Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88634
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Концепт "русского мира" та українофільство другої пол. ХІХ ст. |
Authors |
Artiukh, Viacheslav Oleksiiovych
|
ORCID |
http://orcid.org/0000-0003-4119-1571 |
Keywords |
"русский мир" українофільство вживання терміну Ukrainophilism use of the term "russian world" |
Type | Conference Papers |
Date of Issue | 2022 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88634 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | In Copyright |
Citation | Артюх В. О. Концепт "русского мира" та українофільство другої пол. ХІХ ст. // Суспільно-політичні процеси в Україні та світі: історія, проблеми, перспективи : матеріали IX Всеукраїнської науково-практичної конференції, м. Суми, 29 квітня 2022 р. / редкол. : В. М. Власенко, А. В. Гончаренко, С. І. Дегтярьов та ін. Суми : Сумський державний університет, 2022. С. 11-19. |
Abstract |
Розгляд проблеми використання українофілами
концепту «русский мир» дозволяє уточнити специфіку
українського національного проекту середини ХІХ ст. на
етапі його виникнення. Ситуація з вживанням поняття
«русский мир» добре характеризує той початковий
синкретичний етап розвитку української національної
самосвідомості, коли вона перебувала ще в складі
«общерусскости» і коли «паралельність» українського
проекту «общерусскому» ще не усвідомлювалася.
2. У ХІХ столітті «русский мир» як поняття на
означення осібного, цілісного й нерозчленованого
історично-релігійно-національного феномену у межах
ідеологічного дискурсу розпочало в Російській імперії своє
самостійне існування. І одним із перших, хто почав його
широко використовувати був відомий російський історик
Микола Устрялов (1805–1870). Саме цей історик став
провідником тріади міністра народної освіти графа Сергія
Уварова (1786–1855) «православ’я-самодержавство-
народність» на рівні тогочасної історичної науки. Вже у
своїй докторській дисертації «О системе прагматической
русской истории» (1836) він багато разів повторює
словосполучення «древний русский мир» [15, с. 15, 17, 76,
81], розуміючи під ним добу Київської Русі. Крім того, М. Устрялов був ще й автором підручників з російської
історії для гімназій та повітових училищ, в яких також часто
вживав цей термін («Начертание русской истории для
средних учебных заведений», перше видання 1839) [16,
c. 12]). Отже, під «русским миром» розумівся той
початковий період общерусской єдності*, що уможливив її
й у всі наступні історичні періоди. Сучасний же для
середини ХІХ ст. «русский мир» – це історична єдність
східнослов’янських народів («триединая русская нація») та
земель їхнього розселення, об’єднаних все тією ж спільною
точкою початку – Київською Руссю. У ІІ пол. ХІХ ст. серед
російської «читающей публики» цей термін наскільки
узвичаївся, що коли в 1859 – на поч. 1863 рр. та у 1871–1880
рр. у Санкт-Петербурзі виходили газети під однаковою
назвою «Русский мир», то вже не було потреби в першому
номері пояснювати значення їх назв.
У тієї групи письменників, істориків, етнографів, що з
середини ХІХ ст. об’єднуються під назвою українофілів
термін «русский мир» в цілому вживається у звичному
«общерусском» контексті, але з точки зору пізнішої
перспективи переростання цього руху в політичний
самостійницький проект фіксуються й інші його смисли. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ННІП) |
Views
Australia
1
Germany
1
Ireland
54497
Japan
1
Netherlands
1
Ukraine
371807
United Kingdom
484599
United States
1876310
Downloads
Germany
1
Netherlands
1
Ukraine
259017
United Kingdom
1
United States
1876311
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Artiukh_ukrainofilstvo.pdf | 238.94 kB | Adobe PDF | 2135331 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.