Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88595
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Адміністративно-правові засади взаємодії органів ювенальної превенції та органів місцевого самоврядування у сфері запобігання правопорушенням у дитячому середовищі |
Other Titles |
Administrative and legal framework of the interaction between juvenile prevention bodies and local self-government bodies in the field of prevention of juvenile delinquency |
Authors |
Dudchenko, Viacheslav Valerievich
|
ORCID | |
Keywords |
органи місцевого самоврядування державна служба ювенальна превенція ювенальна юстиція Національна поліція України відповідальність працівників поліції профілактика правопорушень провадження у справах про адміністративні правопорушення взаємодія органів місцевого самоврядування та підрозділу ювенальної превенції Національної поліції діти і підлітки принципи взаємодії запобігання правопорушенням у дитячому середовищі local self-government bodies civil service juvenile prevention juvenile justice National Police of Ukraine responsibility of police officers crime prevention proceedings on administrative offenses interaction of local self-government bodies and juvenile prevention department of the National Police children and adolescents principles of interaction delinquency in children's environment |
Type | PhD Thesis |
Date of Issue | 2022 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88595 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | Copyright not evaluated |
Citation | Дудченко, В. В. Адміністративно-правові засади взаємодії органів ювенальної превенції та органів місцевого самоврядування у сфері запобігання правопорушенням у дитячому середовищі : дис. ... д-ра філософії : 081. Суми, 2022. 238 с. |
Abstract |
Дисертаційну роботу присвячено дослідженню адміністративно- правових засад взаємодії органів ювенальної превенції та органів місцевого самоврядування у сфері запобігання правопорушенням у дитячому середовищі; визначенню змісту, особливостей взаємодії органів місцевого самоврядування та ювенальної превенції, структурного підрозділу Національної поліції України; розробленню пропозицій щодо вдосконалення такої взаємодії та проведення роботи із запобігання правопорушенням у дитячому середовищі з урахуванням позитивного зарубіжного досвіду. У роботі встановлені мета, завдання та особливості взаємодії ювенальної превенції та органів місцевого самоврядування, а також визначені принципи, на яких базується їх взаємодія у сфері запобігання правопорушенням у дитячому середовищі. Ураховуючи те, що органи місцевого самоврядування та органи державної влади належать до різних сфер впливу, в науковій праці визначені відмінні й загальні характеристики, властиві владним органам. Акцентовано на принципі пріоритетності інтересів дітей як основі в проведенні профілактики правопорушень.
На підставі аналізу нормативно-правових актів, наукових розробок та практичного досвіду сформульоване визначення взаємодії органів місцевого самоврядування та ювенальної превенції в контексті запобігання правопорушенням у дитячому середовищі. Запропоновано особливості взаємодії органів місцевого самоврядування та ювенальної превенції у сфері запобігання правопорушенням у дитячому середовищі, які доцільно інтерпретувати як «управлінську взаємодію відповідних владних структур, що мають єдину мету, спільність інтересів, кожна зі сторін яких наділена відповідними повноваженнями, а їх загальна діяльність проводиться лише в правовому полі та базується на відповідних принципах».
Розглянувши діяльність суб’єктів профілактики правопорушень, дослідивши положення чинного законодавства, наукової літератури, враховуючи дані проведених здобувачем емпіричних досліджень, автор запропонував укладання Меморандуму про взаємодію між територіальними органами Національної поліції України та органом місцевого самоврядування в особі обласної ради щодо питань запобігання правопорушенням у дитячому середовищі. Обґрунтована позиція щодо підписання зазначеного документа саме на регіональному рівні, визначені мета, завдання та керівні принципи, на яких базується взаємодія владних структур.
