Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88613
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Algorithms for searching the shortest passes and their application in the computer games |
Other Titles |
Алгоритми пошуку найкоротших шляхів та їх застосування в комп'ютерних іграх |
Authors |
Kuzmenko, Olha Vitaliivna
Koibichuk, Vitaliia Vasylivna Yatsenko, Valerii Valeriiovych Hrytsenko, Kostiantyn Hryhorovych Kocherezhchenko, R.D. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0001-8575-5725 http://orcid.org/0000-0002-3540-7922 http://orcid.org/0000-0003-2316-3817 http://orcid.org/0000-0002-7855-691X |
Keywords |
комп’ютерні ігри компьютерные игры computer games електронний спорт электронный спорт e-sports алгоритми обходу графа алгоритмы обхода графа graph traversal algorithms найкоротший шлях кратчайший путь the shortest path штучний інтелект искусственный интеллект artificial intelligence |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88613 |
Publisher | Хмельницький національний університет |
License | Copyright not evaluated |
Citation | Algorithms for searching the shortest passes and their application in the computer games / O. V. Kuzmenko and other // Computing system and information technologies. 2021. №2(4). P. 78-84. DOI: 10.31891/CSIT-2021-4-10 |
Abstract |
В статті досліджені питання застосування технологій елементів штучного інтелекту в комп’ютерних іграх, електронному спорті. Обґрунтовано використання графів для визначення найкоротшого шляху щодо пошуку елементів електронної гри та застосування алгоритмів пошуку найкоротшого шляху: алгоритм Дейкстри, BFS, DFS в системах штучного інтелекту, на основі яких розроблена фундаментальна частина логіки ігрового штучного інтелекту для досягнення найкращого ігрового досвіду та обґрунтування успішного комерційного продукту на ринку. Здійснено практичну реалізацію пошуку найкоротших та найдешевших шляхів в графах на основі їх обходу за допомогою алгоритмів пошуку в ширину, в глибину та алгоритму Дейкстри. Практичну реалізацію запропонованих алгоритмів здійснено мовою програмування Python, результати якої можуть бути інтегрованими в системи штучного інтелекту. Реалізація алгоритмів зроблена в процедурному стилі. Це дозволяє зменшити обсяг програмного коду, що дає більш наочне уявлення про аспекти реалцізації алгоритму. Крім того, результатом практичної реалізації є розширені алгоритми. Працюючі прототипи алгоритмів знаходять шлях з умовної точки А в умовну точку Б, беручи до уваги цільове завдання визначити найкоротший шлях або ж знайти найбільш дешевий шлях. Реалізація алгоритмів може стати основою для подальшої розробки, з урахуванням зворотної роботи алгоритмів, по відновленню маршруту від кінцевої точки до початкової. В статье исследованы вопросы применения технологий элементов искусственного интеллекта в компьютерных играх, электронном спорте. Обосновано использование графов для определения кратчайшего пути поиска элементов электронной игры и применения алгоритмов поиска кратчайшего пути: алгоритм Дейкстры, BFS, DFS в системах искусственного интеллекта, на основе которых разработана фундаментальная часть логики игрового искусственного интеллекта для достижения наилучшего игрового опыта и обоснования успешного коммерческого продукта на рынке. Осуществлена практическая реализация поиска кратчайших и дешевых путей в графах на основе их обхода с помощью алгоритмов поиска в ширину, глубину и алгоритма Дейкстры. Практическая реализация предложенных алгоритмов осуществлена на языке программирования Python, результаты которого могут быть интегрированы в системы искусственного интеллекта. Реализация алгоритмов произведена в процедурном стиле. Это позволяет снизить объем программного кода, что дает более наглядное представление об аспектах реалцизации алгоритма. Кроме того, результатом практической реализации расширенные алгоритмы. Работающие прототипы алгоритмов находят путь из условной точки А в условную точку Б, учитывая целевую задачу определить кратчайший путь или найти самый дешевый путь. Реализация алгоритмов может стать основой для дальнейшей разработки с учетом обратной работы алгоритмов по восстановлению маршрута от конечной точки до начальной. The article examines the application of technologies of artificial intelligence elements in computer games, e-sports. The use of graphs to determine the shortest path for finding elements of electronic games and the use of search algorithms for the shortest path: Dijkstra, BFS, DFS algorithm in artificial intelligence systems, based on which developed a fundamental part of the logic of artificial intelligence to achieve the best gaming experience and justification. on the market. The practical implementation of the search for the shortest and cheapest paths in graphs based on their bypass with the help of search algorithms in width, depth, and Dijkstra algorithm is carried out. The practical implementation of the proposed algorithms is carried out in the Python programming language, the results of which can be integrated into artificial intelligence systems. Implementation of algorithms is made in a procedural style. This allows you to reduce the amount of program code, which gives a clearer idea of the aspects of the implementation of the algorithm. In addition, the result of practical implementation is advanced algorithms. Working prototypes of algorithms find a way from conditional point A to conditional point B, taking into account the target task to define the shortest way or to find the cheapest way. The implementation of algorithms can be the basis for further development, taking into account the reverse operation of the algorithms, to restore the route from the endpoint to the starting point. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ННІ БіЕМ) |
Views
Argentina
1
Australia
1
Austria
1
China
1442595078
Côte d’Ivoire
1
Egypt
1
France
1
Germany
571366
Hong Kong SAR China
1
India
-2096312077
Indonesia
1442595081
Ireland
43069683
Japan
1
Malaysia
1
Nigeria
1
Philippines
-1383184826
Singapore
1
Ukraine
-1081139883
United Kingdom
1715496762
United States
265572189
Unknown Country
-911450701
Vietnam
1
Downloads
China
1442595079
France
1
India
-2096312076
Ireland
1
Netherlands
531
Philippines
1
Singapore
1
Ukraine
-1260714088
United Kingdom
10570664
United States
1442595077
Vietnam
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Kuzmenko_games.pdf | 568.69 kB | Adobe PDF | -461264808 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.