trust and the state of the medical system, the reasons for choosing a public or private institution, the criteria that are considered when choosing a family doctor and the patient's communication channels with the doctor. Analyzing the regulatory framework for informatization in the field of medicine in Ukraine, it was found that the current problem is the poor system of organization and provision of information. According to the survey, 68.5% of the population do not trust the medical system of Ukraine and assess the state of medicine as satisfactory. But the level of trust as a whole is improving. Unfortunately, little attention is paid to information and communication policy in Ukraine. Employees of medical institutions are not interested in developing and keeping up with innovations. Only 37% of respondents use alternative methods of communication with a doctor (internet, telephone). Most respondents said that communication between doctors and patients needed to be improved. Guidelines have been developed for healthcare professionals to improve communication as based on marketing with patients and increase the information literacy of professionals. The results of the study may be useful for the management of health facilities in certain territories, for family physicians who communicate directly with patients and for other institutions and their representatives involved in the health system and are responsible for information and communication component of interaction with consumers.
Appears in Collections: Health Economics and Management Review

Views

China China
1
Côte d’Ivoire Côte d’Ivoire
1
Finland Finland
435440887
France France
1
Greece Greece
1
Ireland Ireland
2814030
Israel Israel
13741
Lithuania Lithuania
1
Luxembourg Luxembourg
1
Pakistan Pakistan
1
Poland Poland
1
Singapore Singapore
1
Turkey Turkey
4840895
Ukraine Ukraine
1527877604
United Kingdom United Kingdom
106942621
United States United States
-1228757942
Unknown Country Unknown Country
-1228757944
Vietnam Vietnam
1019

Downloads

Canada Canada
1
China China
149559827
France France
1
Israel Israel
1
Lithuania Lithuania
1
Taiwan Taiwan
1
Turkey Turkey
4840896
Ukraine Ukraine
-1228757941
United Arab Emirates United Arab Emirates
-539599059
United Kingdom United Kingdom
4840891
United States United States
838718711
Unknown Country Unknown Country
17352194
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Rosokhata_hem_4_2021.pdf 341,42 kB Adobe PDF -753044475

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.