Проведено дослідження за період із радянських часів до сьогодення щодо зміни завдань та обов’язків працівників структурного підрозділу органів внутрішніх справ, на який покладено попередження правопорушень серед неповнолітніх та ведення роботи з дітьми. У роботі визначені позитивні й негативні тенденції в діяльності нового структурного підрозділу Національної поліції України, ювенальної превенції, створеного під час запровадження реформи органів внутрішніх справ. Зроблено висновок стосовно того, що визначені завдання, повноваження та організація роботи підрозділів ювенальної превенції не відповідають наявним можливостям сьогодення. Розроблені й надані пропозиції щодо вдосконалення функціоналу працівників ювенальної превенції, зміни вимог до освіти та досвіду роботи кандидатів на посаду і запровадження підвищення кваліфікації особового складу цього структурного підрозділу з урахуванням вимог часу. Акцентуючи на повноваженнях Національної поліції України, правова природа яких визначається кореляцією між адміністративною, профілактичною, оперативно-розшуковою та кримінально-процесуальною функціями, на працівників ювенальної превенції покладені лише адміністративна (адміністративно-виконавча) та профілактична.
Запропоновано впровадження до структурного підрозділу ювенальної превенції України інституту ювенальної медіації, що передбачає професійну допомогу налагодженням комунікацій у дитячому середовищі.
Запропоноване визначення поняття «запобігання правопорушенням у дитячому середовищі». Проаналізовані діяльність служб соціального захисту дітей органів місцевого самоврядування, їх повноваження та правова основа діяльності. Обґрунтована доцільність сумісної діяльності зазначених владних структур та надані пропозиції щодо підвищення ефективності їх співпраці. Проведений моніторинг законодавчих актів, програм і проєктів у сфері профілактики правопорушень серед дітей засвідчив відсутність чинних програм державного рівня, ефективних регіональних програм та недосконалість законодавчої бази, що регламентує механізм взаємодії органів державної влади й місцевого самоврядування, З метою вдосконалення практики взаємодії поліції з органами місцевого самоврядування запропоновано:
– на державному рівні розробити обґрунтовану концепцію взаємодії Національної поліції України та муніципальних органів влади у сфері профілактики правопорушень у дитячому середовищі; – усунути недосконалості правового регулювання взаємодії органів місцевого самоврядування та органів державної влади;
– запровадити на регіональних рівнях ефективні профілактичні програми та проєкти із залученням представників регіональних відділень Національної поліції, представників місцевих органів влади й громадськості;
– запровадити на регіональному рівні співпрацю на підставі Меморандуму про взаємодію між територіальними органами Національної поліції України та органом місцевого самоврядування щодо питань запобігання правопорушенням у дитячому середовищі як суб’єктами профілактики;
– внести доповнення до Інструкції з організації роботи підрозділів ювенальної превенції Національної поліції України, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України за № 1044 від 19.12.2017, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України за № 686/32138 від 07 червня 2018 р., стосовно принципів взаємодії підрозділів ювенальної превенції з владними органами та відповідними організаціями, доповнивши розділ VI Інструкції пунктом 3 та виклавши його в такій редакції: «взаємодія підрозділів ювенальної превенції з органами і підрозділами поліції, органами державної влади, міжнародними й громадськими організаціями, органами місцевого самоврядування та об’єднаними територіальними громадами базується на таких принципах: верховенства права, законності; єдності цілей та завдань; науковості; гласності та інформованості; демократизму; рівноправності; взаємної відповідальності; пріоритетності інтересів дітей; безперервності».
Узагальнено зарубіжний досвід щодо діяльності служб соціального захисту дітей та структурних підрозділів поліції, на яких покладено ведення профілактики правопорушень у дитячому середовищі. На підставі аналізу та порівняльної характеристики визначені позитивні й негативні тенденції діяльності Служб у справах дітей України та надані відповідні пропозиції щодо покращання їх роботи в напрямку профілактики правопорушень, а також обґрунтована необхідність застосування сучасних інноваційних науково-технічних засобів, спрямованих на підвищення ефективності профілактики правопорушень та впровадження відповідних державних програм.
