Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87811
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title The Motivation of Prosocial Behavior of Adolescents
Authors Kyrychenko, V.I.
Petrochko, Z. V.
Necherda, V.
Yezhova, Olha Oleksandrivna  
Denysiuk, Ol.
ORCID http://orcid.org/0000-0002-8916-4575
Keywords просоціалізація
просоциализация
prosocialization
структура навчальної мотивації
структура учебной мотивации
the structure of educational motivation
підлітки
подростки
adolescence
когнітивні стилі
когнитивные стили
the cognitive styles
когнітивно-мотиваційні стилі
когнитивно-мотивационные стили
the cognitive-motivational styles
Type Article
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87811
Publisher BRAIN. Broad Research in March, 2022 Artificial Intelligence and Neuroscience
License Copyright not evaluated
Citation Kyrychenko, V., Petrochko, Z., Necherda, V., Yezhova, O., & Denysiuk, O. (2022). The Motivation of Prosocial Behavior of Adolescents. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, 13(1), 308-323.
Abstract У статті представлено нейропсихологічний підхід теоретико-експериментального аналізу дослідження мотивації просоціальної поведінки підлітків. Приділено увагу теоретичному вивченню просоціалізації особистості та можливості позитивної мотивації на різних вікових етапах, відповідно до нервово-психічних особливостей підлітків. Представлено роль структурних характеристик когнітивно-мотиваційної сфери, що активно розвивалися в нейропсихологічних і когнітивно-орієнтованих теоретичних напрямках: когнітивний напрямок неофрейдизму (школа Менінгера), мотиваційно-когнітивні теорії особистості, напрями когнітивної психології. Проведено аналіз теоретичних уявлень, напрямків проблемної мотивації вибору просоціальної поведінки підлітків з точки зору нейропсихологічного підходу. Для досягнення цієї мети в даному дослідженні було використано ряд методів: загальнонауковий – теоретичний аналіз психолого-педагогічної наукової літератури та узагальнення даних, конкретно-науковий – ранжування експериментальних даних. Для визначення основних компонентів навчальної мотивації підлітків використано методику діагностики структури навчальної мотивації, яка дозволила дослідити найбільш значущі мотиви навчальної діяльності та провести якісний їх аналіз серед учнів різних форм і дисциплін (Фетискін, 2002). Для обґрунтування зв’язку між просоціальною поведінкою підлітка та основними компонентами навчальної мотивації було проведено попарне порівняння показників учнів-підлітків, які навчаються за різними дисциплінами. Зроблено висновок, що когнітивно-мотиваційні стилі, які формують просоціальну поведінку особистості, також передбачають перевагу певних способів інтелектуальної поведінки, які найкраще відповідають пізнавальним нахилам і здібностям людини. Поняття «когнітивні стилі» характеризує індивідуальну відмінність у причині, потребі, прагненні та способі отримання, обробки та використання інформації. Когнітивний стиль описує спосіб мотивації підлітка.
В статье представлен нейропсихологический подход теоретико-экспериментального анализа исследования мотивации просоциального поведения подростков. Уделено внимание теоретическому изучению социализации личности и возможности положительной мотивации на разных возрастных этапах в соответствии с нервно-психическими особенностями подростков. Представлена роль структурных характеристик когнитивно-мотивационной сферы, активно развивавшихся в нейропсихологических и когнитивно-ориентированных теоретических направлениях: когнитивное направление неофрейдизма (школа Менингера), мотивационно-когнитивные теории личности, направления когнитивной психологии. Проведен анализ теоретических представлений, направлений проблемной мотивации выбора просоциального поведения подростков с точки зрения нейропсихологического подхода. Для достижения этой цели в данном исследовании был использован ряд методов: общенаучный – теоретический анализ психолого-педагогической научной литературы и обобщение данных, конкретно научный – ранжирование экспериментальных данных. Для определения основных компонентов учебной мотивации подростков использована методика диагностики структуры учебной мотивации, которая позволила исследовать наиболее значимые мотивы учебной деятельности и провести их качественный анализ среди учащихся (Фетискин, 2002). Для обоснования связи между просоциальным поведением подростка и основными компонентами учебной мотивации было проведено попарное сравнение показателей учащихся подростков, обучающихся по разным дисциплинам. Сделан вывод, что когнитивно-мотивационные стили, формирующие просоциальное поведение личности, также предусматривают преимущество определенных способов интеллектуального поведения, которые лучше всего соответствуют познавательным наклонностям и способностям человека. Понятие «когнитивные стили» характеризует индивидуальное различие в причине, потребности, стремлении и способе получения, обработки и использования информации. Когнитивный стиль обрисовывает метод мотивации подростка.
Abstract: In article the neuropsychological approach of theoretical and experimental analysis of the study of motivation of prosocial behavior of adolescents is presented. Attention is paid to the theoretical study of prosocialization of personality and the possibility of positive motivation at different age stages, according to the neuropsychological characteristics of adolescents. The role of structural characteristics of the cognitivemotivational sphere is presented, which became actively developed in neuropsychological and cognitively oriented theoretical directions: a cognitive direction of neo-Freudianism (the Meninger school), the motivational-cognitive theories of personality, the directions of cognitive psychology. The analysis of theoretical concepts, directions of the problem motivation of prosocial behavior decision of adolescents from the viewpoint of the neuropsychological approach is carried out. In order to achieve this goal, it has been used a number of methods in this study: general scientific – a theoretical analysis of psychological and pedagogical scientific literature and generalization of data, specific scientific – ranking of experimental data. To determine the main components of the educational motivation of adolescents the method of diagnosing the structure of educational motivation is used, which allowed to investigate the most significant motives of educational activities and their qualitative analysis among pupils of different forms and discipline areas (Fetiskin, 2002). So as to substantiate the connection between the prosocial behavior of an adolescent and the principal components of educational motivation, pairwise comparisons of the indicators of pupils-adolescents studying in different discipline areas were conducted. It is concluded the cognitive-motivational styles, which shape the prosocial behavior of the individual, also provide the preference of certain ways of intellectual behavior that best eligible to the cognitive inclinations and abilities of a person. A concept the "cognitive styles" characterizes the individual difference in the cause, need, aspiration and way of obtaining, processing and using information. Cognitive style describes a way to motivate of an adolscent.
Appears in Collections: Наукові видання (НН МІ)

Views

China China
1
Greece Greece
1
Ireland Ireland
16465
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
300189
United Kingdom United Kingdom
150095
United States United States
2332318
Unknown Country Unknown Country
300188
Vietnam Vietnam
239

Downloads

China China
150093
Germany Germany
1565140
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
1565141
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
2332319
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Yezhova_prosocialization.pdf 422,99 kB Adobe PDF 5612696

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.