Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87793
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Сучасні тенденції та проблеми розвитку системи освіти в Україні: вплив на міграцію інтелектуального капіталу
Other Titles The current trends and issues in the Ukrainian educational system: impact on migration of intellectual capital
Authors Пудрик, Д.
Kwilinski, Aleksy  
Василина, Т.
ORCID http://orcid.org/0000-0001-6318-4001
Keywords інтелектуальний капітал
освіта
вища освіта
професійно-технічна освіта
міграція
державна політика
intellectual capital
education
higher education
vocational education
migration
public policy
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87793
Publisher Сумський державний університет
License In Copyright
Citation Пудрик Д., Квілінський О. С., Василина Т. Сучасні тенденції та проблеми розвитку системи освіти в Україні: вплив на міграцію інтелектуального капіталу // Вісник Сумського державного університету. Серія Економіка. 2020. № 4. С. 178−184. DOI: 10.21272/1817-9215.2020.4-21
Abstract Посилення конкуренції за інтелектуальний капітал на світовому ринку спонукає країни уряди країн формувати сприятливі умови для міграції висококваліфікованих трудових ресурсів. Відповідно до міжнародних звітів з міграції все більших обертів набирає освітня міграція/ З огляду на це, уряди країн формують та оновлюють стратегії розвитку освіти з урахуванням наявних трендів та викликів функціонування світової економіки. На основі узагальнення результатів аналізу наукових досліджень у зазначеній проблематиці, авторами теоретично доведено взаємозв’язок між системою освіти та активністю міграційних процесів в країні. Метою статті є аналіз основних тенденцій розвитку системи освіти в країні та їх вплив на міграцію інтелектуального капіталу. У статті авторами проаналізовано позиції України за світовими індексами The Good Country Index та Global Innovation Index. Визначено, що порівняно з Німеччиною, Польщею та Чехією (найбільш популярні країни-призначення для імміграції вітчизняного інтелектуального капіталу) позиції України значно нижчі. Відповідно до даних Світового Банку коефіцієнт охоплення вищою освітою в Україні з кожним роком зростає. Результати дослідження свідчать, що Україна має широко розвинену систему освіти, у якій 75,5% від всіх вищих закладів вищої освіти мають державну форму власності. Це означає, що уряд України є основним гарантом у наданні доступу до якісної освіти. Схожі моделі має Німеччина та Канада, тоді як у Польщі та США питома вага приватних закладів вищої освіти переважає у загальній їх кількості. На основі аналізу статистичних даних, встановлено, що початок воєнно-політичних конфліктів спровокував відтік іноземних-студентів з України. Однак, починаючі з 2017 року кількість нових студентів-іноземців, прийнятих на навчання почало поступово зростати. Авторами доведено, що наявна асиметрія у міграції інтелектуального капіталу на світовому ринку обумовлюють необхідність оновлення державної освітньої політики з урахуванням сучасних реалій та викликів: глобалізаційних процесів, проникнення цифрових технологій у всі сектори економіки, загострення наслідків дії світових криз (фінансових, епідеміологічних, екологічних тощо).
Increasing competition for intellectual capital in the world market encourages governments to create favourable conditions for the highly skilled labour migration. According to international migration reports, educational migration is growing. Based on the generalization of the results of scientific research analysis, the authors theoretically proved the relationship between the education system and the migration processes activity in the country. The article aims to analyse the main trends in the Ukrainian education system development and their impact on the intellectual capital migration. In the article the authors analyse the position of Ukraine on the world indices The Good Country Index and Global Innovation Index. It is determined that in comparison with Germany, Poland and the Czech Republic (the most popular destination countries for immigration of the Ukrainian intellectual capital), Ukraine's position is much lower. According to the World Bank, the coverage rate of higher education in Ukraine is growing every year. The results of the study show that 75.5% of all higher education institutions have state ownership. This means that the Government of Ukraine is the main guarantor in providing access to quality education. Germany and Canada have similar models, while in Poland and the United States the share of private higher education institutions predominates in their total number. Based on the analysis of statistical data, it is established that the beginning of military-political conflicts provokes the outflow of foreign students from Ukraine. However, starting in 2017, the number of new foreign students admitted to study began to grow gradually. The authors prove that the asymmetry in the migration of intellectual capital in the world market necessitates the renewal of state educational policy considering modern realities and challenges: globalization processes, penetration of digital technologies into all sectors of the economy, exacerbation of global crises (financial, epidemiological, environmental, etc.).
Appears in Collections: Вісник Сумського державного університету. Економіка

Views

Canada Canada
1
China China
1
Czechia Czechia
1
Greece Greece
192
Ireland Ireland
1554
Singapore Singapore
1
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
181470
United Kingdom United Kingdom
55956
United States United States
424920
Unknown Country Unknown Country
181469

Downloads

Germany Germany
42353
Ireland Ireland
1
Russia Russia
1
Ukraine Ukraine
424917
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
424919

Files

File Size Format Downloads
Pudryk_intellectual_capital.pdf 331,54 kB Adobe PDF 892192

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.