Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87912
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Особливості використання сленгів у німецькомовному музичному дискурсі
Other Titles Peculiarities of the slang usage in the German-speaking music discourse
Authors Brovkina, Oksana Volodymyrivna  
Турчин, К.В.
ORCID http://orcid.org/0000-0003-0778-6387
Keywords дискурс
discourse
пісня
песня
song
сленг
slang
словотворення
словообразование
word formation
запозичення
заимствование
borrowing
Type Article
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87912
Publisher Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка
License In Copyright
Citation Бровкіна, О., Турчин, К. (2022). Особливості використання сленгів у німецькомовному музичному дискурсі. Проблеми гуманітарних наук: збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Серія «Філологія», 49, 29–34. doi: https://doi.org/10.24919/2522-4565.2022.49.4.
Abstract Статтю присвячено вивченню сленгу як засобу спілкування в сучасному німецькомовному музичному дискурсі. Метою роботи є опис фразеологічного складу німецького молодіжного сленгу, його генетичних характеристик та виявлення національно-культурної своєрідності молодіжних сленгів у музичному дискурсі. Для розвідки залучено загальнонаукові методи, що включають в себе описовий метод, спостереження, систематизації, інтерпретації, класифікації. З метою виявлення вербальних засобів реалізації сленгів та їхнього комунікативно-прагматичного призначення використано функціональний метод. Для визначення змісту сленгових мовних одиниць у музичному дискурсі застосовано структурно-семантичний метод. Кількісно-статистичний метод дав змогу зафіксувати активність використання сленгів у музичному дискурсі. Аналіз проведеного дослідження уможливив висновок, що музичний дискурс – це художнє явище й тип мовленнєвої практики, визначений шлях до того чи того смислу; сутність комунікативної моделі мовленнєвої практики загалом. Прагнучи наблизити мову пісні до мовного стандарту масового слухача й тим самим посилити ефективність впливу, автори сучасних пісенних текстів, з одного боку, вдаються до активного використання сленгової, жаргонної, просторічної, іншомовної лексики. З другого боку, антропоцентричний підхід до мови, орієнтованість на людину, соціум та культуру визначили зрослий інтерес дослідників в сучасній лінгвістичній науці до соціолектів та феномену сленгу. Молодіжний сленг у музичному дискурсі виникає з метою самоідентифікації й відокремлення від інших соціальних та вікових груп для самоствердження чи реалізації себе як особистості. Поповнення молодіжного сленгу німецької мови забезпечують запозичення, словотворення та зміна значень слова.
Статья посвящена изучению сленга как средства общения в современном немецкоязычном музыкальном дискурсе. Целью работы является описание фразеологического состава немецкого молодежного сленга, его генетические характеристики и выявление национально-культурного своеобразия молодежных сленгов в музыкальном дискурсе. Анализ проведенного исследования помог сделать вывод, что музыкальный дискурс – это художественное явление и тип речевой практики, определенный путь к тому или иному смыслу; сущность коммуникативной модели речевой практики в целом. Стремясь приблизить язык песни к языковому стандарту массового слушателя и тем самым усилить эффективность воздействия, авторы современных песенных текстов, с одной стороны, прибегают к активному использованию сленговой, жаргонной, иноязычной лексики. С другой стороны, антропоцентрический подход к языку, ориентированность на человека, социум и культуру определили возросший интерес исследователей в современной лингвистической науке к социолектам и феномену сленга.
The article is devoted to the study of a slang as a means of communication in the modern German-speaking music discourse. The aim of the work is to describe the phraseological composition of the German youth slang, its genetic characteristics and to identify the national and cultural peculiarities of the youth slang in the music discourse. General scientific methods are involved in this work, among which are a descriptive method, observation, systematization, interpretation, classification. In order to identify verbal means of the slang realization and its communicative-pragmatic purpose, a functional method was used. The structural-semantic method was used to determine the content of the slang language units in the music discourse. The quantitative-statistical method made it possible to record the activity of the slang usage in the music discourse. The results of the study allowed us to conclude that music discourse is an artistic phenomenon and a type of speech practice in general, a certain path to a particular meaning; the essence of the communicative model of speech practice in general. In an effort to bring the language of the song closer to the language standard of the mass audience and thus increase the effectiveness of influence, the authors of modern song lyrics on the one hand resort to active use of the slang and foreign language vocabulary. On the other hand, the anthropocentric approach to the language, human orientation, society and culture have determined the growing interest of researchers of the modern linguistics in sociolects and the phenomenon of the slang. Youth slang in music discourse arises for the purpose of self-identification and separation from other social and age groups for self-affirmation or realization of oneself as a person. Replenishment of the youth slang of the German language is carried out by borrowing, word formation and changing the meanings of the word.
Appears in Collections: Наукові видання (ІФСК)

Views

China China
1372391926
Germany Germany
1504999230
Ireland Ireland
-1553200509
Japan Japan
1589389
Romania Romania
1
Ukraine Ukraine
-57252465
United Kingdom United Kingdom
73886402
United States United States
1504999231
Unknown Country Unknown Country
202649682

Downloads

China China
1
France France
1
Germany Germany
-1553200513
Lithuania Lithuania
1
Poland Poland
1
Romania Romania
1
Ukraine Ukraine
-1244904408
United Kingdom United Kingdom
2854
United States United States
-1244904407
Unknown Country Unknown Country
1

Files

File Size Format Downloads
Brovkina_music_discourse.pdf 189,93 kB Adobe PDF 251960828

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.