Наукова новизна одержаних результатів полягає в тому, що подана наукова праця є одним із перших у вітчизняній юридичній науці адміністративного права комплексним правовим дослідженням адміністративно-правових засад взаємодії органів ювенальної превенції та органів місцевого самоврядування у сфері запобігання правопорушенням у дитячому середовищі, спрямованим на вирішення проблеми запобігання правопорушенням серед дітей у контексті взаємодії Національної поліції та органів місцевого самоврядування сучасного формату, що базувалося на основі результатів діяльності ювенальної превенції та відповідних структурних підрозділів органів місцевого самоврядування, в якому зроблено спробу вдосконалити систему запобігання правопорушенням у дитячому середовищі через призму аналізу взаємодії владних структур.
Практичне значення, висновки та положення дисертації можуть бути використані: 1) у науково-дослідній сфері – основні положення та висновки дисертації можуть стати основою для подальшого розроблення методів удосконалення системи, структури й змісту законодавства щодо взаємодії владних структур у сфері запобігання правопорушенням серед неповнолітніх, заходів профілактики та вплинути на негативні наслідки адміністративного примусу, застосовувані до неповнолітніх правопорушників; 2) у правотворчості – за результатами дослідження сформульовано деякі пропозиції щодо внесення змін до нормативно-правових актів, що регламентують профілактичну діяльність служб у справах дітей;
3) у правоохоронній діяльності – використання одержаних результатів покращить практичну діяльність та процес взаємодії органів ювенальної превенції та органів місцевого самоврядування у сфері запобігання правопорушенням у дитячому середовищі;
4) у навчальному процесі – матеріали дисертації можуть бути використані на заняттях і в процесі підготовки навчальної літератури з дисциплін «Адміністративне право», «Службове право», «Адміністративна юрисдикція», «Професійно-психологічна підготовка працівників підрозділів громадської безпеки» та під час розроблення курсів підвищення кваліфікації для працівників органів місцевого самоврядування служб у справах дітей, кадрових служб, а також підготовки лекцій і навчальних посібників за цією тематикою. The dissertation is devoted to studying the administrative and legal framework of the interaction between juvenile prevention bodies and local self-government bodies in the field of prevention of juvenile delinquency, determining the content and features of the interaction between local self-government bodies and juvenile prevention, a structural subdivision of the National Police of Ukraine, developing proposals to improve such interaction, and conducting work to prevent juvenile delinquency taking the positive foreign experience into account. The paper establishes the purpose, objective and features of interaction of juvenile prevention and local self-government bodies, as well as determines the principles that serve as the basis for their interaction in the field of prevention of juvenile delinquency. Given the fact that local self-government bodies and public authorities belong to different spheres of influence, the scientific work identifies the distinctive and the general characteristics common to authorities. The principle of the best interests of the child is emphasized as the basis for delinquency prevention. Based on the analysis of regulations, scientific developments and practical experience, the definition of the interaction between local self-government and juvenile prevention bodies in the context of prevention of juvenile delinquency is formulated. The features of the interaction of local self-government and juvenile prevention bodies in the field of prevention of juvenile delinquency are proposed and should be interpreted as “administrative interaction of the relevant authorities sharing a common goal, common interests, with each party having the appropriate powers, and their joint activities conducted only in the legal field and based on the relevant principles”. After considering the activities of the subjects of delinquency prevention, examining the provisions of the current legislation, scientific literature, taking into account the data of the empirical research conducted by the candidate, it is proposed to conclude a Memorandum on the interaction between the territorial bodies of the National Police of Ukraine and the local self-government body represented by the regional council regarding the prevention of juvenile delinquency. The position regarding signing this document at the regional level is substantiated, the purpose, objective and guiding principles on which the interaction of authorities is based are defined. A study has been