Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87976
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Current trends and current problems of training educational managers
Authors Tsekhmister, Ya.
Malatsai, I.
Nechitailo, I.
Yemelianova, Olena Valerianivna  
Korol, O.
Statsenko, Н.
ORCID http://orcid.org/0000-0002-3277-1227
Keywords higher education institution
professional training
manager
educational management
leadership
educational process
innovation
growth mindset
заклад вищої освіти
професійна підготовка
керівник
лідерство
освітній процес
інновації
мислення зростання
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87976
Publisher ТОВ "ФІНТЕХАЛЬЯНС"
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Tsekhmister Я., Malatsai І., Nechitailo, I., Yemelyanova О., Korol, O., & Statsenko Н. (2021). CURRENT TRENDS AND CURRENT PROBLEMS OF TRAINING EDUCATIONAL MANAGERS. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, 6(41), 556–563. https://doi.org/10.18371/fcaptp.v6i41.251532
Abstract Проаналізовано проблему професійної підготовки фахівців у сфері освітнього менеджменту. Виявлено, що поява зазначеної спеціальності зумовлена метаморфозами в суспільно-економічному житті та гострою конкуренцією між освітніми установами. З огляду на чисельність полівекторних наукових публікацій зазначена проблема актуальна і динамічна, відтак поле для її розкриття дає нові дослідницькі напрями. Огляд літератури дозволив окреслити такі ключові проблеми освітнього менеджменту: практична діяльність керівника, упровадження інновацій; процес підготовки фахівців; моніторинг ефективності та оцінка якості освітнього менеджменту. Через ознайомлення та аналіз із ними ми зробили спробу розкрити сучасні тенденції та актуальні проблеми підготовки менеджерів освіти. З’ясовано, що освітній менеджмент — міждисциплінарна категорія, котра перебуває на периферії теорії і практики освітньої галузі та економіки. І якщо в першому варіанті зв’язок очевидний, то у другому — на перший погляд, латентний, проте саме суспільно-економічні процеси детермінують діяльність керівника, завдання якого полягає у вивченні тенденцій ринку праці та побудові ефективної стратегії загального розвитку закладу освіти. Актуальним питанням є висвітлення базових для керівника особистісних якостей, психологічних характеристик і практичних умінь. Так, чільне місце займає вивчення когнітивної сфери, творчого потенціалу та готовності до інноваційної діяльності. Злободенною залишається і проблема організації освітнього процесу. Зокрема, компетентнісного підходу і розкриття творчих можливостей студентів як ресурсу для майбутньої професійної діяльності. Глибше розуміння професійної підготовки забезпечив фрагментарний аналіз окремих аспектів діяльності закладів вищої освіти в Україні, Великій Британії та Сполучених Штатах Америки (по одному закладу із кожного регіону). Установлено, що загальні тенденції підготовки аналогічні, проте європейські ЗВО акцентують увагу на міжнародній академічній мобільності; США — на практичній компоненті; України — теоретичній базі. На основі вищезазначеного матеріалу ми розробили ієрархічну модель факторів-детермінантів освітнього процесу підготовки освітніх менеджерів. Визначили, що їхній вплив, залежно від масштабності дії — лише на освіту чи на суспільство в цілому, може бути явний або латентний. Така модель дає чітке уявлення про місце освітнього менеджменту в суспільному житті. Перспективи дальших досліджень убачаємо в розробленні конкретних рекомендацій, що стосуються розв’язання актуальних проблем підготовки менеджерів освіти.
The article analyzes the problem of professional training in the field of educational management. It was found that the emergence of this specialty is due to metamorphoses in socio-economic life and fierce competition between educational institutions. Given the number of multi-vector scientific publications, this problem is relevant and dynamic, so the field for its disclosure provides new research directions. The review of the literature allowed to outline the following key problems of educational management: practical activities of the head, the introduction of innovations; the process of training specialists; monitoring the effectiveness and evaluation of the quality of educational management. Through acquaintance and analysis with them, we made an attempt to reveal current trends and current issues of training education managers. Educational management has been found to be an interdisciplinary category on the periphery of education and economics. And if in the first case the connection is obvious, in the second - at first glance latent, but it is socio-economic processes that determine the activities of the head, whose task is to study labor market trends and build an effective strategy for the overall development of education. The topical issue is the coverage of basic personal qualities, psychological characteristics and practical skills. Thus, the study of cognitive sphere, creative potential and readiness for innovative activity occupies a prominent place. The problem of organizing the educational process also remains topical. In particular, the competence approach and the disclosure of creative opportunities of students as a resource for future professional activities. A deeper understanding of professional training was provided by a fragmentary analysis of certain aspects of higher education institutions in Ukraine, the United Kingdom and the United States (one institution from each region). It is established that the general trends in training are similar, but European universities focus on international academic mobility; USA — on the practical component; Ukraine — the theoretical basis. Based on the above material, we have developed a hierarchical model of determinants of the educational process of training educational managers. They determined that their impact, depending on the scale of the action — only on education or on society as a whole, can be explicit or latent. This model gives a clear idea of the place of educational management in public life. We see the prospects for further research in the development of specific recommendations for solving current problems of training education managers.
Appears in Collections: Наукові видання (ІФСК)

Views

Australia Australia
113077
Azerbaijan Azerbaijan
19075589
Canada Canada
1
Colombia Colombia
1
Ecuador Ecuador
310142
Indonesia Indonesia
1659
Ireland Ireland
419
Netherlands Netherlands
1
Poland Poland
1
Russia Russia
328992905
Singapore Singapore
1
Slovakia Slovakia
19075592
Taiwan Taiwan
1
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
328992899
United Kingdom United Kingdom
751646
United States United States
96554913
Unknown Country Unknown Country
19075600

Downloads

Australia Australia
47392
Azerbaijan Azerbaijan
19075590
China China
812944451
Czechia Czechia
1
Ecuador Ecuador
1
Germany Germany
19075582
India India
1
Ireland Ireland
1
Kenya Kenya
1
Netherlands Netherlands
1
Pakistan Pakistan
10805
Russia Russia
1663
Slovenia Slovenia
1
South Africa South Africa
1
South Korea South Korea
1
Sweden Sweden
1
Thailand Thailand
19075580
Ukraine Ukraine
812944453
United States United States
812944450

Files

File Size Format Downloads
Tsekhmister_et_al_Current_trends_2022.pdf 1,64 MB Adobe PDF -1798847320

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.