Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88613
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Algorithms for searching the shortest passes and their application in the computer games
Other Titles Алгоритми пошуку найкоротших шляхів та їх застосування в комп'ютерних іграх
Authors Kuzmenko, Olha Vitaliivna  
Koibichuk, Vitaliia Vasylivna  
Yatsenko, Valerii Valeriiovych  
Hrytsenko, Kostiantyn Hryhorovych  
Kocherezhchenko, R.D.
ORCID http://orcid.org/0000-0001-8575-5725
http://orcid.org/0000-0002-3540-7922
http://orcid.org/0000-0003-2316-3817
http://orcid.org/0000-0002-7855-691X
Keywords комп’ютерні ігри
компьютерные игры
computer games
електронний спорт
электронный спорт
e-sports
алгоритми обходу графа
алгоритмы обхода графа
graph traversal algorithms
найкоротший шлях
кратчайший путь
the shortest path
штучний інтелект
искусственный интеллект
artificial intelligence
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88613
Publisher Хмельницький національний університет
License Copyright not evaluated
Citation Algorithms for searching the shortest passes and their application in the computer games / O. V. Kuzmenko and other // Computing system and information technologies. 2021. №2(4). P. 78-84. DOI: 10.31891/CSIT-2021-4-10
Abstract В статті досліджені питання застосування технологій елементів штучного інтелекту в комп’ютерних іграх, електронному спорті. Обґрунтовано використання графів для визначення найкоротшого шляху щодо пошуку елементів електронної гри та застосування алгоритмів пошуку найкоротшого шляху: алгоритм Дейкстри, BFS, DFS в системах штучного інтелекту, на основі яких розроблена фундаментальна частина логіки ігрового штучного інтелекту для досягнення найкращого ігрового досвіду та обґрунтування успішного комерційного продукту на ринку. Здійснено практичну реалізацію пошуку найкоротших та найдешевших шляхів в графах на основі їх обходу за допомогою алгоритмів пошуку в ширину, в глибину та алгоритму Дейкстри. Практичну реалізацію запропонованих алгоритмів здійснено мовою програмування Python, результати якої можуть бути інтегрованими в системи штучного інтелекту. Реалізація алгоритмів зроблена в процедурному стилі. Це дозволяє зменшити обсяг програмного коду, що дає більш наочне уявлення про аспекти реалцізації алгоритму. Крім того, результатом практичної реалізації є розширені алгоритми. Працюючі прототипи алгоритмів знаходять шлях з умовної точки А в умовну точку Б, беручи до уваги цільове завдання визначити найкоротший шлях або ж знайти найбільш дешевий шлях. Реалізація алгоритмів може стати основою для подальшої розробки, з урахуванням зворотної роботи алгоритмів, по відновленню маршруту від кінцевої точки до початкової.
В статье исследованы вопросы применения технологий элементов искусственного интеллекта в компьютерных играх, электронном спорте. Обосновано использование графов для определения кратчайшего пути поиска элементов электронной игры и применения алгоритмов поиска кратчайшего пути: алгоритм Дейкстры, BFS, DFS в системах искусственного интеллекта, на основе которых разработана фундаментальная часть логики игрового искусственного интеллекта для достижения наилучшего игрового опыта и обоснования успешного коммерческого продукта на рынке. Осуществлена ​​практическая реализация поиска кратчайших и дешевых путей в графах на основе их обхода с помощью алгоритмов поиска в ширину, глубину и алгоритма Дейкстры. Практическая реализация предложенных алгоритмов осуществлена ​​на языке программирования Python, результаты которого могут быть интегрированы в системы искусственного интеллекта. Реализация алгоритмов произведена в процедурном стиле. Это позволяет снизить объем программного кода, что дает более наглядное представление об аспектах реалцизации алгоритма. Кроме того, результатом практической реализации расширенные алгоритмы. Работающие прототипы алгоритмов находят путь из условной точки А в условную точку Б, учитывая целевую задачу определить кратчайший путь или найти самый дешевый путь. Реализация алгоритмов может стать основой для дальнейшей разработки с учетом обратной работы алгоритмов по восстановлению маршрута от конечной точки до начальной.
The article examines the application of technologies of artificial intelligence elements in computer games, e-sports. The use of graphs to determine the shortest path for finding elements of electronic games and the use of search algorithms for the shortest path: Dijkstra, BFS, DFS algorithm in artificial intelligence systems, based on which developed a fundamental part of the logic of artificial intelligence to achieve the best gaming experience and justification. on the market. The practical implementation of the search for the shortest and cheapest paths in graphs based on their bypass with the help of search algorithms in width, depth, and Dijkstra algorithm is carried out. The practical implementation of the proposed algorithms is carried out in the Python programming language, the results of which can be integrated into artificial intelligence systems. Implementation of algorithms is made in a procedural style. This allows you to reduce the amount of program code, which gives a clearer idea of the aspects of the implementation of the algorithm. In addition, the result of practical implementation is advanced algorithms. Working prototypes of algorithms find a way from conditional point A to conditional point B, taking into account the target task to define the shortest way or to find the cheapest way. The implementation of algorithms can be the basis for further development, taking into account the reverse operation of the algorithms, to restore the route from the endpoint to the starting point.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ БіЕМ)

Views

Argentina Argentina
1
Australia Australia
1
Austria Austria
1
China China
1442595078
Côte d’Ivoire Côte d’Ivoire
1
Egypt Egypt
1
France France
1
Germany Germany
571366
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
India India
-2096312077
Indonesia Indonesia
1442595081
Ireland Ireland
43069683
Japan Japan
1
Malaysia Malaysia
1
Nigeria Nigeria
1
Philippines Philippines
-1383184826
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
-1081139883
United Kingdom United Kingdom
1715496762
United States United States
265572189
Unknown Country Unknown Country
-911450701
Vietnam Vietnam
1

Downloads

China China
1442595079
France France
1
India India
-2096312076
Ireland Ireland
1
Netherlands Netherlands
531
Philippines Philippines
1
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
-1260714088
United Kingdom United Kingdom
10570664
United States United States
1442595077
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Kuzmenko_games.pdf 568.69 kB Adobe PDF -461264808

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.