Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88004
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Концепція радянської ідентичності в контексті ідеологізації суспільства: аналіз ЗМІ
Other Titles The concept of Soviet identity in the context of ideologizing society: analysis of the media
Authors Почапська, О.
ORCID
Keywords радянська ідентичність
ідеологізація
пропаганда
друкована періодика
тоталітарна журналістика
Soviet identity
ideologizing
propaganda
newspapers
totalitarian journalism
Type Article
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88004
Publisher Сумський державний університет
License In Copyright
Citation Почапська О. Концепція радянської ідентичності в контексті ідеологізації суспільства: аналіз ЗМІ // Образ. 2022. Вип. 1 (38). С. 80-88. DOI: https://doi.org/10.21272/Obraz.2022.1(38)-80-88
Abstract Стаття має на меті розкрити стратегію концептуалізації радянської ідентичності в контексті ідеологізації суспільства засобами масової інформації і пропаганди 1943–1960 рр. Автор проводить контент-аналіз публікацій, досліджує особливості відображення історичних подій та їх програмований вплив на формування поведінкових стереотипів аудиторії. У результаті доходить висновку, що радянізація української дійсності відбувалася, зокрема, і через медіаповідомлення, в яких чітко розмежовувалися поняття "друг" і "ворог", а також формувалося ставлення до українського через так звану "стратегію м’якої русифікації за системою Жданова". Тому формування й самоідентифікація радянської особистості визначалася принципом повного сприйняття СРСР і діяльності комуністичної партії. Відбувалася цілковита заміна цінностей, а також поступове нівелювання національних звичаїв і традицій.
The article aims to reveal the strategy of conceptualization of the Soviet identity in the context of ideologizing society by mass media and propaganda (1943rd–1960th). The author conducts a content analysis of publications, explores the features of the reflection of historical events and their programmed influence on the formation of behavioral stereotypes of the audience. As a result, the author concludes that the Sovietization of Ukrainian reality took place through media reports, which clearly distinguished between the concepts of "friend" and "enemy", as well as formed the attitude to the Ukrainian through the so-called strategy of "soft Russification by Zhdanov". Thus, the formation and self-identification of the Soviet personality was determined by the principle of full perception of the USSR and the activities of the Communist Party. There was a complete replacement of values , as well as the gradual leveling of national customs and traditions.
Appears in Collections: Образ

Views

Czechia Czechia
1
Germany Germany
282
Ireland Ireland
1124
Poland Poland
4595037
Singapore Singapore
1
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
1292843
United Kingdom United Kingdom
26906
United States United States
8328178

Downloads

Belgium Belgium
1
China China
26903
Czechia Czechia
1
Denmark Denmark
1
France France
1
Germany Germany
1
Ireland Ireland
1
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1
Poland Poland
861897
Ukraine Ukraine
173703
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
8328179

Files

File Size Format Downloads
Pochapska_Obraz_1_2022.pdf 108,69 kB Adobe PDF 9390691

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.