Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88080
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Shift in competitive balance of the global and domestic commerce markets in the pandemic period
Authors Yarova, Inessa Yevhenivna  
Marekha, Iryna Serhiivna  
Poliakova, S.S.
Denysenko, Y.I.
ORCID http://orcid.org/0000-0001-9840-131X
http://orcid.org/0000-0002-9905-7706
Keywords конкурентоспроможність
конкурентоспособность
competitevness
глобальний ринок
глобальный рынок
global market
товари та послуги
товары и услуги
goods and services
електронна торгівля
электронная торговля
e-commerce
Type Book chapter
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88080
Publisher OKTAN PRINT (Praha)
License Copyright not evaluated
Citation Yarova, I., Marekha, I., Poliakova, S., & Denysenko, Ye. (2021) Shift in competitive balance of the global and domestic commerce markets in the pandemic period. The postpandemics economics: prospects and challenges: collective monograph. Praha: OKTAN PRINT, 432 p. (234-244).
Abstract Коронавірус офіційно з'явився в березні 2020 року, але виник задовго до цього часу в середині грудня 2019 року в Китаї. Це змінило життя як людей, і економіку в усьому світі. На жаль, не на краще. Станом на квітень 2020 р. передбачувані економічні збитки від коронавірусу у світі становитимуть не менше 5 доларів трлн, за даними Bloomberg. Востаннє ми бачили такі масштабні ефекти пандемії у 14 столітті під час епідемії чуми, коли європейці зіштовхнулися з нестачею робочої сили та зростанням податків. Пандемія коронавірусу змінила світ зі значним зрушенням у торгівлі. Таке зрушення стало двояким. З одного боку, вартість глобальних експортних операцій знизилася з 19 дол. трлн у 2019 році до 17,6 трлн доларів у 2020 році. З іншого боку, COVID-19 спровокував поворотний момент у цифровій та електронній комерції. На тлі уповільнення економічної активності пандемія призвела до сплеску електронної комерції та прискореної цифрової трансформації. Оскільки блокування стали новою нормою, підприємства та споживачі все більше «ставали цифровими», надаючи та купуючи більше товарів та послуг в Інтернеті, збільшивши частку електронної комерції у світовій роздрібній торгівлі з 14% у 2019 році до 17% у 2020 році. Для аналізу таких зрушень у глобальному масштабі і особливо важливим є внутрішній ринок.
Коронавирус официально появился в марте 2020 года, но возник задолго до этого времени в середине декабря 2019 года в Китае. Это изменило жизнь как людей, так и экономику во всем мире. К сожалению, не в лучшую сторону. По состоянию на апрель 2020 г. предполагаемый экономический ущерб от коронавируса в мире составит не менее 5 долларов трлн, по данным Bloomberg. В последний раз мы видели такие масштабные эффекты пандемии в 14 веке во время эпидемии чумы, когда европейцы столкнулась с нехваткой рабочей силы и ростом налогов. Пандемия коронавируса изменила мир со значительным сдвигом в торговле. Такой сдвиг стал двоякий. С одной стороны, стоимость глобальных экспортных операций снизилась с 19 долл. трлн в 2019 году до 17,6 трлн долларов в 2020 году. С другой стороны, COVID-19 спровоцировал поворотный момент в цифровой и электронной коммерции. На фоне замедления экономической активности, пандемия привела к всплеску электронной коммерции и ускоренной цифровой трансформации. Поскольку блокировки стали новой нормой, предприятия и потребители все больше «становились цифровыми», предоставляя и покупая больше товаров и услуг в Интернете, увеличив долю электронной коммерции в мировой розничной торговле с 14% в 2019 году до 17% в 2020 году. Для анализа таких сдвигов в глобальном масштабе и особенно важен внутренний рынок.
The coronavirus officially appeared in March 2020, but it arose long before this time in midDecember 2019 in China. It has changed the lives of both people and the economy in the whole world. Unfortunately, not for the better. As of April 2020, the estimated economic impact of the coronavirus in the world will be at least $ 5 trillion, according to Bloomberg. The last time we saw such large -scale effects of a pandemic in the 14th century during the plague epidemic, when Europeans faced labor shortages and rising taxes. Coronavirus pandemics has changed global markets dramatically with a significant shift in commerce. Such shift became twofold. On one hand, the global export operations value has decreased from $19 trillion in 2019 to $ 17,6 trillion in 2020. From the other hand, the COVID -19 triggered the digital and e-commerce turning point. Amid slowing economic activity, pandemics has led to a surge in e-commerce and accelerated digital transformation. As lockdowns became the new normal, businesse s and consumers increasingly “went digital”, providing and purchasing more goods and services online, raising e-commerce’s share of global retail trade from 14% in 2019 to about 17% in 2020. The analysis of such shifts on the global scale and domestic market in particular is of crucial importance.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ БіЕМ)

Views

Austria Austria
22227
Czechia Czechia
1
India India
1
Ireland Ireland
98
Kenya Kenya
1
Malaysia Malaysia
353533
Nigeria Nigeria
1
Peru Peru
1
Philippines Philippines
1
Portugal Portugal
1
Saudi Arabia Saudi Arabia
1
Singapore Singapore
1
South Africa South Africa
1
Spain Spain
176766
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
117845
United Kingdom United Kingdom
30099
United States United States
707066

Downloads

Bosnia & Herzegovina Bosnia & Herzegovina
1
Czechia Czechia
1
Germany Germany
707066
Ireland Ireland
1
Malaysia Malaysia
1
Peru Peru
1
Spain Spain
1
Ukraine Ukraine
707066
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
58923
Unknown Country Unknown Country
30096

Files

File Size Format Downloads
Yarova_e-commerce.pdf 1,14 MB Adobe PDF 1503158

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.