Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88790
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Проблеми підвищення ефективності навчання студентів економічних спеціальностей: методичний аспект
Other Titles Problems of improving the studying efficiency of students of economic specialties: methodological aspect
Authors Shcherbyna, Tetiana Volodymyrivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0001-5978-3255
Keywords активні методи навчання
active methods of learning
інтерактивні методи навчання
interactive methods of learning
гнучкі навички
soft skills
ефективність навчання
studying efficiency
Type Article
Date of Issue 2017
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88790
Publisher Видавництво ТОВ "ДКС-центр"
License Copyright not evaluated
Citation Щербина Т. В. Проблеми підвищення ефективності навчання студентів економічних спеціальностей: методичний аспект //Ефективна економіка. 2017. №12. http://www.economy.nayka.com.ua
Abstract Доступність, постійне вдосконалення та широке розповсюдження інформаційних технологій породжує нові методи та підходи в набутті нових знань. Все це призводить до того, що перед вищими навчальними закладами постає необхідність переорієнтування навчальних програм та перехід до практикоорієнтованого навчання. Дана робота присвячена дослідженню методичного аспекта проблеми використання методів активного навчання для економічних дисциплін. Не зважаючи на те, що дана проблематика є не новою та має глибоке психолого-педагогічне підґрунтя, питання пов’язані із розробкою єдиної методичної основи щодо формування «гнучких» навичок за окремими напрямами та курсами потребують подальшого опрацювання. Автор аналізує практику використання методів активного навчання для економічних дисциплін та пропонує поглянути на структуру курсу через призму етапів пізнавального процесу. Для створення активного творчого навчального середовища та високого рівня мотивації кожен із них повинен передбачати застосування методик проблемного навчання. В роботі наведено можливі схеми та плани запровадження проблемно орієнтованого підходу на прикладі окремої дисципліни.
Information technologies became widespread nowadays. The most of them are in open access and continuously improving. These tendencies caused to appearing of new methods of studying. As a consequence high school faces to the problem of revising studying methods and reorientation the educational process to practical training. This paper is devoted to the study of the methodical aspect of the problem of using active learning methods for economic disciplines. Despite the fact that the issue is not new and has a deep psychological and pedagogical background, the points related to the development of a unified methodological basis for the "flexible" skills training in the frame of certain courses need further elaboration. The author analyzes the practice of active learning methods using for economic disciplines and suggests looking at the course structure in the context of the cognitive process stages. In the purpose of creating an active learning environment and inspiring students to study more, systematic and complex using of active studying at each of them should be provided. The paper outlines possible schemes and plans for implementing a problem-oriented studying using the certain discipline as an example
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ БіЕМ)

Views

Germany Germany
1
Ireland Ireland
38
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
245
United Kingdom United Kingdom
123
United States United States
487
Unknown Country Unknown Country
1

Downloads

Czechia Czechia
1
Finland Finland
1
France France
1
Germany Germany
897
Greece Greece
1
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1
Norway Norway
1
Poland Poland
87
Ukraine Ukraine
487
United States United States
486

Files

File Size Format Downloads
Shcherbyna_studying_efficiency.pdf 639,89 kB Adobe PDF 1964

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.