conducted on the changes that had taken place within the period from the Soviet times to the present day in the objectives and responsibilities of employees of the structural subdivision of internal affairs bodies, which is responsible for preventing juvenile delinquency and working with children. The paper identifies positive and negative trends in the activities of juvenile prevention, the new structural subdivision of the National Police of Ukraine, which was formed during the implementation of the internal affairs reform. It is concluded that the defined objectives, powers and organization of the activities of the juvenile prevention departments do not correspond to the current opportunities. Proposals have been developed and submitted regarding the improvement of the functionality of juvenile prevention employees, the changes in the requirements for the education and work experience of job applicants, and the introduction of advanced training of the personnel of this structural subdivision considering the current requirements. Emphasizing the powers of the National Police of Ukraine whose legal nature is determined by the correlation between administrative, preventive, operational-investigative and criminal procedural functions, juvenile prevention employees are entrusted only with the administrative (administrative-executive) and preventive ones. It is proposed to introduce the function of a mediator into the juvenile prevention department of Ukraine, whose main objective will consist in professional assistance by establishing communications in the children's environment. The definition of the concept of prevention of juvenile delinquency is proposed. The activity of child welfare services of local self-government bodies, their powers and the legal basis of their activity are analyzed. The expediency of joint activity of the mentioned power structures is substantiated and suggestions regarding the improvement of the efficiency of their cooperation are given. Monitoring of legislative acts, programs and projects in the field of prevention of juvenile delinquency has shown the lack of existing state-level programs, effective regional programs, as well as the inadequacy of the legal framework governing the mechanism of interaction between public authorities and local self-government bodies. In order to improve the practice of police interaction with local self-government bodies, the following is proposed: – develop a reasonable concept of the interaction between the National Police of Ukraine and the municipal authorities in the field of prevention of juvenile delinquency, at the state level; – eliminate imperfections in the legal regulation of interaction between local self-government bodies and public authorities; – introduce effective prevention programs and projects with the involvement of the representatives of regional departments of the National Police, representatives of local authorities and the public, at the regional level; – introduce cooperation on the grounds of a Memorandum on the interaction between the territorial bodies of the National Police of Ukraine and the local self-government body represented by the regional council regarding the prevention of juvenile delinquency as the subject of prevention, at the regional level; – make additions to the Instruction on the organization of the activity of juvenile prevention departments of the National Police of Ukraine, approved by the Order of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine, dated 19.12.2017 no.1044, registered by the Ministry of Justice of Ukraine, dated 07 June 2018 No.686/32138, regarding the principles of interaction of juvenile prevention departments with the authorities and relevant organizations by adding the section VI of the Instruction with the point 3 and setting it out as follows: "the interaction of juvenile prevention departments with police bodies and departments, public authorities, international and public organizations, local self-government bodies and united territorial communities is based on the following principles: rule of law; unity of goals and objectives, scientificity; publicity and awareness; democracy; equality; mutual responsibility; the best interests of the child; continuity". The international experience regarding the activity of child welfare services and structural subdivisions of the police responsible for the prevention of juvenile delinquency is generalized. Based on the analysis and comparative characteristics, the positive and negative trends are identified in the activities of the Children’s affairs services of Ukraine, and appropriate proposals are made regarding the improvement of their work in delinquency prevention, moreover, substantiation is given to the necessity of applying modern innovative scientific and technical means aimed at improving the efficiency of delinquency prevention, as well as introducing the corresponding state programs. The scientific novelty of the obtained results lies in the fact that, in the domestic legal science of administrative law, the presented scientific paper is one of the first complex legal research works on the administrative and legal framework of the interaction between juvenile prevention bodies and local self-government bodies in the field of prevention of juvenile delinquency to be aimed at solving the problem of preventing juvenile delinquency in the context of the interaction between the National Police and local self-government bodies of a modern format, being based on the results of the activity of juvenile prevention and relevant structural subdivisions of local self-government bodies, and an attempt was made to improve the system of prevention of juvenile delinquency through the prism of the analysis of the interaction between authorities. The practical significance, conclusions and provisions of the dissertation are confirmed by the fact that they can be used: 1) in the scientific and research field – the main provisions and conclusions of the dissertation can form the basis for further development of the means of improving the system, structure and content of legislation regarding the interaction of government authorities in the field of prevention of juvenile delinquency, on prevention measures, as well as influence the negative consequences of administrative coercion applied to juvenile offenders; 2) in lawmaking – based on the results of the study, several proposals were formulated regarding amendments to the regulations governing the preventive activities of the children’s affairs services; 3) in law enforcement activity – the use of the obtained results will improve the practical activity and the process of interaction between juvenile prevention bodies and local self-government bodies in the field of prevention of juvenile delinquency; 4) in the educational process – the materials of the dissertation can be used during classes and when preparing teaching materials for the courses «Administrative law», «Civil service law», «Administrative jurisdiction», «Professional and psychological training of public security officers» and in the development of advanced training courses for the employees of local self-government bodies, children’s affairs services, personnel services, as well as in the preparation of lectures and training manuals on this topic. |
Appears in Collections: |
Дисертації |
Views
Canada
1
China
1
Côte d’Ivoire
1
France
2548963
Germany
631046695
Ghana
16985019
Ireland
464387263
Italy
1
Kazakhstan
-162635562
Poland
-407645064
Singapore
464387283
Slovenia
1
Switzerland
1
Ukraine
464387281
United Kingdom
2007051222
United States
1987821053
Unknown Country
16985021
Downloads
Argentina
1
Australia
1987821045
Austria
1
Belarus
1
Canada
1716048628
China
1987821046
Czechia
464387255
Estonia
1
Finland
606
France
1716048629
Germany
464387267
Hungary
1
Indonesia
1
Iran
1
Ireland
1127428
Italy
1
Kazakhstan
1987821046
Latvia
583
Lithuania
-455224952
Netherlands
1765406045
New Zealand
1
Poland
1765406044
Romania
16985012
Russia
-341835200
Singapore
464387298
South Korea
1
Sweden
136048
Switzerland
2007051230
Turkey
160023
Ukraine
1190351895
United Kingdom
1911700737
United States
1190351896
Unknown Country
1895248269
Uzbekistan
1716048634
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Дисертація Дудченко В.В. (файл без підпису).pdf | 4.53 MB | Adobe PDF | 1976800042 |
Дисертація Дудченко В.В. .pdf (файл з підписом).p7s | 17.73 kB | Unknown | 1976800042 |
Дисертація Дудченко В.В. _Validation_Report (протокол).pdf | 55.56 kB | Adobe PDF | 1976800042 |
Рецензія Кисельова.pdf | 8.65 MB | Adobe PDF | 1976800042 |
Рецензія Кисельова.pdf.p7s | 17.73 kB | Unknown | 1976800042 |
Рецензія Кисельова_Validation_Report.pdf | 55.33 kB | Adobe PDF | 1976800042 |
Рецензія Миргород-Карпова.PDF | 9.63 MB | Adobe PDF | 1976800042 |
Рецензія Миргород-Карпова.PDF.p7s | 17.77 kB | Unknown | 1976800042 |
Рецензія Миргород-Карпова_Validation_Report.pdf | 55.49 kB | Adobe PDF | 1976800042 |
Відгук Запара.PDF | 17.71 MB | Adobe PDF | 1976800042 |
Відгук Запара.PDF (1).p7s | 17.73 kB | Unknown | 1976800042 |
Відгук Запара_Validation_Report (1).pdf | 55 kB | Adobe PDF | 1976800042 |
Відгук Ващенко.PDF | 13.18 MB | Adobe PDF | 1976800042 |
Відгук Ващенко.PDF.p7s | 17.74 kB | Unknown | 1976800042 |
Відгук Ващенко_Validation_Report.pdf | 55.44 kB | Adobe PDF | 1976800042 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.